زمانی برای خداحافظی با شیر مادر

ممکن است فرایند از شیر گرفتن کودک، هفته‌ها طول بکشد، به‌خصوص اگر کودک شما هنوز آماده نباشد. هرقدر کودک شما کمتر آمادگی داشته باشد، دیرتر می‌تواند از شیر مادر جدا شود. این مسأله از آنجا نشأت می‌‌گیرد که کودک هنوز پیوندهای عاطفی خود با آغوش مادر را کامل و پخته نکرده است و به همین علت آمادگی جدا شدن از شیر و آغوش مادرش را ندارد. بهتر است مادران در این دوران هیچ سخت‌گیری نداشته باشند و در ایجاد دلبستگی‌های عاطفی به کودک خودفشاری وارد نکنند.

نکته‌ی مهم در تغییر سبک زندگی شما و فرزندتان پذیرش این نکته است که کودکان مسیری یک تا شش ماهه را طی می‌کنند تا از شیر مادر جدا شوند. این زمان برای هر مادر و کودکی متفاوت است و بستگی به کودک شما دارد که تا چه اندازه خود را با شرایط تطبیق می‌دهد. به هیچ وجه ناگهانی او را از شیرتان جدا نکنید. این کار حتی برای سلامت شما هم نامناسب است و موجب ورم پستان می‌شود.

جداسازی نوزاد از شیر مادر تدریجی، با در نظر گرفتن آمادگی کودک و با غذای کمکی است. بهترین راه این است که وقتی کودک گرسنه است و در انتظار شیر مادر، اول مقداری غذای کمکی مانند سرلاک یا فرنی به او پیشنهاد کنید. سعی کنید در اولین روزی که این کار را می‌کنید، خاطره خوب و دلچسبی برای او بسازید. موسیقی و اسباب‌بازی‌ها را هم به کار بگیرید و فضا را برای کودکتان لذت‌بخش کنید. به این ترتیب شیر در بدن مادر نیز، به تدریج کاهش می‌یابد.

ممکن است فرزند شما اصلاً نخواهد از شیر مادر جدا شود. صبور باشید. او فقط می‌خواهد نوازش و عشق بیشتری از شما دریافت کند. او را از خود نرانید و سخت گیر نباشید. شما می‌توانید به او کمک کنید. به تدریج شیر مادر را با راه‌های دیگر جایگزین کنید. سعی کنید غذای کودک را با عروسک، موسیقی یا شعر و بازی همراه کنید. علاوه‌براین شما می‌توانید گهگاه، شیردهی به نوزاد را به تعویق بیاندازید. مثلاً او را با کار دیگری که دوست دارد سرگرم کنید یا شیردهی را فقط به زمان خواب شب موکول کنید.

ممکن است کودک شما از نظر جسمانی در سلامت نباشد و به غذای بیشتری نیاز داشته باشد. از سلامت کودک مطمئن شوید. گاهی کودکانی که از نظر جسمی نیز سالم‌اند، غذای بیشتری می‌خواهند. علاوه براین موارد، ممکن است به خاطر جابه‌جایی خانه، بیماری یا سر کار رفتن مادر، کودک توانسته باشد به اندازه کافی از شیر مادر تغذیه کند. بنابراین باید از شیرگرفتن کودک را به زمان دیگری موکول کنید. این کار دیر یا زود، بالاخره انجام می‌شود.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منبع:

https://www.babycenter.ca/a3272/weaning-from-the-breast

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=5160
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.