کودک تک والد چه چالش ‌هایی دارد؟

دلایل مختلفی وجود دارند که موجب می‌شوند کودک فقط از وجود یکی از والدین بهرمند شود. حتی شاید کودک هیچ انتخاب و اراده‌ای در این مسیر نداشته باشد. کودکان تک والدی، زندگی متفاوتی را تجربه می‌کنند. به‌طوری که توانسته‌اند در مباحث روانشناسی جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص دهند. در این مطلب قصد داریم مروری بر جدیدترین مباحث روانشناسی کودکان تک والد داشته باشیم.

 

رایج‌ترین علت تک‌والد شدن کودکان، طلاق والدین است. درگیری‌های والدین پیش از طلاق، هنگام طلاق و پس از آن، برای کودکان بسیار مهلک و ناهنجار است. ممکن است برخی والدین کودک را مجبور کنند که فقط یک والد را انتخاب کند. این فشارها موجب آسیب‌های جبران نا‌پذیری بر رشد روانی کودک می‌شوند. براساس پژوهش‌های جدید کودکان تک والد با ورود به مهدکودک یا مدرسه، مشکلات اصلی خود را بروز می‌دهند.

این کودکان در مقایسه با کودکان دو والدی، مشکلات مختلفی مانند اضطراب، افت یادگیری و مشکل در ارتباط گرفتن با مربی‌ یا همکلاسی‌ها را از سر می‌گذرانند. آنها در آینده افت تحصیلی زیادی را تجربه می‌کنند. به‌طوری که درصد بالایی از این کودکان، در آینده علاقه زیادی به ادامه تحصیل نشان نمی‌‌دهند. این کودکان در مقایسه با کودکان دیگر، خشم و اضطراب زیادی را در ارتباط با والد خود تجربه می‌کنند. شاید بتوان مثال ملموسی برای زندگی این کودکان پیدا کرد. فرض کنید ظرفی پر از غذاهای خوشمزه و متنوع را در برابر کودک خود قرار می‌دهد، به محض اینکه کودک با ذوق و شوق زیادی به سمت خوراکی‌ها می‌آید تا از آنها استفاده کند، ناگهان نیمی از ظرف خالی می‌شود و کودک ناکام و در حسرت مابقی ظرف می‌ماند. حتی اگر بخش باقی مانده بشقاب خوشمزه‌تر باشد، احتمالا کودک لذتی از آن نمی‌برد.

آسیب‌های روانی که کودکان تک والد در طول زندگی خود با آنها روبرو می‌شوند، بسیار طولانی مدت است و شاید تا میان‌سالی و سالمندی همراه‌شان بماند. براساس یک گزارش بین‌المللی، پدر و مادرهای جوانی که والدین‌شان از یکدیگر طلاق گرفته بودند، همچنان نشانه‌هایی از رفتار اضطرابی را بروز می‌دانند. اضطراب ناشی از ناکامی و از دست‌دادن والد، چراکه آنها طعم جدایی و فقدان در زندگی را تجربه کرده بودند. این خاطرات دردناک در طول فرایند رشد، همراه آنها بوده و گویی در ذهن و جان‌شان بافته شده است.

در یک پژوهش سراسری مشخص شد، کودکان تک والد دو برابر بیشتر از کودکان دو والد در معرض ابتلا به اختلالات روانی، اقدام به خودکشی و اعتیاد به الکل قرار می‌گیرند. به علاوه این پژوهش نشان داد که کودک تک والد از عزت‌نفس پایینی برخوردارند. اگرچه انسان‌های بسیار موفقی با سابقه تک والدی وجود دارند، اما پژوهش‌های روان‌شناسی نشان می‌دهند، جدایی یا مرگ یکی از والدین بر روی کودک، انکار ناپذیر است.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منبع:

https://lifestyle.howstuffworks.com/family/parenting/parenting-tips/single-parenting-affect-children.htm

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=5963
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.