چطور کودکم را به ورزش کردن ترغیب کنم؟

بازی و ورزش یکی از عوامل موثر در رشد جسمانی، اجتماعی، ذهنی و عاطفی کودک است، کودکان در همه حال دوست دارند بازی کنند و در مواقع ورزش کردن تمایلی نشان نمی‌دهند به چند عاملی که برای بالابردن انگیزه کودکان بستگی دارد در این مطلب اشاره می‌کنیم:

  • تعیین هدف آموزشی

تعیین هدف برای کودکان بسیار مهم است. یادگیری یک مهارت یا یک فعالیت ورزشی شامل مراحل مختلفی است. برای اینکه یادگیرنده مراحل مختلف را با انگیزه و میل و رغبت یاد بگیرد، باید از هدف نهایی اطلاع داشته باشد. میل و علاقه در هر مرحله، کودک را برای یادگیری مرحله بعدی برانگیخته می‌کند و این عامل در پیشرفت مهارت‌های بعدی می‌تواند موثر باشد.

  • مشارکت کودکان در برنامه‌ریزی

اینکه کودکان بتوانند بنا به ذوق، نیاز و علاقه خودشان فعالیت‌های ورزشی را انتخاب کنند و با کمک والدین و مربی بتوانند در آن زمینه برنامه‌ریزی کنند سبب افزایش انگیزه‌شان می‌شود.

  • انجام فعالیت‌ها و حرکات ورزشی در قالب بازی

وقتی که فعالیت‌های ورزشی و اجرای مهارت‌های ورزشی در قالب بازی اجرا شوند. علاقه و انگیزه کودکان بیشتر می‌شود و در نتیجه یادگیری کودکان نیز بهبود می‌یابد.

حال اگر این بازی‌ها با علاقه کودکان سازگار باشد و با نظر خود کودکان انتخاب شود، تاثیر بیشتری خواهد داشت

  • انجام حرکات به‌صورت آزادنه

گاهی کودکان علاقه‌ای به اجرای فعالیت‌های ورزشی ندارند و ترجیح می دهند که دور از دیگر دوستان در گوشه ای بنشینند و تنها نظاره‌گر دیگران باشند.

این افراد دارای انگیزه‌ای منفی هستند که منجر به نفرت از فعالیت‌های ورزشی در آن ها می‌شود. انگیزه منفی ممکن است تحت تاثیر عواملی چون ترس، عدم امنیت و ایمنی حرکت و ًضعف‌های عمومی بدنی و روانی باشد که منجر به کم‌توانی فرد در یادگیری می‌شود.

درچنین شرایطی نباید کودکتان را مجبور به انجام فعالیت‌های از قبل برنامه‌ریزی شده کرد، بلکه باید آنها را به شرکت در فعالیت‌هایی با حرکت‌های آزاد تشویق کرد.

این حرکات می‌تواند بسیار ساده باشد که حتی منجر به کشف حرکات جدید می‌شود. اجرای حرکات آزادنه می‌تواند اعتماد به نفس کافی در کودک ایجاد کند تا او بتواند هر نوع فعالیتی را به شکل مناسب انجام دهد.

  • تشویق و ترغیب

تشویق کردن باعث افزایش اعتماد به نفس شده انگیزه یادگیری را در کودکان را بالا می‌برد به گونه‌ای که کودکان تلاش می‌کنند حرکات بهتری نسبت به دیگران انجام دهند.

  • رقابت

رقابت‌های گروهی سالم نیز باعث افزایش انگیزه می‌شود. البته مربیان و والدین توجه داشته باشند که رقابت‌ها باید متناسب با خصوصیات جسمانی و روانی کودکان باشد.

انگیزه بسیار بالا و بسیار پایین، یعنی انگیزه درحد نامطلوب، هرگز منجر به یادگیری نمی‌شود.بنابراین انگیختگی زیاد می‌تواند بیش از آنکه مفید باشد ، مضر واقع شود و حتی یادگیری را به تاخیر بیندازد. ایجاد انگیزه برای مهارت‌های مختلف نیز متفاوت است. در مهارت‌های ساده مثل بازی‌های قدرتی، رقابتی و استقامتی، انگیزه بالا باعث یادگیری و اجرای بهتر فعالیت می‌شود اما در فعالیت‌های ورزشی که مستلزم دقت بالا هستند، مانند حرکت روی چوب موازنه در ژیمناستیک و پرتاب آزاد بسکتبال، مقدار انگیختگی بایدحد متوسط و معمولی باشد .

مژگان موسی‌پور

منبع: ورزش، نشاط، کودکی (راهنمای والدین و مربیان)/ دکتر شهرزاد طهماسبی بروجنی،دکتر مهدی شهبازی

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=9114
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.