از گریه ‌های مختلف نوزاد و معنی هر کدام از آنها چه می‌ دانید؟

تنها ابزار ارتباطی نوزادان گریه است. آنها با زبان گریه موارد مختلفی را به ما گوشزد می‌کنند. اما گریه‌ها و پیام‌های آنها چه تفاوت‌هایی با‌هم دارند؟

اولین نوع گریه، گریه‌ی مربوط به گرسنگی است. نوزادِ گرسنه، گریه‌های ریتمیک، ممتد و پشت‌سرهم دارد. در حالی‌که دهان و دستان خود را در جست‌وجوی سینه‌ی مادر نشان‌ می‌دهد. نوزاد با دهان باز و لب‌هایی که گاهی جمع می‌شوند، به دنبال غذاست. لب‌های نوزاد حالت مکیدن را به خود می‌گیرند و یا انگشتان خود را به سمت دهانش می‌آورد. همه مادران یا مراقبان اصلی نوزادان می‌دانند که چگونه باید این نیاز کودکان را برطرف کرد. تا حدود ۵ -۶ ماهگی، تنها غذای نوزادان شیر مادر یا در موارد استثنایی، شیرخشک است.

گریه از نوع خستگی و عدم آسایش و راحتی. این نوع گریه‌ها بسیار ناخوشایند هستند و تا زمانی‌که شما نیاز کودک را برطرف نکنید، ادامه دارند. هرگاه نوزاد احساس عدم راحتی کند، نیاز به تعویض پوشک یا تغییر هر نوع محرک آزاردهنده را درخواست کند، از این دست گریه‌ها استفاده می‌کند. اگر نوزاد از محرک‌های آزاردهنده‌ای مانند سروصدای زیاد، احساس ناراحتی کند، احتمالاً سر و بدن خود را از محرک‌ها دور می‌کند و به این ترتیب احساس ناراحتی خود را اعلام می‌کند. به این ترتیب مادران جوان سعی می‌کنند در اولین اقدام، کودک را از محیط شلوغ دور کنند. گاهی با نوعی گریه‌ی شبیه به نغ‌نغ کردن مواجه هستیم. نوزادی که فقط می‌خواهد به او توجه شود و اگر پاسخی نگیرد، گریه‌های خود را افزایش می‌دهد.

علت دیگر گریه‌های نوزاد دردهای ناشی از قولنج است. این گریه‌ها، شدید و همراه با جیغ‌های بلند است. دستگاه گوارش نوزادان نیز هنوز به رشد کاملی نرسیده است. از این‌رو، ممکن است آنها حتی پس از تولد دچار این دردها باشند. برای رفع این نیاز نوزاد، یکی از بهترین شیوه‌ها ماساژ شکم اوست. پرهیز جدی مادران شیرده از خوردن خوراکی‌های سنگین، پرچرب و نفاخ نیز ضروری است.

گریه‌‌های ناشی از بیماری، شامل ناله‌های ضعیف و نرم است که ممکن است قلب مادران را به درد آورد. گویی نوزاد انرژی خیلی کمی دارد. برای رفع این نوع گریه‌ها، بهتر به پزشک معالج نوزادان رجوع کنیم و درمان را هرچه زودتر شروع کنیم.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منابع:

https://www.whattoexpect.com/first-year/week-10/decoding-cries.aspx

https://www.petitjourney.com.au/understand-the-different-cries-of-your-baby/

 

 

 

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=8609
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.