گوشواره ‌ها تا چه زمانی باید منتظر فرزند ما بمانند؟

در شرایطی که برخی والدین سوراخ کردن گوش نوزاد را اندکی پس از تولد او انجام می‌دهند، برخی دیگر تا زمانی که  فرزندشان کمی بزرگ‌تر شود، صبر می کنند. و با توجه به این‌که با چه کسی صحبت می‌کنید، برخی افراد طرفدار سوراخ کردن گوش نوزاد هستند، در شرایطی که برخی دیگر با آن کاملاً مخالفند.

در ادامه قصد داریم حقایقی در این زمینه را به اشتراک بگذاریم که می‌تواند به شما در تصمیمی آگاهانه کمک کنند.

  • گوش نوزاد را در چه سنی می‌توان سوراخ کرد؟

آیا زمان مناسبی برای سوراخ کردن گوش نوزاد وجود دارد؟ پاسخ کوتاه این است: بستگی دارد.

برخی پزشکان توصیه می‌کنند تا زمانی که دو تزریق واکسن کزاز که حدود چهارماهگی می‌شود، انجام نشده است از سوراخ کردن گوش نوزاد پرهیز شود.

با این وجود، حتی آکادمی پزشکی کودکان آمریکا موضع قاطعی درباره زمان مناسب برای سوراخ کردن گوش نوزاد ندارد. در شرایطی که گروهی انتظار تا زمانی که کودک به اندازه ای بزرگ شده است که خود می‌تواند مراقبت پس از سوراخ کردن گوش را انجام دهد، توصیه می‌کنند، اما به صراحت چیزی درباره زمان مناسب سوراخ کردن گوش نوزاد نمی‌گویند.

به گفته آکادمی پزشکی کودکان آمریکا، در صورت استفاده از تجهیزات و تکنیک‌های استریل، سوراخ کردن گوش در هر سنی بی‌خطر است. افزون بر این والدین یا مراقبین کودک باید به مراقبت‌های پس از این کار توجه داشته باشند تا روند بهبودی به درستی سپری شود.

  • خطرات سوراخ کردن گوش نوزاد چه هستند؟

جدا از عفونت، برخی خطرات دیگر را پیش از سوراخ کردن گوش نوزاد باید مدنظر قرار داد.

سوراخ‌های ناصاف و وارفته یکی از عوارض جانبی ناخواسته‌ای است که ممکن است با آن مواجه شوید.

نگرانی درباره مسائلی مانند ابتلا به کلوئیدها ( رشد بیش از حد بافت زخم) یا واکنش آلرژیک بالقوه به فلز مورد استفاده در گوشواره نیز همواره با سوراخ کردن گوش نوزاد مرتبط نیستند اما احتمال مواجهه با آنها وجود دارد.

در حقیقت، نتایج یک مطالعه نشان داد زمانی که گوش‌ها پس از ۱۱ سالگی سوراخ شوند، احتمال مواجهه با کلوئیدها بیشتر است.

اگر سابقه خانوادگی کلوئیدها را دارید، باید از سوراخ کردن گوش نوزاد خود پرهیز کنید. اما اگر همچنان تمایل دارید این کار را انجام دهید، کارشناسان سوراخ کردن گوش در اوایل خردسالی به جای نوزادی را برای پرهیز از خطر شکل‌گیری کلوئیدها توصیه کرده‌اند.

  • کجا باید گوش نوزاد را سوراخ کنید؟

اگر قصد دارید گوش نوزاد خود را سوراخ کنید، استفاده از تجهیزات و تکنیک های استریل توسط ارائه دهنده این خدمات اهمیت دارد.

به عنوان مثال، فردی که عمل سوراخ کردن گوش را انجام می‌دهد باید از یک سوزن به جای تفنگ سوراخ کن استفاده کند که استفاده از مورد دوم در مکان هایی مانند فروشگاه‌های طلا و جواهر و مراکز خرید رایج‌تر است. بهتر است از یک پزشک، پرستار یا تکنیسین باتجربه بخواهید تا گوش نوزاد شما را سوراخ کند.

پس از سوراخ کردن گوش از یک گوشواره میخی طلا برای بررسی سوراخ استفاده کنید تا خطر عفونت و واکنش پوستی به فلز کاهش یابد. همچنین، از گوشواره‌های آویز استفاد نکنید زیرا می‌توانند به چیزی گیر کرده و خطر پارگی لاله گوش نوزاد را افزایش دهند.

در نهایت، بهتر است از گوشواره‌های پیچ‌دار برای نوزاد استفاده کنید تا از شل‌شدن، افتادن و خطر بلعیدن و خفگی جلوگیری شود.

