نمودارهای رشد و کاربردهای آن‌

نوزادان با سرعتی ثابت رشد نمی‌کنند. آنها در زمان‌هایی رشد آرام و در زمان‌های دیگر رشد سریع را تجربه می‌کنند. رشد چشمگیر که در مدتی کوتاه رخ می‌دهد به عنوان جهش رشد (Growth Spurt) شناخته می‌شود.

جهش‌های رشد می‌توانند در هر زمانی رخ دهند و لزوما از یک الگوی خاص پیروی نمی‌کنند. برخی از سنین که کودک شما ممکن است در آنها جهش رشد را تجربه کند شامل ۱۰ روزگی، سه هفتگی، شش هفتگی، سه ماهگی و شش ماهگی می‌شوند.

حین و پس از یک جهش رشد، نوزاد شما نیازمند شیر بیشتر خواهد بود. شما ممکن است نیازمند تغذیه نوزاد خود برای هر یک یا دو ساعت یک بار باشید که اغلب از آن به عنوان تغذیه خوشه‌ای یاد می‌شود.

این شرایط بیشتر برای نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند، رخ می‌دهد. از آنجایی که شیر مادر بر اساس میزان عرضه و تقاضا تولید می‌شود، نوزاد شما اغلب در زمان یک جهش رشد شیر بیشتری مصرف خواهد کرد و سیگنال تولید شیر بیشتر در بدن شکل می‌گیرد.

  • ملاحظات نمودار رشد

جداول و نمودارهای رشد فقط ابزاری برای کمک به دنبال کردن روند رشد کودک با گذشت زمان هستند.

در شرایطی که برخی کودکان در محدوده میانگین قرار دارند، بسیاری از آنها نیز بالاتر یا پایین‌تر از این محدوده قرار می‌گیرند. پس اگر نوزاد شما در محدوده میانگین قرار ندارد، این لزوما به معنای عدم بهره‌مندی از نرخ رشد سالم نیست.

در شرایطی که مقایسه میزان رشد و نمو کودکتان با کودکان دیگر وسوسه‌کننده است، باید به خاطر داشته باشید که نوزادان از قد و وزن مختلفی برخوردار هستند.

رشد به عوامل بسیاری از جمله ژنتیک، رژیم غذایی، و سطح فعالیت بدنی بستگی دارد. هر کودکی با سرعت خود رشد می کند و پزشک می‌تواند از این که رشد کودک در مسیر مورد انتظار قرار دارد، اطمینان حاصل کند. مقایسه یک کودک با کودک دیگر دشوار است، حتی اگر بردار و خواهر باشند.

برای اطلاع از نمودارهای رشد می‌توانید به لینک‌های زیر مراجعه کنید:

میانگین  وزن نوزاد در سال نخست زندگی

منبع: وری‌ول فمیلی

میانگین قد نوزاد در سال نخست زندگی

منبع: وری‌ول فمیلی

 

مترجم: محمدمهدی حیدری‌پور

منبع: وری‌ول فمیلی

 

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=3936
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.