آموزه ‌هایی برای زنده ‌مانی بیرون از خانه!

کودکی را تصور کنید که به دلایلی از قبیل حوادث طبیعی یا حتی گم‌شدن، مجبور می‌شود چند ساعت یا حتی چند روز خود را به تنهایی مدیریت کند. آیا فکر می‌کنید هرگز قرار نیست چنین اتفاقاتی رخ دهد و کودک شما تنها بماند؟ آیا گمان می‌کنید هیچ حادثه‌ای زندگی انسان‌ها را تهدید نمی‌کند و شما نیز همیشه کنار کودک خود حضور دارید تا از او مراقبت کنید؟ ما در عصری زندگی می‌کنیم که حوادث غیرقابل‌پیشینی متفاوتی زندگی‌مان را تهدید می‌‌کنند. برای اینکه بتوانیم به کودکان خود بیاموزیم که در موقعیت‌های بحرانی و تنهایی از خود مراقبت کنند، باید آگاهی لازم را کسب کنیم. در این مطلب آموزه‌هایی درباره نحوه خودمراقبتی و زنده‌مانی کودکان ۴ تا ۶ ساله ارائه می‌کنیم.

 

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که با حوادث و اتفاقات مختلف و ناگوار احاطه شده‌ است و نمی‌توانیم این اتفاقات را پیش‌بینی کنیم. از آنجایی‌که طبیعت دستخوش تغییرات بسیاری ‌است، حوادث طبیعی نیز رخ می‌دهند. آموزش غیرمستقیم شیوه‌های مدیریت بحران و زنده‌ماندن در طبیعت به کودکان، بهترین راه است. به این معنا که سعی کنید کودکان را با خود به سفرهای پر چالش ببرید. شب‌مانی در طبیعت و زندگی در چادر را به کودک خود نشان دهید. ممکن است این کار برای شما و کودکتان کمی ترسناک یا کسل‌کننده به نظر برسد اما کارهای بسیاری وجود دارند که شما می‌توانید با شب‌مانی در طبیعت، به کودک خود بیاموزید.

در طبیعت، فرصت‌های بسیاری وجود دارد که نه تنها خطرناک نیستند بلکه شما را زنده و سرپا نگه می‌دارند. دیدن ستاره‌ها و ماه و خورشید و تغییرات آنها، کسب آگاهی‌های خیلی ساده درباره جهت طلوع و غروب خورشید و ستاره‌ها بسیار کمک‌کننده است. شما می‌توانید از این طریق نحوه جهت‌یابی و مسیریابی را به کودکان خود بیاموزید. برخی اپلیکیشن‌ها برای ستاره‌شناسی‌ بسیار کاربردی هستند. علاوه‌براین شما می‌توانید به راحتی نحوه استفاده از قطب‌نما را به کودک خود آموزش دهید.

ساختن یک سرپناه یا جان‌پناه ساده با استفاده از عناصر طبیعی مانند برگ‌ها، چوب،‌ سنگ و گِل برای کودکان بسیار لذت‌بخش است. نحوه‌ گِره زدن‌ طناب‌ها و الیاف گیاهی را با او تمرین کنید. هنگام پیاده‌روی در طبیعت، به سرپناه‌های طبیعی مانند غارها یا فضای بین درختان اشاره کنید تا کودک آنها را بشناسد. حتماً باز و بسته کردن چادر را به او بیاموزید و مطمئن شوید او این کارها را آموخته است. علاوه براین بالا رفتن از درخت را با کودک خود تمرین کنید. همچنین به او بیاموزید چگونه آتش روشن کند و نکات ایمنی را رعایت کند. استفاده از انواع آتش‌زنه‌ها و یا آتش روشن کردن با ذره‌بین را با کودک تمرین کنید. به‌علاوه به کودک بیاموزید تا هرچیزی را در دهان خود نگذارد. به او بیاموزید که برخی مواد را می‌توان با آتش ضدعفونی و پاک کرد. شما می‌توانید نحوه تسویه آب از راه تبخیر را به او بیاموزید. یافتن آب و غذا در طبیعت برای کودکان بسیار لذت‌بخش است. اگرچه برای این موضوعات کتاب‌ها و مطالب مختلفی وجود دارند. مثلا درباره اینکه گیاهان سمی را از غیر سمی تشخیص دهید و بتوانید از بخش‌های مختلف گیاهان، مانند ریشه، ساقه، دانه‌ها و برگ‌ها تغذیه کنید.

در مجموع تمام این مهارت‌ها کودک شما را به موجودی فعال، بی‌باک و شجاع تبدیل می‌کند که اگر روزی در معرض خطرات احتمالی قرار گیرد، بتواند خود را برای مدتی مدیریت کند تا کمک دریافت کند. فراموش نکنید که حفظ کردن شماره‌های ضروری مانند آتش‌نشانی، پلیس و اورژانس برای کودک شما ضروری‌ست.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منبع:

https://www.tactical.com/6-survival-skills-teach-kids/

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=7065
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.