فرایند یادگیری اعداد و شمردن در کودکان

کودک پنج ساله شما از نظر رشد ذهنی به حدی رسیده است که می‌تواند با اعداد و حروف آشنا شود. حتی کودک آمادگی دارد، خواندن و نوشتن را بیاموزد ( اگرچه به هیچ‌وجه ضرورتی وجود ندارد که بر خلاف میل کودک، او را به آموختن حروف و اعداد، زودتر از هفت سالگی، وادار کنید) ولی چه‌طور می‌توانیم به این کودکان آموزش بدهیم؟

  • برای کودکانی که خود علاقمند به یادگیری حروف و اعداد هستند، صفحه‌های آموزش اعداد و حروف الفبا، بسیار مفید است. شما می‌توانید حروف و اعداد مختلف مقوایی را روی آهن‌ربا بچسبانید و بر روی یخچال قرار دهید تا کودک، با دیدن و کنار هم گذاشتن آنها، یادگیری را شروع کند.

 

  • فرایند یادگیری اعداد و شمردن را می‌توانید در قالب انواع بازی‌ها با وسایل مختلف شروع کنید. مثلا در باغچه یا حیاط عناصر مختلفی مانند درخت، سنگ، برگ و یا حشرات وجود دارند و شما می‌توانید از آنها استفاده کنید تا کودک با اعداد آشنا شود. مثلا اگر در حیاط خانه دو درخت وجود دارد، عدد دو را با تعداد درختان به او بیاموزید. به این ترتیب کودک شما هرگز عدد دو را از یاد نمی‌برد. کودک شما می‌تواند با رنگ‌های طبیعی روی تنه درخت‌ها، شماره گذاری کند.

  • در حقیقت کودک پنج‌ساله می‌تواند با مفهوم نظم و توالی آشنا شود. مفاهیمی مانند چرخه‌های زندگی حیوانات و حشرات مختلف برای او بسیار جذاب است. مثلا زندگی کرم ابریشم. می‌توانید تصاویری از چرخه زندگی حیوانات را به او نشان دهید و از او بخواهید داستانی برایش بسازد. علاوه‌براین کودک پنج‌ساله شما توانایی مراقبت از خواهر یا برادر کوچک‌تر خود را دارد. شما می‌توانید مدت زمانی کوتاه این مسئولیت را به او بدهید. مثلا در یک زمین بازی، هنگامی که آنها مشغول بازی هستند.

 

  • کودک پنج‌ساله قادر است کاردستی‌های مختلفی بسازد. به عنوان والد، خلاق باشید و از وسایل دورریختنی، چیزهای جدید بسازید و کودک را در این کارها شرکت دهید. کارهای هنری و دستی برای همه کودکان لذت‌بخش است و ذهن آنها را گسترش می‌دهد.

بازی‌هایی مانند عروسک‌بازی، ساخت و ساز با لگوها، نقاشی با رنگ‌های مایع و تیوپی، کاردستی با دانه، برگ و گلبرگ‌ها، بازی با شِن و نمایش بازی، ازجمله لذت‌بخش‌ترین بازی‌های برای کودکان پنج‌ساله به شمار می‌روند.

برای بسیاری از این بازی‌ها هیچ وسیله گران قیمتی لازم نیست. شما می‌توانید وسایل مورد نیاز خیلی از این بازی‌ها را خودتان ساخته و تهیه کنید و در اختیار کودک بگذارید. دادن وسایل حاضر و آماده به کودکان، کمک زیادی به پرورش خلاقیت کودکان نمی‌کند. تلاش کنید کودکان را وارد مراحل ساخت‌وساز و خلق ایده‌های جدید کنید. کودکان می‌توانند برای خود عروسک بسازند، رنگ‌های خانگی و سالم بسازند و با کودکان دیگر وارد بازی‌های گروهی شوند. کودکانی که در تنهایی و فقط با اسباب‌بازی‌های حاضر و آماده بازی می‌کنند، تجربیات کمتری به دست می‌آیند اما کودکانی که با عناصر و کودکان مختلف وارد بازی می‌شوند، می‌توانند تجربیات بیشتری داشته باشند.

‌ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منابع:  https://parenting.firstcry.com/articles/top-30-activities-for-5-year-old-children/

https://bouncebackparenting.com/cant-miss-fun-for-your-4-6-year-old/

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=3695
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.