  • مراقبت‌های بعدی و مراحل پاکسازی پس از سوراخ کردن گوش نوزاد

همانند سوراخ کردن گوش در بزرگسالان و هر نوع تغییر دیگر در بدن، این که مراقبت‌های بعدی را چگونه مدیریت می‌کنید بر روند بهبودی و همچنین طول عمر سوراخ های لاله گوش تاثیرگذار است.

شما می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  •  دو بار در روز و با کمک یک پد پنبه‌ای از یک پماد آنتی بیوتیک روی موضع استفاده کنید.
  •  گوشواره‌ها را دو بار در روز بچرخانید.
  •  گوشواره‌ها را برای چهار تا شش هفته نخست خارج نکرده یا تغییر ندهید.
  • دست‌های خود را باید پیش از لمس سوراخ‌های گوش نوزاد به خوبی با آب و صابون بشویید.
  • مراقبت خوب و مداوم پس از سوراخ کردن گوش نوزاد می تواند به پیشگیری از عفونت کمک کند.

 

  • در صورت مشاهده نشانه های عفونت چه کاری انجام دهید؟

به واسطه هر نوع تغییر در بدن، از جمله سوراخ کردن گوش‌ها، همواره خطر بروز عفونت وجود دارد. بر همین اساس دنبال کردن مراقبت‌های بعدی اهمیت دارد.

بیشتر افراد در هر سنی که سوراخ کردن گوش خود را تجربه می‌کنند، روند بهبودی را با ناراحتی حداقلی پشت سر می‌گذارند. اما در صورت مشاهده هر یک از نشانه‌های زیر ممکن است نوزاد شما با عفونت مواجه شده باشد:

  •  قرمزی
  •  تورم
  •  ترشح
  •  احساس گرما هنگام لمس موضع
  •  دمای بدن ۳۸ درجه سانتیگراد یا بیشتر

در صورتی که نوزاد با هر یک از این علائم مواجه بود، از یک محلول سالین ساده برای پاکسازی سوراخ‌ها استفاده کنید. از الکل مالشی یا پراکسید هیدروژن روی گوش‌های حساس نوزاد استفاده نکنید.

محل سوراخ‌های گوش را تمیز نگه داشته و گوشواره‌ها را نیز بچرخانید. اگر گوشواره قابل چرخش نیست، این نیز می‌تواند نشانه‌ای از عفونت باشد. شما می‌توانید درمان خانگی را آغاز کنید اما اگر علائم بیش از دو روز ادامه داشتند باید به پزشک مراجعه کنید.

  • نکته هایی برای به حداقل رساندن درد حین و پس از سوراخ کردن گوش

متاسفانه هر روش سوراخ کردن بدن با مقداری ناراحتی همراه است و نوزادان نیز درک نمی‌کنند که چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

برای به حداقل رساندن درد حین سوراخ کردن گوش، این کار را به یک فرد باتجربه بسپارید که می‌تواند در کمترین زمان ممکن آن انجام دهد. درباره استفاده از کمپرس سرد پیش یا پس از سوراخ کردن گوش برای بی حسی جزئی موضع از وی پرسش کنید.

مراقبت‌های پس از سوراخ کردن گوش را به طور پیوسته اما ملایم ادامه دهید. ممکن است در چند روز نخست این اقدامات برای نوزاد ناراحت کننده باشد. شما می‌توانید استفاده از عوامل حواس‌پرتی مانند یک اسباب‌بازی ویژه، برش میوه مورد علاقه (اگر نوزاد خوردن غذاهای جامد را آغاز کرده است) یا سرگرم شدن نوزاد با خواهر و برادرش را مدنظر قرار دهید.

خبر خوب این است که درد ناشی از سوراخ کردن گوش به طور کلی دوره بسیار کوتاهی دارد، به شرط آن که موضع تمیز و عاری از عفونت باقی بماند.

  • بهترین نوع جواهرات برای نوزادان

آکادمی پزشکی کودکان آمریکا استفاده از گوشواره‌های میخی که تا حد امکان کوچک، گرد و تخت هستند را برای نوزادان توصیه می کند.

در شرایطی که گوشواره‌های طلای ۱۴ عیار یا بالاتر نسبت به گزینه‌های مخلوط چند فلز که ممکن است حاوی نیکل نیز باشند، گران‌تر هستند اما کمترین خطر برای ایجاد واکنش آلرژیک را به همراه دارند.

محمد مهدی حیدرپور

منبع: هلث لاین

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=7140
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.