با چند قانون ساده از گردش رفتن با کودکتان لذت ببرید‌

گاهی به‌نظر می‌رسد ماندن در خانه، بسیار ساده‌تر است و به گردش بردن کودک می‌تواند کار طاقت‌فرسایی باشد. کودک، ممکن است هر چیز که می‌بیند بخواهد، سروصدا راه بیندازد، سربه‌هوا باشد و شما را مجبور کند تمام حواستان را متوجه او کنید ودر نهایت اینکه، وقتی خارج از خانه است شما را به دردسر بیندازد.آیا می‌توانید با این مشکل کنار بیایید؟ در این مطلب خواهید آموخت که قوانین و روش‌هایی را پایه‌ریزی کنید که بتوانید از گردش رفتن با کودکتان لذت ببرید‌.

  • کودکان سربه‌هوا

کودکانی که سربه‌هوا هستند و مدام به این سو و آن سو می‌روند، همیشه باعث دردسر خانواده هستند. وقتی والدین، ناگهان می‌بینند کودکشان درکنارشان نیست بسیار مضطرب می‌شوند، حتی وقتی کودک مشغول تماشای مناظر و اکتشاف محیط اطراف باشد. روشن است که سربه‌هوایی و به این سو و آن سو رفتن خطرناک است و نه‌تنها پدرو مادر را می‌ترساند، بلکه وقتی کودک می‌فهمد که “گم شده است” بسیار وحشت‌زده می‌شود.

  • به کودک بیاموزید که همیشه نزدیک شما بماند

هیچ‌گاه، برای اینکه به کودک خود بیاموزید تا نزدیک شما بماند دیر نیست. برای دستیابی به این منظور، چندین روش آموزشی آورده شده است:

  1. زود شروع کنید

از همان اولین‌بار که همراه کودک به بیرون از خانه می‌روید به او بیاموزید که نزدیک شما بماند، حتی اگر دست او را نگرفته باشید. البته شما هیچ‌گاه نباید کودک را تنها بگذارید و یا از او غافل شوید. هرگز نباید جلوتر از کودک راه بروید و خیالتان راحت باشد که کودک پشت‌سر شما است و گام‌به‌گام شما حرکت می‌کند. برای امنیت بیشتر، هم کودک و هم پدر یا مادر باید نقش خود را به درستی ایفا کنند و مراقب باشند که یکدیگر را گم نکنند.

 

  1. قوانین را برای کودک شرح دهید

هربار که با کودک به بیرون از خانه می‌روید قوانین را برای او بازگو کنید و به او بگویید که شما چه انتظاری از او دارید و او چه باید بکند.

  • به کودک بیاموزید در محدوده‌ی مشخصی بماند و از آنجا فراتر نرود و علت آن‌را به‌دقت به او بیاموزید.
  • برای کودک کمتر از چهارسال، ماندن درون محدوده، به معنای رها نکردن دست شماست و اگر گرفتن دست شما ممکن نبود

مثال:وقتی چیزی در دستانتان دارید و یا مشغول پرداخت پول هستید، به کودک بیاموزید لباس شما را بگیرد.

 

  1. واقع‌بین باشید

از کودک کمتر از چهارسال، توقع نداشته باشید از یک خرید طولانی مدت لذت ببرد و خسته هم نشود. در چنین خریدهایی معمولاً کودک، بی‌تاب می‌شود و اگر سربه‌هوا هم باشد، شروع به اکتشاف اطراف خود خواهد کرد تا کمی تنوع ایجاد کند.

مثال: با خریدن یک خوراکی و سرگرم‌کردن کودکتان با آن و یا بردن او به بخش فروش اسباب‌بازی، در حین آرزوهایتان.

 

  1. رفتارهای شایسته‌ی کودک را تحسین و تقویت کنید.

به او بگویید دیگر بزرگ شده و این مساله را با رفتار خویش به شما ثابت کرده است و بدین ترتیب، شما به او افتخار می‌کنید. به کودکتان برای تبعیت از قوانین و ماندن در داخل محدوده تعیین شده، پاداش بدهید.

مثال: وقتی مشغول خرید طولانی‌مدت هستید، هر از چندگاهی یک امتیاز مثبت به کودک بدهید و با او قرار بگذارید که در ازای پنج امتیاز مثبت به او پاداش بدهید.

  • تاکید به ماندن کودک در محدوده‌ی تعیین‌شده

این بازی‌ها به کودک نشان خواهد داد که وقتی می‌گویید: “همین‌جا بمان” منظورتان چیست.

  • سایه بازی

یکی از بازی‌هایی که برای آموزش نزدیک ماندن به‌کار می‌آید این است که از کودک بخواهید در “سایه” شما بماند. بدین ترتیب که وقتی شما حرکت می‌کنید و سایه‌تان نیز حرکت می‌کند، او باید داخل سایه شما باشد و اگر بیرون از سایه بماند، بازی را می‌بازد.

  • شمردن

بازی دیگری که می‌توانید ترتیب دهید به این‌صورت است که کودک می‌تواند آن‌قدر از شما دور شود که قبل از اینکه شما تا شماره ده بشمارید، بتواند به شما برسد و دستش را به شما بزند. در غیر این‌ صورت، بازی را می‌بازد.

  • پیامدهای بدرد بخور

اگر پیامدهای مثبت مانند تشویق و تحسین و پاداش را آزمایش کرده‌اید و نتیجه نگرفته‌اید، پیامدهای منفی تعیین کنید و درصورت لزوم، آن‌ها را به کار ببرید.

  • بار دیگر که بیرون می‌روید کودک را با خود نبرید. البته این کار در صورتی مفید است که کودک دلش بخواهد با شما بیرون بیاید.
  • از اخراج موقت استفاده کنید. کودک را به قسمتی از فروشگاه که کودک دوست ندارد، ببرید. مثلاً، او را به یک گوشه دورافتاده و یا قسمت لوازم خانگی ببرید وادار کنید که برای مدت معین آنجا بماند. البته، واضح است که شما باید او را زیر نظر داشته باشید‌
  • از امتیازهای منفی استفاده کنید. قبل از بیرون رفتن، باکودک، قرار بگذارید که اگر تعداد مشخصی امتیاز مثبت کسب کند هدیه دلخواهش را (که البته معقول است) برای او می‌خرید و هربار که از شما دور شود یک امتیاز منفی خواهد گرفت که باعث از بین رفتن یک امتیاز مثبت می‌شود.

گرداوری : مژگان موسی پور

منبع: چگونه با کودکم رفتار کنم؟/ دکتر گاربر/ ترجمه: شاهین خز علی،  هومن حسینی نیک، احمد شریف تبریزی

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=5742
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.