ماجرای عینکی شدن کودک و دردسر والدین!

اگر در تلاش هستید تا کودک خود را به استفاده از عینک عادت دهید، باید بدانید که در جهان تنها نیستید. بسیاری از والدین در پی نکات و ترفندهایی برای تشویق کودکان خود به استفاده روزانه از عینک هستند.

بیشتر کودکان استفاده از عینک را به عنوان یک عامل مزاحم در نظر می گیرند یا احساس غیرطبیعی و متفاوت بودن با همسالان خود در آنها شکل می‌گیرد. ابتلا به یک مشکل بینایی ممکن است موجب شکل‌گیری احساس خجالت در فرزند شما شود. شنیدن این که کودک شما به یک مشکل بینایی مبتلا است می تواند برای هر دو شما دشوار باشد اما عادت دادن کودک به استفاده از عینک می‌تواند حتی چالش برانگیزتر باشد.

  • اعلام خبر

استفاده از عینک برای برخی از کودکان آزاردهنده نیست. شما ممکن است حتی از اشتیاق کودک خود درباره انتخاب فریم عینک شگفت‌زده شوید. اما برخی از کودکان واکنش متفاوتی به خبر استفاده از عینک داشته و آگاهی از بی‌نقص نبودن بینایی برای آنها آسان نیست. اما شنیدن این که برای دید شفاف به استفاده از وسیله‌ای اضافی نیاز دارند ممکن است حتی برای وی دشوارتر باشد.

اگر لازم است در مورد یک مشکل بینایی با کودک خود صحبت کنید، رویکرد خود برای مطرح کردن سوژه استفاده از عینک به روشی که برای کودک شما راحت باشد را برنامه‌ریزی کنید. با توجه به خلق و خوی کودک خود، ممکن است بیان خبر از طرف چشم پزشک کودک راحت‌تر باشد. چشم پزشک می تواند کودک را با فواید استفاده از عینک بهتر آشنا کند.

  • انتخاب فریم عینک

به منظور القای احساس مالکیت، به کودک خود اجازه دهید تا فریم عینک را خودش انتخاب کند. یک روز خاص را برای خرید فریم عینک برنامه‌ریزی کنید. بیشتر کودکان از این که خودشان چیزهای مختلف را انتخاب کنند، لذت می‌برند، از این رو، به فرزند خود اجازه دهید هر تعداد فریم که می‌خواهد را امتحان کند. فروشنده عینک اغلب می توانند با توجه به شکل و ویژگی‌های صورت کودک وی را در مسیر درست هدایت کنند. به آنها در کم کردن گزینه‌های انتخابی خود کمک کرده تا در نهایت فریم مورد علاقه خود را انتخاب کند. زمانی که عینک طبی کودک شما آماده شد، یک سفر ویژه را برای دریافت آن برنامه‌ریزی کنید.

  • برداشتن گام‌های کوچک

انتظار نداشته باشید که کودک از ابتدا مشتاق استفاده دائمی از عینک باشد. عادت کردن به استفاده از عینک در طول روز می‌تواند دشوار باشد. آغازی آرام داشته باشید و به تدریج مدت زمان استفاده از عینک را افزایش دهید. به عنوان مثال، استفاده از عینک برای ۱۵ تا ۳۰ دقیقه در روز را مدنظر قرار دهید. سپس، به تدریج مدت زمان استفاده از عینک را افزایش دهید تا زمانی که تمام طول روز را شامل شود. کودک را به استفاده از عینک طبی خود تشویق کرده و انجام این کار توسط وی را تحسین کنید. به عنوان مثال، می‌توانید از خوراکی محبوب کودک خود به عنوان عامل افزایش انگیزه و پاداش برای تحقق اهداف روزانه یا هفتگی استفاده کنید. طولی نمی‌کشد که کودکان به استفاده روزانه از عینک عادت می‌کنند. هرچه میزان استفاده از عینک بیشتر باشد، این روند زودتر به بخشی عادی از زندگی آنها تبدیل می‌شود.

  • برخورد با امتناع از استفاده

انتخاب عینک یک مساله است، اما وادار کردن کودک به استفاده از آن داستان دیگری دارد. این که عینک کودک به خوبی روی صورت وی قرار بگیرد، بسیار مهم است. اگر عینک به درستی روی صورت قرار نگیرد و به اصطلاح درست فیت نباشد، ممکن است کودک تمایلی به استفاده از آن نداشته باشد. اگر عینک بیش از حد شل باشد، ممکن است به راحتی سر خورده و استفاده از آن برای کودک آزاردهنده باشد. اگر عینک بیش از حد تنگ باشد، ممکن است موجب ناراحتی و احساس درد در سر یا گوش‌های کودک شود. اگر کودک تمایلی به استفاده از عینک ندارد، قرارگیری درست آن روی صورت وی را بررسی کرده یا از از یک عینک فروش بخواهید فیت بودن آن را بررسی کند.

