دیگران در تربیت فرزندم دخالت می ‌کنند!

حتماً دردل‌های والدینی را که از دخالت‌ها و صحبت‌های دلسوزانه دیگران خسته و کلافه شده‌اند، شنیده‌اید. این مادر و پدرهای جوان، اغلب رودربایستی می‌کنند و در مقابل این دخالت‌ها، نظر خود را اعلام نمی‌کنند. گاهی اتفاق می‌افتد که برخلاف میل خود، به حرف‌های دیگران گوش می‌دهند و در مسیر پرورش فرزند خود، دچار تناقض‌های بزرگی می‌شوند. شما چه؟ آیا شما هم دچار چنین مشکلی شده‌اید؟

دخالت دیگران، به خصوص پدربزرگ و مادربزرگ‌ها در پرورش فرزندان، معضلی است که بسیاری از پدر و مادرها با آن مواجه می‌شوند. کودکان نیز وقتی با دو شیوه تربیتی مواجه می‌شوند، یا احساس سردرگمی و تناقض می­کنند و یا به ­طورکلی حرف هیچ کدام را گوش نمی‌دهند. بنابراین یکی از مهمترین کارهایی که والدین باید آن را انجام دهند، این است که آنها قاطعیت خود را نشان دهند. قاطعیت در پرورش فرزندان از اصلی‌ترین راهکارهای مقابله با دخالت دیگران است. اگر شما هنگام دخالت اطافیان و به خصوص آشنایان، از قاطعیت رفتار و کلام کافی برخوردار باشید، به مرور زمان هیچکس به خود اجازه دخالت در این فرایند را نمی‌دهد.

از یک مثال ساده شروع می‌کنیم، فرض کنید کودک شما در حالیکه مشغول بازی کردن است، زمین می‌خورد. شیوه تربیتی شما چنین است که در کنار کودک خود قرار بگیرید و اجازه دهید او احساس درد و ناراحتی خود را بروز دهد. ممکن است در این حالت یکی از آشنایان بگوید: «تو چقدر سنگ­دل هستی! چرا فرزندت را زود نوازش نمی­کنی؟ چرا فقط به او می­گویی که درک می­کنی و می­دانی چقدر دردناک است؟» ممکن است کودک شما نیز در واکنش به این حرف‌ها، ناگهان شما را پس بزند و بیشتر گریه کند. در حالی­که آنقدرها هم درد ندارد. شکی نیست که کودک دچار تناقض شده و نمی­داند به ساز چه ­کسی برقصد؟ شما در چنین شرایطی باید قاطعیت داشته باشید و به این فکر نکیند که چگونه قضاوت می­شوید. اگر نگران این مسائل شوید و قاطعیت کلامی و رفتاری نشان ندهید، هم خودتان و هم کودک شما دچار مشکلات جدی می­شوید. به ­طورکلی سعی کنید نظرات دیگران را بشنوید و از آنها نیز تشکر کنید، اما اجازه دخالت به آنها ندهید و همیشه گوشزد کنید که شما شیوه خود را دارید.

گاهی ممکن است والدبن بر سر تربیت کودک توافق نداشته باشند. البته این موضوعی است که حتی پیش از ازدواج باید حل شود. یعنی به توافق کامل برسید که چگونه فرزند خود را تربیت کنید و با یکدیگر توافق داشته باشید.

گاهی نیز لازم است که برای پرورش فرزند خود از افراد متخصص مشاوره بگیرید. در این صورت نیز شما می­توانید وقتی که فرزندتان حضور ندارد، با مشاور متخصص کودکان صحبت کنید، مشکلات را بیان کنید و راهکار مناسب دریافت کنید. هرگز مشاوره گرفتن را با دخالت کردنم دیگران، اشتباه نگیرید. یک مشاوره تخصصی و مفید ­می‌تواند بسیار کارامد باشد.

گردآوری: تحریریه تا شش

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=7453
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.