هنردرمانی، عصای دست والدینی با کودکی عصبانی!

حتماً شما هم اصطلاح «هنردرمانی» را شنیده‌اید. شاید تصور کنید این کار فقط توسط متخصصان حرفه‌ای کودک انجام می‌شود. اما خوب است بدانید حتی والدین هم می‌توانند از این روش‌ برای کودکان خود استفاده کنند. این شیوه‌ی مؤثر و جذاب، سالهاست در کشورهای مختلف برای افزایش سلامت روان کودکان و حتی بزرگسالان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر شما از آن دسته والدینی هستید که از کودک خود رفتارهای پرخاشگرانه‌ای دیده‌اید، در وهله‌ی اول، رفتار خود را بازنگری کنید. شاید کودک از شما تقلید می‌کند در غیر این‌صورت شما می‌توانید از برخی شیوه‌های هنردرمانی استفاده کنید و از تأثیرات شگفت‌انگیز آن بهره‌مند شوید. در این مطلب به برخی از این روش‌ها اشاره می‌کنیم.

  • چرا هنردرمانی؟

«هنردرمانی» یک شیوه‌ی خلاق و مؤثر است که بسیاری از روان‌شناسان و درمان‌گران کودک از آن استفاده می‌کنند. در این شیوه فعالیت‌های خلاقانه با استفاده از مواد هنری مختلف انجام می‌شود. هدف از هنردرمانی، رشد شخصیت و هویت کودک و تحریک احساس اوست. صحبت کردن از احساسات، برای کودکانی که رفتار خشنی دارند، کار سختی است. پس احتمالا آنها از اینکه به فعالیت‌های هنری بپردازند استقبال می‌کنند. زیرا از این راه می‌توانند راحت‌تر احساسات خود را بیان کنند. بسیاری از پژوهش‌ها نشان داده‌اند که هنردرمانی می‌تواند نشانه‌های خشم در کودکان را کاهش دهد. پس به اندازه کافی دلایل محکمی داریم تا از روش‌های هنردرمانی استفاده کنیم.

  • تاریخچه

ارسطو و افلاطون نخستین افرادی بودند که از تاثیرات آثار هنری سخن گفتند در ایران نیز ابوعلی‌سینا با برخی تکنیک‌های نمایش درمانی سعی می‌کرد تا مشکلات برخی بیماران را شناسایی و آنها را با واقعیت روبرو کند. اما سابقه‌ی هنردرمانی به شکل امروزی آن، به روانکاو بزرگ اتریشی یعنی فروید برمی‌گردد. فردی که در برخی مقالات و رساله‌های خود به کاربردهای روان‌شناسانه هنر پرداخت. او در آثار خود به روان‌شناسی هنرمندان و تاثیرات روان‌شناسانه آثار هنری اشاره مستقیمی داشت. سال‌ها بعد فردی به‌نام کرامر برای کاهش اختلالات هیجانی کودکان از نقاشی استفاده کرد. هدف او از این کار ایجاد فرصتی برای تغییر رفتارهای کودکان بود. به‌طوری که از این راه بتوانند با چالش‌های روانی خود کنار بیایند.

  • چطور از هنردرمانی استفاده کنیم؟

برای اینکه بتوانید از برخی شیوه‌های هنردرمانی استفاده کنید، نیازی نیست مانند یک هنرمند کار کنید و یا مقالات علمی بنویسید. با اندکی جست‌وجو در فضای مجازی و یا منابع کتابی موجود، می‌توانید به اطلاعات کامل و جامعی درباره هنردرمانی با کودکان دست پیدا کنید. کتاب‌هایی با عنوان هنردرمانی، نقاشی‌درمانی و یا نمایش‌درمانی در ایران نیز ترجمه و تالیف شده‌اند و در دسترس قرار دارند. همچنین برای این‌ کار نیازی به خرید وسایل هنری حرفه‌ای و گران قیمت نیست. کاغذهای کاهی در ابعاد بزرگ و رنگ‌های معمولی، می‌توانند نیازهای شما را برای این کار برطرف کنید. فراموش نکنید که بهتر است در فضای خانه، یک بخش امن و بدون نگرانی از رنگی شدن چیزی را به کار هنری کودک قرار دهید تا با خیال آسوده کار کند. مثلا فضایی از بالکن یا اتاق که با روزنامه یا نایلون پوشیده شده.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منابع :

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%87%D9%86%D8%B1%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042814000172

https://positivepsychology.com/art-therapy/

http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.1002.4102&rep=rep1&type=pdf

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=4680
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.