مسخره شدن و زورگویی به کودکان از دیگر دلایلی هستند که ممکن است کودک تمایلی به استفاده از عینک نداشته باشد. اگرچه استفاده از عینک رواج بیشتری یافته و کمتر به عنوان ابزاری احمقانه در نظر گرفته می‌شود، برخی کودکان ممکن است همچنان نگران استفاده از آن باشند. کودکان بسیار خودآگاه هستند و قصد ندارند متفاوت از دوستانشان به نظر برسند. صحبت با مربی یا معلم کودک درباره کمک به تشویق وی برای استفاده از عینک در مهد کودک یا دبستان و مراقبت از وی در برابر نظرات منفی کودکان دیگر که ممکن است موجب خجالت و آزردگی وی شوند را مدنظر قرار دهید.

  • تمیز و ایمن نگه‌داشتن عینک

به کودک خود چگونگی مراقبت از عینک را آموزش دهید. به وی یادآوری کنید که هزینه زیادی برای خرید عینک پرداخت شده است و باید به خوبی از آن مراقبت شود.

چگونگی استفاده از محلول های تمیزکننده ویژه و دستمال میکروفایبر برای پاک کردن عدسی‌های عینک را به کودک خود آموزش دهید. با فرزند خود درباره شکننده بودن عینک و این که باید به آرامی با آن کار کند، صحبت کنید. چگونگی گذاشن و برداشتن عینک با دوست را به وی نشان دهید تا از خم شدن یا تغییر شکل فریم عینک جلوگیری شود.

به کودک خود بگویید زمانی که قصد استفاده از عینک را ندارد باید آن را در قاب محافظ قرار دهد. اگر قرار است عینک را در کیف یا کوله پشتی خود حمل کند، اطمینان حاصل کنید که ابتدا آن را درون قاب محافظ قرار می‌دهد تا از خراشیدگی یا شکستگی عینک درون کیف پیشگیری شود.

  • نکته‌ها و ترفندهای اضافی

عادت کردن کودک به استفاده از عینک ممکن است چالش برانگیز باشد. اما با کمی صبر و تحمل، کودک با این شرایط سازگار خواهد شد. پیش از این که متوجه شوید، استفاده از عینک به بخشی از روتین روزانه وی تبدیل خواهد شد. در ادامه چند نکته و ترفند دیگر برای تسهیل گذار به استفاده از عینک ارائه شده‌اند.

  • اگر کودک شما کمتر از دو سال سن دارد، فریم‌های پلاستیکی را انتخاب کنید. پلاستیک بهترین ماده برای کودکان نوپا است. بندهای انعطاف‌پذیر می توانند به نگه داشتن عینک در سر جای خود کمک کنند اما اطمینان حاصل کنید که بند به خوبی سرجای خود قرار می‌گیرد. اگر قصد خرید فریم‌های فلزی را دارید، نمونه‌هایی که لولای فنری دارند استفاده از عینک را تسهیل می‌کنند.
  • بهترین روش برای عادت دادن کودکانی که کمتر از دو سال سن دارند به استفاده از عینک این است که عینک را روی صورت آنها قرار داده و حواسشان را پرت کنید. به عنوان مثال، عینک را روی صورت قرار داده و اسباب‌بازی مورد علاقه وی را در دستانش قرار دهید. یا عینک را روی صورت وی قرار داده و در مقابل وی چند شکلک درآورید. بیشتر کودکان در این گروه سنی به سرعت از دیدی شفاف با عینک خود برخوردار خواهند شد. تمام کاری که باید انجام دهید زمان دادن به آنها است.
  • برای کودکان دو ساله تا پیش دبستانی توصیه می‌شود به محض آن که متوجه شدید کودک به استفاده از عینک نیاز دارد، وی را به این کار عادت دهید. اگر خود شما نیز از عینک استفاده می‌کنید می‌توانید این کار را همراه وی انجام دهید. سپس، می‌توانید به اعضای خانواده و دوستان نزدیک که از عینک استفاده می‌کنند، اشاره کنید. شخصیت‌های کارتونی و شخصیت‌های داستانی که از عینک استفاده می‌کنند را فراموش نکنید. به این نکته اشاره داشته باشید که افراد بدون استفاده از عینک ممکن است توانایی دیدن برخی چیزها را نداشته باشند. بر دید شفاف و راحت با استفاده از عینک تاکید داشته باشید. این احساس باید در کودک ایجاد شود که استفاده از عینک چیزی است که افراد بسیاری انجام می‌دهند.
  • یک مکان خاص را برای نگهداری عینک در زمان‌هایی که کودک از آن استفاده نمی‌کند، برگزینید. به کودک خود بگویید که هر زمان که از عینک استفاده نمی‌کند آن را در این مکان قرار دهد. این کار از گم شدن یا شکستن عینک پیشگیری می‌کند.
  • هنگامی که کودک بدون این که کسی چیزی گفته باشد از عینک استفاده می‌کند، وی را تحسین کنید. زمانی که کودک برای استفاده از عینک پیشقدم می شود، این یک گام بزرگ در جهت درست است.

 

منبع: وری‌ول هلث

رکسانا دانیالی

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=7454
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.