کودک چهارساله‌ ی من و غذاهای مورد نیاز او

کودکان چهار و پنج ساله به اندازه کافی بزرگ شده‌اند تا به تنهایی غذای خود را بخورند و می‌توانند طیف گسترده‌ای از غذاها را امتحان کنند. همواره انتخاب‌های غذایی مختلف را به کودک خود پیشنهاد دهید. بافت‌ها، رنگ‌ها و طعم‌های مختلف را به کودک خود پیشنهاد دهید. غذا را به چیزی جذاب و سرگرم‌کننده برای کودک خود تبدیل کنید. کودکانی که در سنین پیش‌دبستانی قرار دارند باید پنج گروه غذایی شامل غلات، سبزیجات، میوه‌ها، لبنیات، و پروتئین را مصرف کنند.

  

  • غلات. غذاهایی که از غلات مانند گندم کامل، برنج قهوه‌ای، جودوسر، و جو آماده شده‌اند. استفاده از غلات کامل را هدف قرار دهید.
  • سبزیجات. سبزیجات مختلف و رنگارنگ را انتخاب کنید که از آن جمله می‌توان به سبزیجات سبزتیره یا نارنجی، لوبیاها و نخودها و سبزیجات نشاسته‌ای اشاره کرد.
  • میوه‌ها. میوه‌های مختلف را در رژیم غذایی کودک خود قرار دهید. شما می‌توانید از میوه‌های تازه، کنسروی، منجمد، و خشک شده استفاده کنید. از آبمیوه‌های تازه و خانگی نیز می‌توانید استفاده کنید اما مصرف آن باید محدود باشد. آکادمی پزشکی کودکان آمریکا مصرف ۴ تا ۶ اونس (۱۱۸ تا ۱۷۷ میلی لیتر) آبمیوه در روز برای کودکان در بازه سنی ۴ تا ۶ سال را توصیه کرده است.
  • لبنیات. محصولات لبنی و بسیاری از غذاهایی که از شیر تهیه می‌شوند بخشی از این گروه غذایی هستند. استفاده از محصولات بدون چربی و کم چرب و آنهایی که سرشار از کلسیم هستند باید مدنظر قرار بگیرند.
  • پروتئین. منابعی با چربی کم مانند گوشت قرمز کم چربی و مرغ را انتخاب کنید. با انتخاب ماهی، مغزدانه‌ها، و لوبیاها می‌توانید تنوع بیشتری به این گروه ببخشید.

 

  • هر ماده‌ی غذایی، ده‌ها خاصیت مطلوب

میوه‌ها و سبزیجات انرژی، ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها، فیبر و آب را ارائه می‌کنند. آنها به محافظت از کودک در برابر بیماری‌ها در ادامه زندگی وی از جمله مواردی مانند سکته مغزی، بیماری قلبی و برخی انواع سرطان کمک می‌کنند.

کودک خود را به انتخاب میوه‌ها و سبزیجات مختلف در هر وعده غذایی و برای میان‌وعده‌ها تشویق کنید.

غلات و محصولات تهیه شده از آنها مانند نان‌ها، پاستا، غلات صبحانه، برنج، کینوآ و جودوسر انرژی لازم برای رشد و نمو و یادگیری را در اختیار کودک قرار می‌دهند.

غذاهای تهیه شده از غلات با شاخص گلیسمی پایین مانند پاستا و نان های تهیه شده از غلات کامل کودک را برای مدت زمان بیشتری سیر نگه داشته و انرژی مورد نیاز برای فعالیت‌های وی را تامین می‌کنند.

محصولات لبنی کم چرب مانند شیر، پنیر و ماست سرشار از پروتئین و کلسیم هستند که به ساخت استخوان‌ها و دندان‌هایی قوی کمک می‌کنند.

غذاهای سرشار از پروتئین مانند گوشت بدون چربی، ماهی، مرغ، تخم مرغ، عدس، لوبیاها، نخود فرنگی و مغزدانه‌ها برای رشد کودک و تقویت عضلات وی اهمیت دارند.

این گروه غذایی حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف مانند آهن، روی، ویتامین B12، و اسیدهای چرب امگا-۳ است. به طور خاص، آهن و اسیدهای چرب امگا-۳ از گوشت قرمز و ماهی‌های چرب برای رشد مغزی و یادگیری کودک اهمیت دارند.

محمد مهدی حیدرپور

منبع: کلیولند کلینیک – استنفورد چیلدرنز – مایو کلینیک

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=7379
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.