تاول، از درمان خانگی تا مراجعه به پزشک

همه‌ی ما می‌دانیم که بهترین راه درمان تاول‌های پوستی را یک پزشک می‌داند. اما خیلی از ما ترجیح می‌دهیم تاول‌های سطحی را خودمان درمان کنیم یا راه‌حل درمان خانگی و مقطعی را تا زمان ملاقات پزشک انتخاب کنیم. اما چه زمانی باید با پزشک مشورت کرد و کدام تاول را می‌توان با درمان خانگی از بین برد؟

  • این یک تاول است؟

خوب است قبل از هر اقدامی در تشخیص یک تاول درست عمل کنیم. تاول یک برجستگی در سطح پوست است که پراز مایع است و ممکن است تا چندین سانتی‌متر قطر داشته باشد.

  • آیا باید با پزشک مشورت کنم؟

اگر تاول در اثر ریزش آب جوش یا آفتاب سوختگی ایجاد شده است، هر چه زودتر با پزشک مشورت کنید. اگر ناحیه مزبور عفونی شده است، یعنی اگرتاول پر از چرک شده یا اگر پوست اطراف آن قرمز، حساس و متورم شده است، یا اگر تاول بدن دردی ایجاد کرده است درمورد آن سرخود عمل نکنید.

  • پزشک چه کاری انجام می دهد ؟

اگر تاول بزرگ باشد یا تاول عفونی شده باشد، پزشک آنتی بیوتیک تجویز می‌کند.

  • وظایف من در قبال تاول‌ها چیست؟

ممکن است تاول‌ها به درمان دارویی نیاز نداشته باشند یا پیش از مراجعه به پزشک به درمان‌های ابتدایی نیاز داشته باشند. دراین مواقع باید چه کنیم؟

  • تاولی که در اثر مالش، سوختگی یا مجاورت با دمای خیلی سرد یا خیلی گرم ایجاد شده است را پاره نکنید، بلکه آن را سالم نگه دارید.
  • اگر تاول در محلی است که امکان پاره شدن آن توسط مالش وجود دارد، از آن محافظت کنید. برای مثال اگر تاول در اثر پوشیدن کفش نامناسب یا پوشیدن کفش بدون جوراب ایجاد شده است، برای مدتی کفش کودک را عوض کنید و دو جفت جوراب به او بپوشانید و برای محافظت تاول از توده‌های ابری مخصوص یا پانسمان‌های مخصوص میخچه استفاده کنید.
  • اگر تاول پاره شد، آن را تمیز و خشک نگه دارید و آن را با گاز بپوشانید.

گرداوری: مژگان موسی پور

منبع:کتاب بهداشت کودک /نویسنده: دکتر حمید سورگی ، دکتر ساسان واثق، دکتر محمدرضا شگرف نخعی

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=4635
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.