برنامه‌ی طلایی برای دوساله‌!

اگر کودکی دو ساله  دارید، خوب است بدانید که  فرزندتان در حال عبور از مهم‌ترین دوره‌ی رشد ذهنی خود است. دورانی که از یک‌سالگی شروع شده و تا پایان سه‌سالگی ادامه دارد. این سه‌ سال طلایی، بنیادین‌ترین بخش شخصیتی کودک شما را شکل خواهد داد. پس همان اندازه که کودک شما فعال است و به دنبال کشف، والدین نیز باید این سال‌های طلایی را جدی بگیرند شما باید به خوبی بدانید با چه چیزهایی، حواس کودک را تحریک کنید. با حرف‌های مثبت یا با بدبینی و بی‌اعتمادی؟ انتخاب با شماست. آیا می‌خواهید برای او قصه‌های جذاب بخوانید یا ذهنش را با کلمات منفی پر کنید؟ اگر می‌خواهید این سال‌های طلایی را خوب پی‌ریزی کنید، بهتر است از علایق او آگاهی پیدا کنید. در اینجا به راهکارهایی که به شما کمک می‌کند، اشاره می‌کنیم.

  • راهکارهایی برای اینکه سال‌های طلایی را خوب پی‌ریزی کنیم:

  • کودک دو ساله به کتاب‌‌های مصور علاقه دارد.  سعی کنید تا حد امکان برای کودک این کتاب‌ها را تهیه کنید و یا با مادران دیگر این دست کتاب‌ها را تبادل کنید. آنها به قصه‌های کوتاه، همراه با تصاویر زیبا علاقمند هستند.

 

  • گاهی کودک دو ساله خود را آزاد بگذارید و زیرچشمی مراقب او باشید. بگذارید جهان اطراف خود را بشناسد و کشف کند. اگرچه او هنوز هم به توجه کامل شما نیاز دارد. صبور باشید و در مقابل فعالیت‌های کنجکاوانه او استقامت داشته باشید. هرگز کودک دو تا سه ساله خود را تنبیه نکنید. اجازه دهید او احساسات خود را منتقل کند و به شما تکیه کند.

  • صبور و مثبت بمانید و کودک خود را تا سه سالگی همراهی کنید. کودک تا سه سالگی علاقه دارد همه‌ی اشیا را کشف و تجربه کند. هر واکنش منفی از سوی شما، مانع رشد حسی و عزت‌نفس سالم در کودک می‌شود. کودک شما دوست دارد از سوی شما دیده شود. دوست دارد کلامش را بشنوید و آنچه انجام می‌دهد را ببینید. کودک شما می‌آموزد تا از شما تقلید کند. کارهایی مثل حرف زدن با تلفن، کار در باغچه و یا امور خانه‌داری. او علاقه دارد این کارها را تقلید کند.

 

  • بازی کردن مهم‌ترین کار کودک است. در واقع این تنها کاری است که او انجام می‌دهد. پس خانه و اتاق او را طوری بچینید که بتواند به کار خود بپردازد. اتاق خواب کودکی که مدام نیاز دارد بازی کند، نباید سخت و با دسترسی‌های دشوار چیده شود. تخت‌خواب را با ارتفاع بسیار کمی، روی زمین قرار دهید تا برای کودک قابل دسترس باشد. کودک با بازی کردن مهارت‌های رفتاری را می‌آموزد. مهارت‌هایی مانند همکاری و صبر. کودک در این دوران به اسباب‌بازی‌هایی مانند عروسک، ‌حیوانات پلاستیکی،‌ ماشین، لگو‌ها و مکعب‌های چیدمان علاقمند هستند. همچنین آنها در زمین‌های بازی، بازی با خاک یا شن را دوست دارند. آب‌بازی نیز از جمله علایق کودک دو تا سه ساله به شمار می‌رود. فراموش نکنید که موقع آب‌بازی از کودک خود مراقبت کنید. او هنوز نمی‌تواند از خود مراقبت کند.

 

  • کودک شما علاقمند به تعویض لباس‌ها و غذا خوردن است، البته بدون کمک شما. اجازه دهید خودش تلاش کند و مهارت‌های خود را افزایش دهد.

 

  • شنیدن موسیقی به کودک شما کمک می‌کند با ریتم‌ها هماهنگی حسی ایجاد کند و مهارت‌های بدنی خود را ارتقا دهد. اگرچه دیدن زیاد از حد تلویزیون اثرات منفی بر کودک شما دارد اما گاهی می‌توانید برنامه‌های مناسب سن او را برایش پخش کنید و همراه کودک ترانه‌ها را بخوانید.

ترجمه و گردآوری: مهرنوش خالقی

منبع:

http://www.healthywa.wa.gov.au/articles/A_E/child-development-2-3-years

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=4505
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.