لکنت زبان در کودکان را بیشتر بشناسیم!

شاید کودکانی با لکنت زبان از اختلال خطرناکی در عذاب نباشد، اما ممکن است از نظر روانی تحت فشار و تمسخر دیگران قرار گیرند. اگرچه لازم است برای تشخیص و درمان آنها هرچه زودتر اقدام شود اما در قدم اول ما باید آگاهی کافی از این اختلال داشته باشیم.

  • لکنت زبان چیست؟

لکنت زبان یک اختلال زبانی است. این اختلال در کودکی شروع می‌‌شود و شاید در تمام طول زندگی، فرد را درگیر کند. لکنت به صورت توقف در صحبت کردن و عدم سهولت و روانی در تولید صداهاست. لکنت بر روی ارتباطات کودک تاثیرگذار است. ما نیز گاهی دچار عدم روانیِ کلام می‌شویم با این حال این مشکل خفیف است و اغلب باعث بروز اختلال خاصی نمی‌شود.

  • شایع‌ترین نوع لکنت کودکان چیست؟

لکنت زبان تکاملی، شایع‌‌ترین نوع لکنت در کودکان است و معمولاً زمانی به وجود می‌‌آید که کودک بین سنین ۲ و ۵ سالگی قرار دارد و مهارت‌های کلامی و زبانی کودک به طور طبیعی پیشرفت نکرده است. لکنت زبان در برخی موارد استثنائی به علت یک ضربه عاطفی در کودکان به وجودمی‌‌آید. مثلاً کودکی که شاهد صحنه‌ی دردناک و خشن بوده است.

  • علائم اصلی لکنت زبان در کودکان  چیست؟

  • تکرار صداها، بخشی از کلمات یا تمام کلمه.
  • کشیدن صداها، مشکل در بیان کلمات. یعنی زبان در وضعیتی قرار می‌گیرد که چند ثانیه طول می‌کشد تا کلمه موردنظر بیان شود و کودک به سختی یک کلمه را بیان می‌کند.
  • استفاده بیش‌ازحد از برخی صداها یا عبارات مانند ‘اِم، خُب، مثلا’. کودک عمداً از این عبارات استفاده می‌کنند تا هنگام حرف‌زدن کمی زمان بخرد.
  • مکث طولانی
  • علائم و نشانه‌های وسواس‌گونه و ثانویه مانند چشمک زدن یا بازی با دست و پاها.

توجه: با دیدن هر یک از این علائم که بیشتر از شش ماه طول کشیده، حتما به پزشک متخصص کودکان رجوع کنید.

  • برای کودکی که از لکنت زبان رنج می‌برد، چه کاری انجام دهیم ؟

بزرگ‌ترین و بهترین کاری که می‌توانید در مقابل کودکی با لکنت زبان انجام دهید، صبوری است. به او فرصت و فضای کافی بدهید تا بتواند کلمات را بیان کند. هرگز به او تلقین نکنید که مجبور است سریع صحبت کند. صبوری کنید و با مهربانی به او گوش دهید. حتما برای تشخیص و درمان لکنت به متخصص گفتاردرمانی رجوع کنید. گفتاردرمانی لکنت لیدکامب یک برنامه گفتاردرمانی برای لکنت است که بر مبنای مشارکت والدین و با تاکید روی تقویت کلام و سیستم پاداش انجام می‌شود. البته در این روش والدین بایستی هر روز برای کار و صحبت کردن با کودک، وقت کافی اختصاص دهند تا به نتیجه مطلوب دست یابند.

گرداوری: مهرنوش خالقی

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=9116
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.