یک برنامه ‌ی غذایی مناسب برای کودکان کم وزن!

اگر نگران کم وزنی کودکتان هستید و از شیوه‌ی تغذیه و سلامت جسمی او اطمینان کافی دارند طبعا ممکن است دچار نگرانی شوید. اما این نگرانی با انجام چند روش ساده از بین خواهد رفت. فقط کافی است تا یک برنامه‌ی غذایی مناسب را جایگزین برنامه‌های غذایی قبلی کنید.

  • گام اول: یک برنامه‌ی سرشار از کالری

  •  اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی کودکتان حاوی مواد غذایی سرشار از کالری است. مواد غذایی مانند مغزدانه‌ها، روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون و آووکادو را در رژیم غذایی کودک خود بگنجانید. این منابع چربی برای قلب مفید هستند و همچنین منبع خوبی برای کالری محسوب می‌شوند.
  • زمان وعده‌های غذایی را به اوقاتی لذت‌بخش تبدیل کنید که فرزند شما انتظار آن را می‌کشد. زمانی را برای برنامه‌ریزی وعده‌های غذایی و خرید مواد غذایی همراه با فرزند خود اختصاص دهید و وی را در این فعالیت درگیر کنید. از این طریق کودک به مشارکت در آماده کردن غذا تشویق شده و به مواد غذایی و غذا خوردن علاقمند می‌شود. هنگام خرید از وی بخواهید تا میوه ها و سبزیجات مختلف را انتخاب کند.
  •  در تلاش برای کمک به افزایش وزن کودکان، برخی والدین از غذاهای کم ارزش استفاده می‌کنند. این می‌تواند به عادات غذایی بد منجر شود که در طول زندگی با آنها باقی می‌ماند. برای کمک به افزایش وزن کودک به غذاهای سالم متکی باشید زیرا آنها سلامت کلی کودک را بهبود می‌بخشند.
  •  میان‌وعده‌های غذایی کوچک اما مکرر را بین وعده‌های غذایی اصلی به فرزند خود بدهید تا به وزن هدف برسد. نوشیدن آبمیوه‌ها و شیر را به یک یا دو فنجان در روز محدود کنید. نوشیدنی‌های زیاد در طول روز، به ویژه نزدیک به زمان وعده‎های غذایی، ممکن است به راحتی موجب سیری کودک شده و اشتهای وی را از بین ببرد. شیر کامل، پنیر، ماست، تخم مرغ، مغزدانه ها و پوره سیب‌زمینی را برای افزایش وزن در رژیم غذایی کودک بگنجانید.

 

  • برنامه رژیم غذایی سالم برای کودکان کم‌وزن

کودکان کم‌وزن نیازمند یک رژیم غذایی سخت برای دریافت مواد مغذی و افزایش وزن هستند. در همین راستا می‌توانید نکته‌های زیر را مدنظر قرار دهید:

  •  سه وعده غذایی اصلی و دو میان‌وعده در هر روز برای کودک خود در نظر بگیرید.
  •  هنگام احساس گرسنگی، یک مشت از مغزدانه ها و مقداری پنیر به کودک خود بدهید.
  •  میلک‌شیک ‌ها و اسموتی‌ها به طور معمول گزینه‌های جذابی برای کودکان هستند. شما می‌توانید در تهیه آنها از میوه‌های تازه و مغزدانه ها آنها استفاده کنید که نه تنها مواد مغذی مختلف را در اختیار بدن قرار می‌دهند، بلکه به افزایش وزن کودک نیز کمک می‌کنند.
  •  ورزش در فضای باز مانند شنا و دوچرخه سواری می تواند به تحریک اشتهای کودک کمک کند.

 

  • نمونه‌ای از یک برنامه غذایی برای کودکان کم‌وزن

این برنامه غذایی را می‌توانید برای کمک به افزایش وزن کودک خود دنبال کنید. چند ماده غذایی برای هر وعده غذایی در نظر گرفته

شده‌اند که می توانند به افزایش وزن کودک کمک کنند.

صبحانه: شیر گرم، یک سیب، املت تخم مرغ سبزیجات با برش‌های نان غلات کامل و اسفناج، گوجه فرنگی و پیاز

میان‌وعده صبحگاهی: سالاد میوه با خامه یا ماست طعم‌دار کم چرب.

ناهار: مرغ، سبزیجات تفت داده شده

عصرانه: آبمیوه تازه، یک مشت بادام، کتلت قارچ.

شام: دال عدس، پنیر یا کاری سبزیجات مخلوط، نان چند غله

در پایان روز می‌توانید یک لیوان شیر گرم کم چربی به کودک خود بدهید.

  • اگر کودک وزن اضافه نکند چه باید کرد؟

اگر کودک نوپای شما کم‌وزن است و به رغم تمام تلاش‌هایی که انجام داده‌اید، همچنان وزن اضافه نمی‌کند، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک شرایط جسمانی و روانی کودک که ممکن است در این زمینه نقش داشته باشند را بررسی خواهد کرد. همچنین، پزشک ممکن است شما را به یک متخصص تغذیه کودکان ارجاع دهد. امتناع مداوم کودک از غذا خوردن می‌تواند یک دلیل روانی داشته باشد و باید با وی در این زمینه صحبت کنید.

رسیدگی به مشکلات مرتبط با کودکان کم‌وزن وظیفه آسانی نیست و نیازمند صبر و توجه بسیار است. یک برنامه دقیق و جذاب برای وعده‌های غذایی و میان‌وعده ها طرح‌ریزی کرده و به آن پایبند باشید. کودک را مجبور نکنید تا خود را هر روز روی ترازو وزن کند زیرا این می‌تواند به یک عامل نگرانی برای وی تبدیل شود. ورزش باید بخشی از روتین روزانه کودک باشد.

محمدمهدی حیدرپور

منبع: فرست‌کری پرنتینگ

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=7686
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.