راه‌ هایی برای آشتی خردسالان با بشقاب سبزیجات

با کمی خلاقیت، می‌توانیم بر سلامت غذایی کودک‌مان تاثیرگذار باشیم. شاید ابتدا فکر کنید کار سخت و  وقت‌گیری است اما شما می‌توانید با مقداری کلم بروکلی که چند تکه لبو تزئینش کرده است کودکتان را به خودن سبزیجات تشویق کنید. کافی‌است  غذا را با یک قصه‌ تخیلی همراه کنید.

  • خوراکی‌های رنگارنگ جذاب‌تر از سبزیجات پخته

نمی‌توانیم با زور کودکان را به خوردن سبزیجات پخته دعوت کنیم. می‌دانید که خوراکی‌های پرزرق و برق فروشگاه‌ها برای کودکان جذاب است. کودکان چیزهای رنگارنگ و پرزرق‌ و برق را دوست دارند زیرا ترکیب رنگ‌ها و شکل‌های مختلف، حس بینایی کودکان را تحریک می‌کند. انتظار نداشته باشید که یک تکه اسفناج بد قیافه به اندازه یک بیسکوییت کرم‌دار شکلاتی با بسته‌بندی زیبا، کودک را جذب کند. خوراکی‌هایی که ارزش غذایی پایینی دارند از جذابیت‌های بصری استفاده می‌کنند تا بچه‌ها را جذب کنند. یادمان باشد، خوراکی‌هایی‌ که بتوانند در ذهن کودک اثرگذار باشند، کودک را تشویق به خوردن می‌کنند.

  • اولین قدم

برای اینکه بتوانیم کودک را تشویق به خوردن سبزیجات پخته کنیم، باید کمی خلاق و باحوصله باشیم. هزاران ترفند برای زیباتر کردن بشقاب غذایی کودکان وجود دارد. تغییر در شکل و رنگ خوراکی‌ها و ساختن قصه‌های تخیلی از جمله شیوه‌های خلاقانه‌ای هستند که می‌توانند کودکان را به خوردن سبزیجات پخته دعوت کنند. اگر اولین تجربه خوردن یک ماده غذایی را با خاطرات شیرین همراه کنید، در ذهن کودک باقی می‌ماند و او علاقمند به خوردن آن ماده غذایی می‌شود.

  • چه کار کنیم؟

  • کودکان را در مراحل خرید و پخت و پز سبزیجات مشارکت دهید. تمام مراحل آماده‌سازی سبزیجات، مانند شست‌وشو، پوست کندن، پوره کردن، رنده کردن و قالب زدن، برای بچه‌ها جالب است.
  • سبزیجات را با چاشنی‌های مختلف مثل انواع رب‌ها یا انواع ادویه‌ها، طعم‌دار کنید. می‌توانید سبزیجات را در قالب انواع ساندویچ‌ها، تُست‌ها، پوره‌ها، اسموتی‌ها و سالادها آماده کنید. در این مسیر به کودک خود اعتماد کنید و در طول کار، مراحل رشدِ سبزیجات را برای آنها بازگو کنید.
  •  تصاویر و ویدیوهای مرتبط با رشد گیاهان و سبزیجات را به آنها نشان دهید. برای سبزیجات مختلف، اسامی تخیلی پیدا کنید، مثلا کدو حلواییِ خوابالو. قصه‌های تخیلی درباره دوستی سبزیجات، محل زندگی آنها یا مراحل هضم آنها بسازید.
  • حتماً سبزیجات با رنگ‌های مختلف را در نظر بگیرید. مثلاً لبو، هویج، کدوها، اسفناج و غیره. سبزیجات و صیفی‌جات را با استفاده از قالب‌های فلزی زیباتر کنید. شیوه‌های برش‌زنی، هم‌زدن و مخلوط کردن را با بچه‌ها تمرین کنید.
  • از ظروف زیبا و حاوی تصاویر کودکانه استفاده کنید.
  •  می‌توانید هم‌بازی‌ها و دوستان کودک‌ را نیز به این فعالیت‌ها دعوت کنید و یک مهمانی کودکانه ترتیب دهید. *قصه‌های تخیلی که ساخته‌اید را بخوانید و با شعر و موسیقی فضای غذاخوری کودکان را خاطره‌انگیز کنید. * کودک را تشویق کنید تا غذای خود را با دیگران نیز تقسیم کند. یادمان باشد که ما با روش خلاقانه‌ی بی‌شماری می‌توانیم سفره غذایی خانواده را سالم و جذاب کنیم. حتی اگر یک روز خود را به این کارها اختصاص دهیم، متوجه تغییرات زیادی در سلیقه غذایی خود می‌شویم.

 

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منبع:

https://www.betterhealth.vic.gov.au/health/healthyliving/eating-tips-for-older-toddlers

 

 

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=7722
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.