نمایش را به خانه بیاورید!

خیلی از ما فکر می‌کنیم اجرای نمایش و تیاتر در خانه یا آموختن آن به کودک نیازمند حضور افراد متخصص در اطرافیان ما یا مطالعات گسترده درباره‌ی این هنر است. اما واقعیت این است که نمایش‌بازی یکی از راهکارهای تربیتی و پرورشی برای خردسالان است. راهکاری که نیاز به ابزار زیاد تا تخصص هنری ندارد. اما چرا اجرای  نمایش در خانه مهم است؟

اگر از شما سوالاتی درباره خاطرات قبل از سه سالگی‌تان بپرسند، احتمالا هیچ چیز به خاطر نمی‌آورید. شاید فکر کنید دلیلش این است که شما خیلی کوچک بوده‌اید و به همین علت چیزی به یاد نمی‌آورید. درست است. بخشی از مغز ما به نام هیپوکامپ که مسئول سیستم حافظه است، تا قبل از ۳ سالگی، هنوز به رشد کافی نرسیده است. بنابراین ما نمی‌توانیم خاطرات قبل از سه سالگی را به یاد بیاوریم. البته دو نوع حافظه بلند و کوتاه‌مدت در مغز ما وجود دارد. ما از حافظه کوتاه‌مدت برای بسیاری از کارهای ساده و روزمره استفاده می‌کنیم. مثلا در یک بازی به خاطر می‌سپاریم که در کدام گروه قرار داریم و رنگ گروه ما آبی است. (البته این موارد می‌توانند به انتخاب ما، وارد حافظه بلندمدت شوند). پس برای اینکه بخواهید در یک گروه، بازی کنید و یا نقشی را بر عهده داشته باشید، باید حافظه داشته باشید و بتوانید قصه و نقش خود را به خاطر بسپارید. علاوه‌براین ذهن شما باید توانایی دنبال کردن یک داستان را داشته باشد. تمامی این توانایی‌ها از سه سالگی به بعد به تدریج در کودکان به وجود می‌آیند. در حقیقت یکی از دلایل مهمی که کودکان بعد از سه سالگی می‌توانند یک نمایش کامل را ببینند یا بازی کنند، همین موضوع است.

شما به راحتی می‌توانید در خانه، حیاط یا در طبیعت، وسایل نمایش‌بازی را فراهم کنید. کودکان مشتاق قصه و بازی و موسیقی هستند اما باید بدانیم چگونه آنها را هدایت کنیم و چه زمان در کار آنها مداخله‌ای نکنیم و آنها را به حال خود بگذاریم.

برای نمایش‌بازی کودکان نیازی به هیچ وسیله‌ی گران قیمت و غیرقابل دسترسی نیست. یک صندلی می‌تواند نقش یک ساختمان را بر عهده بگیرد و یک تکه مقوایی یا پلاستیکی می‌تواند به عنوان تلفن استفاده شود. بچه‌ها بعد از سه سالگی می‌توانند از یک وسیله ساده به عنوان سمبل چیز دیگری استفاده کنند.

وقتی بچه‌ها از یک وسیله به جای چیز دیگری استفاده می‌کنند،‌ در حقیقت با تخیل‌پردازی خود به این کار می‌پردازند. آنها در تخیلات خود، از یک تکه مقوا به جای اسکناس استفاده می‌کنند و یا از یک بشقاب پلاستیکی به عنوان فرمان ماشین بهرمند می‌شوند. به همین ترتیب کودکان می‌توانند در کنار لبه‌های فرش اتاق، تصور کنند که در کنار لبه ساحل دریا هستند و منتظر رسیدن یک کشتی. شما هر داستانی را که بخواهید می‌توانید برای کودک خود روایت کنید و از او بخواهید فضای قصه را در ذهن خود تصور کند.

کودکان می‌توانند در قالب یک گروه حتی سه نفره، نمایش‌بازی کنند. حتی می‌توانند به جای مابقی بازیگران، از عروسک‌ها استفاده کرد. برای شروع می‌توانید از قصه‌های خیلی ساده‌ استفاده کرد. مثلا قصه‌ای که کودکان خودشان تعریف می‌کنند. با کمی جست‌وجو به انبوهی از قصه‌های قدیمی و جدید برای کودکان دست می‌یابید که برای کار نمایش کودکان می‌توانند جذاب و کاربردی باشند.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منابع:

https://www.ihoosh.ir/article/61343/%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%83%D8%B2-%D9%85%D8%BA%D8%B2%DB%8C-%D8%AD%D8%A7%D9%81%D8%B8%D9%87-%D9%88-%D8%B9%D9%84%D9%84-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%B4%DB%8C

https://lifestyle.howstuffworks.com/crafts/seasonal/theatre-activities-for-kids.htm

http://www.bbbpress.com/dramagames/

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=4416
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.