پیروزی بزرگ هنردرمانی در برابر ‌ اتیسم

هنردرمانی حواس مختلف کودک را تحریک می‌کند به همین دلیل است که راهکار خوبی برای کودکان اتیستیک شناخته می‌شود. از آنجایی که کودک مبتلا به  اتیسم نیازمند تحریک حسی، هماهنگی و یکپارچگی حسی بیشتر است، این شیوه برای این کودکان  شیوه‌ای پرکاربرد و عمیق است. خوب است بدانید نقاشی، موسیقی، نمایش و کار با خمیر یا گِل، کودکان مبتلا به اتیسم را ساعت‌ها به خود مشغول می‌کند.

  • چرا هنر؟

کودک مبتلا به اتیسم حالتی منزوی و درخودمانده دارد. این حالت موجب می‌شود هنگام انجام کارها، تا ساعت‌ها تنها و متمرکز بماند و کوچک‌ترین تغییری  او را آشفته کند. بنابراین هنر می‌تواند این فرصت را به شکلی هدایت‌شده در اختیار او قرار دهد. یعنی در عین حال که تنها و متمرکز به کار خود مشغول است، از طریق هنر می‌تواند ارتباط برقرار کنند و احساسات و افکار خود را بیان کند. شما به مرور درطی زمان و به مرور متوجه می‌شوید که کودک به کدام رشته‌ی هنری علاقمندتر است.

  • تحریک و تقویت حس‌های چندگانه

کودکان مبتلا به اتیسم حس‌های بسیار بالای در لامسه، شنوایی، چشایی و دارند. آنها کودکانی‌اند که با یکبار گوش دادن به موسیقی، ملودی را حفظ می‌شوند و به سرعت می‌نوازند. برخی از آنها از کار با گِل، خمیر و ساخت مجسمه بسیار لذت می‌برند و از قوه تخیل‌پردازی بالایی برخوردارند که می‌توانند یک حجم را به سرعت تصور کنند و آن را بسازند. در واقع هنر قابلیتی دارد که می‌تواند برای هر میزان توانایی و ظرفیت کودکان به کار آید. در کار با کودکان مبتلا به اتیسم، هنر موجب افزایش ظرفیت‌های کودکان می‌شود.

  • ورود به تعاملات اجتماعی با کمک هنر

با استفاده از شیوه‌های هنرمندانه و خلاق، گستره تحریک و هماهنگی مهارت‌های آنها افرایش می‌یابد. به‌علاوه، آنها می‌توانند از این طریق به بیان افکار و احساسات خود بپردازند. ارتباطات زبانی و مهارت‌های اجتماعی‌شان نیز تقویت می‌شوند. در نتیجه رفتارهای غیراجتماعی و تنهایی‌طلبی آنها نیز به تدریج کاهش می‌یابد. علاوه‌براین بخش تصویری و شنیداری مغز این کودکان در مشغولیت با کار هنری فعال‌تر می‌شود. براساس علاقه کودک شیوه‌ی مورد علاقه او را انتخاب کنید و آموزش‌های خاص هنر به کودک را مهیا کنید. به این ترتیب او می‌تواند پیشرفت‌های مطلوبی داشته باشد.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منابع:

https://autism.lovetoknow.com/Autism_Through_Art

https://www.youtube.com/watch?v=Px5wLQqEbwU

https://autism.lovetoknow.com/Art_Lessons_for_Autistic_Students

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=4988
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.