راهکارهایی ساده برای استفاده درست کودکان از تلویزیون

 برنامه‌های تلویزیون قطعاً ارزش های کودکان و برداشتشان از دنیا و واقعیت‌های جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهند، به ویژه هنگامی که این تاثیرات مداوم به صورت انباشتی باشد.  کودکان چیزی را که می‌بینند و می‌شنوند، باور می‌کنند و دیدگاه‌هایی را که به صورت دیداری و شنیداری جذاب به آنها ارائه می‌شود، قبول می‌کنند. به نظر می‌رسد که کودکان بسیار تاثیرپذیر یا عجول، بیشتر مستعد این هستند که صحنه‌های خشونت آمیزی را که می‌بینند، نمایش دهند و اجرا کنند؛ در حالی که کودکان دیگر ممکن است دچار کابوس شوند و از صحنه‌هایی که دیده اند، بترسند.

     چند ترفند برای استفاده درست از تلویزیون

 

  • الگو را زود جا بیندازید

  • از پیش برنامه‌ریزی کنید. سعی کنید علاوه بر تلویزیون تماشا کردن کودکتان، تلویزیون تماشا کردن خودتان را نیز تنظیم کنید. به محض اینکه از خواب بیدار شدید تلویزیون را روشن نکنید و تا شب، تلویزیون را روشن نگه ندارید و با این کار یک زمینه ثابت برای تمام وقایع خانه ایجاد نکنید.اگر شما یک تماشاکننده بی‌هدف برنامه های تلویزیون هستید، کودکتان نیز چنین خواهد شد.

 

  • جایگزین‌های دیگری ارائه دهید. از تلویزیون به عنوان وسیله‌ای که با آن کودکتان را یک جا آرام نگه می‌دارید، استفاده نکنید. اطمینان حاصل کنید که کودکتان فعالیت‌های لذت بخش دیگری نیز دارد که او را شاد و سرگرم نگه می دارد و تلویزیون را تنها برای تماشای برنامه‌های خاصی روشن کنید.

 

  • در مورد قوانین، عادلانه رفتار کنید.

  1.  سعی کنید تا حد امکان، تلویزیون را درمیان یک برنامه قطع نکنید. برای کودکان، بسیار سخت است که در وسط برنامه تلویزیون را خاموش کنید.
  2.  به کودک تذکر بدهید. از قبل او را آگاه کنید که زمان تقریبی خاموش کردن تلویزیون چه موقع است.
  3.  اگر یک برنامه تلویزیونی با زمان صرف شام، زمان خواب یا برنامه‌های دیگر تداخل دارد، ازآغاز، اجازه تماشا کردن آن را ندهید.

  • برنامه‌های تماشای تلویزیون در خانه را تغییردهید.

اگر کودکتان به تماشای تلویزیون معتاد شده است و بیش از مقداری که شما تعیین کرده‌اید، تلویزیون تماشا می‌کند، عاقلانه است که تغییراتی در این زمینه بدهید.

فعالیت‌های جایگزین دیگر . به او پیشنهاد انجام بازی خاصی،  کتاب خواندن و یا ورزش کردن را بدهید.

از تلویزیون برای ترغیب کودکان به مطالعه استفاده کنید. از آنجایی که  بسیاری از فیلم‌های تلویزیونی براساس کتاب‌ها ساخته شده اند، کودکان را تشویق کنید که این کتابها یا کتابهای دیگر مربوط به موضوع را بخوانند.

از تلویزیون به عنوان جایزه استفاده کنید. هنگامی که کودک از تلویزیون تماشا کردن لذت ببرد، تماشای تلویزیون می‌تواند یک تقویت کننده طبیعی برای رفتار‌های دیگر او باشد. می‌توانید تلویزیون تماشا کردن را به فعالیت‌های دیگری که قصد افزایش آن را دارید‌، منوط کنید.

هنگامی که در منزل نیستید، تماشای تلویزیون را کنترل کنید

کودک را در تماشای تلویزیون همراهی کنید.

  1. درمورد چیزی که در حال نمایش است، با یکدیگر گفت و گو کنید. با کودک در مورد راه‌هایی که شخصیت‌های داستان می‌توانند بدون توسل به خشونت، مشکلاتشان را حل کنند، صحبت کنید. کودک را تشویق کنید که پایان جدیدی برای داستان بسازد.

 

  1. در مورد اخبار با کودک گفتگو کنید. یکی از خشن‌ترین و واقعی‌ترین برنامه های تلویزیون اخبار آن است. از مطالبی که کودک تماشا می کند، باخبر باشید و در مورد آن گفتگو کنید. بعلاوه محتوای اخبار را با کودک مورد گفتگو قرار دهید تا بدین ترتیب کودک راحت تر بتواند بفهمد در جهان چه می گذرد.

 

  1. در مورد آگهی‌‌های تجاری با کودک گفتگو کنید. به کودک یاد دهید که آگهی‌های تجاری را با یک دید انتقادی نگاه کند تا بدین ترتیب بفهمد که هدف آن‌ها این است که به او چیزی را  بفروشند.

 

گردآوری : مژگان موسی پور

منبع:چگونه با کودکم رفتار کنم/نویسنده: دکتر گاربر/ ترجمه :شاهین خزعلی، هومن حسینی نیک، احمد شریف تبریزی

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=3930
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.