با آبمیوه‌ی مصنوعی، کودکان را چاق نکنید!

صبح زود بهترین زمان برای مصرف آبمیوه‌ی طبیعی است. مثلاً اگر از آب سیب، گلابی و یا انگور استفاده کنید، باعث عملکرد بهتر دستگاه گوارش، جذب مواد مغذی و شادابی می‌شود اما در مورد آبمیوه‌های مصنوعی این‌طور نیست. آبمیوه‌ی مصنوعی نه‌تنها برای صبحانه بلکه برای دیگر وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌های کودکان و همینطور بزرگسالان هم پیشنهاد نمی‌شود. اما چرا آبمیوه‌ مصنوعی برای کودک ما مضر است؟

  •  جای خالی میوه‌ی تازه

بسیاری از مردم فکر می‌کنند در آبمیوه‌ها از میوه‌های تازه استفاده می‌شود، در حالی که این‌طور نیست چون میوه‌ها فصلی هستند و همه‌ی آن‌ها در یک فصل وجود ندارند. از طرفی هم در فرایند تولید، استفاده از کنستانتره و یا اسانس میوه رواج بیشتری دارد. کنستانتره مانند رب است و در خود موادی از میوه را به همراه دارد اما جای میوه‌‌ی تازه را نخواهد گرفت.

  • از قند زیاد تا چاقی مفرط

آبمیوه‌های صنعتی قند زیادی دارند. یک بسته آبمیوه‌ی آماده تقریبا ۲۲۸ کالری و یک بطری نوشابه ۱۵۹ کالری انرژی دارد. بنابراین آبمیوه‌های آماده کالری زیادی دارد و باعث چاقی می‌شوند.

  • مراقب دندان کودکان باشید

نوشیدن آبمیوه‌های مصنوعی اگر با مسواک زدن همراه نباشد، به دلیل آن که به مدت زیادی روی دندان‌ها می‌ماند بیشترین ضرر را به مینای دندان رسانده و باعث پوسیدگی‌های شدید می‌شود، بنابراین لازم است سریع بعد از آن کودکان دندان‌های خود را مسواک بزنند.

  • ماجرای عدم وجود ویتامین‌ها

در مراحل غلیظ کردن و استریل کردن آبمیوه‌های صنعتی، ارزش غذایی نوشیدنی کاهش پیدا می‌کند. در صورتی که از بهترین تکنیک‌های حرارتی هم استفاده شود باز هم ارزش تغذیه‌ای آبمیوه صنعتی به پای آبمیوه‌های طبیعی نمی‌رسد و بعضی از ویتامین‌ها تغییر قرار خواهند کرد. باید گفت در فرایند تولید صنعتی، برخی تولیدکنندگان برخی مواد مغذی همچون ویتامین C و کلسیم را به‌ طور مصنوعی به آبمیوه اضافه و آن را به نوعی غنی می‌کنند، اما میزان و قدرت جذب این مواد هرگز به اندازه‌ی ویتامین‌های طبیعی نبوده و نمی‌توان خواص تغذیه‌ای یک آبمیوه‌ی طبیعی را از آن انتظار داشت. همچنین در بدن کودکان باعث سیری کاذب می‌شود.

  •  اسیدی یا قلیایی؟

آبمیوه‌های صنعتی اسیدیته‌ی بالایی دارند به همین خاطر در زمان خستگی بدن و فعالیت‌های شدید که خون حالت اسیدی به خود می‌گیرد، این آبمیوه‌ها نمی‌توانند خون را قلیایی کنند تا خستگی و گرمازدگی رفع شود.

منابع:

https://bit.ly/3a5AVNN باشگاه خبرنگاران جوان

https://bit.ly/3gxtFwE جام جم آنلاین

https://bit.ly/33B546B خبرگزاری ایسنا

https://bit.ly/2C1jPnL خبرگزاری ایسنا

https://bit.ly/2XycHXp شبکه اطلاع رسانی دانا

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=4453
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.