از کوتاه کردن ناخن کودکم می ‌ترسم!

برخی والدین از کوتاه کردن ناخن‌های فرزند خود هراس دارند و گاهی این کار را مدتها به تعویق می‌اندازند. شاید کوتاه کردن ناخن‌‌های یک نوزاد آنقدرها هم‌ که به نظر می‌رسد سخت نباشد.

  • پیش از کوتاه کردن ناخن نوزاد

در وهله اول باید بدانیم که نیازی نیست مدام ناخن‌های نوزاد را کوتاه کنیم. ناخن‌های نوزادان بسیار نازک‌اند و ممکن است با یک برخورد ساده، هنگام لباس پوشیدن، جدا شوند. حتی بچه‌های بزرگتر ممکن است موقع بازی کردن، خودشان این کار را انجام دهند. اما مساله‌ای که کمی ناراحت‌کننده به نظر می‌رسد این است که شاید موقع جدا شدن ناخن‌، قسمتی از پوست انگشتان نوزادان نیز آسیب ببیند.

  • چگونه از پس این کار بربیایم؟

با توجه به اینکه ناخن‌های نوزدان به سرعت بلند می‌شوند، لازم است در زمان لازم اقدام به کوتاه کردن ناخن‌ها کنیم. برای این کار از قیچی یا ناخن‌گیر مخصوص نوزادان استفاده می‌کنیم. بهترین زمان ممکن، وقتی است که نوزاد خواب است. در این زمان شما از تکان‌های انگشت نوزاد و عدم تمرکز در امان هستید. البته باید آنقدر آرام این کار را انجام دهید که موجب بیدار شدن نوزاد نشوید.

ناخن‌گیرها و قیچی‌های مخصوص نوزادان، تیز نیستند و هیچ جای نگرانی باقی نمی‌گذارند. برای این‌کار فقط لازم است قیچی یا ناخن‌گیر مخصوص را ضدعفونی کنید و وقتی نوزاد در خواب است، ناخن‌های بلند را کوتاه کنید. حتماً از نور کافی برخوردار باشید تا خطایی مرتکب نشوید. برای این کار اگر از فرد دیگری کمک بگیرید، خیلی بهتر است. داشتن سرعت و دقت کافی برای این کار ضروری است. اگر عینک نیاز دارید، حتماً در حین کار استفاده کنید و دقت کافی داشته باشید.. سعی کنید ناخن‌گیر را به تهِ ناخن نبرید تا به قسمت‌های پوستی آسیبی نرسانید. ناخن‌های شصت را نیز به صورت صاف بگیرید تا از عدم رشد آنها جلوگیری کنید. البته برای از بین بردن گوشه‌های تیز ناخن، قیچی‌ها بهتر هستند.

  • ناخن‌های کودکان را با چه ترفندی کوتاه کنیم؟

در مورد کودکان بزرگ‌تر، می‌توانید کودک را درون صندلی مخصوص خود قرار دهید و برایش قصه یا شعر بخوانید. شاید شعر یا قصه‌ای مرتبط با زمان ناخن‌ گرفتن. بهتر است بین خود و کودکتان رابطه‌ای صمیمانه‌ای ایجاد کنید تا او به شما اعتماد کند. به این ترتیب بهتر می‌توانید او را برای انجام کارهای مختلف مجاب کنید. سرعت و دقت را با هم به کار ببرید و از هر وسیله‌ای برای پرت کردن حواس کودک استفاده کنید. مثلاً یک اسباب‌بازی یا انیمیشن مورد علاقه‌اش. شما به راحتی می‌توانید این کار را با یک بازی همراه کنید. مثلاً بخشی از یک بازی این باشد که قسمت بلند یک ناخن کوتاه شود و این شرط رفتن به مرحله بعدیِ بازی باشد. برای همکاری‌های کودک، حتما او را تشویق کنید و از او تشکر کنید.

 

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منابع:

https://raisingchildren.net.au/babies/health-daily-care/hygiene-keeping-clean/trimming-nails

https://www.bounty.com/baby-0-to-12-months/health-and-care/cutting-your-babys-nails

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=7418
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.