انجام فعالیت‌های ظریف همراه با رشد حرکتی دست و انگشتان

کودک چهار ساله شما، از نظر قوای جسمانی شگفت‌انگیز است. شاید این همان مرحله‌ای‌ست که از دیوار راست بالا می‌رود. او می‌تواند به خوبی روی یک پا بایستد و به آسانی به جلو و عقب بدود. حتی می‌تواند با سرعت از پله‌ها بالا و پایین برود، بدون اینکه دست خود را به جایی بگیرد. از دیگر توانمندی‌های او دوچرخه‌سواری است. ممکن است حتی بدون چرخ‌های کمکی، دوچرخه‌سواری کند و پدال بزند. علاوه‌براین به خوبی می‌توانند با بازیکنان دیگر، توپ‌بازی کنند. یعنی می‌توانند توپ را برای دوست خود پرتاب کنند و یا توپ را دریافت کنند.

از جمله مهم‌ترین پیشرفت‌های حرکتی کودکان چهار ساله، رشد حرکتی دست‌ها و انگشتان است. به صورتی که آنها می‌توانند شکل‌های مختلف را بیاموزند و روی کاغذ ترسیم کنند. آنها می‌توانند دور شکل‌ها کاغذی را قیچی کنند. اگرچه ممکن است گاهی شکایت و ابراز ناتوانی کنند اما آنها می‌توانند فعالیت‌های ظریفی مانند این را انجام دهند. مثلا می‌توانند به خوبی نقاشی کنند. ترسیم آدمک‌ها با شکل‌و شمایل خاص خودشان. مثلا برخی کودکان آدمک‌هایی بدون گردن و یا با پاهای بلند ترسیم می‌کنند. کودک چهار ساله می‌تواند نقاشی خود را رنگ بزند و با ابزارهای دیگری مانند آبرنگ و گواش نقاشی کند. همچنین کودک می‌تواند برای زیباتر کردن نقاشی‌های خود از اشکال هندسی ساده مانند دایره یا قلب استفاده کند.

کودکان چهار ساله، می‌توانند اعداد از یک تا ده را بشمارند. آنها شکل‌های اصلی را نیز می‌شناسند و می‌توانند به شما نشان دهند، وسایل اطراف‌شان شبیه چه شیء‌ای است. همچنین بچه‌های چهار ساله، روابط دوستانه را بیشتر از قبل گسترش می‌دهند و برای دوستان خود، وقت صرف می‌کنند. بازی‌های گروهی از جمله بهترین آنتخاب‌های آنها محسوب می‌شود. آنها با گستردن روابط دوستانه، احساسات خود را بیان می‌کنند.

کودکان چهار ساله قادرند از قوانین و مقررات پیروی کنند و یا به دوستان خود کمک کنند تا برخی چارچوب‌ها را رعایت ‌کنند. از آنجایی‌که قدرت تمرکز کودک شما بیشتر شده است، او می‌تواند برای چند دقیقه آرام باشد و چیزی را آموزش ببیند و بیاموزد. همچنین او قادر است نمایش‌های کودکانه را دنبال کند. نمایش‌های عروسکی مورد علاقه کودکان چهار تا شش ساله است. آنها شخصیت‌ها را باور می‌کنند و ممکن است، دور از چشم مسئول عروسک‌ها، آنها را تنبیه یا تشویق کنند. مثلا شخصیت منفی قصه نمایش عروسکی را دزدکی بردارند تا یک درس اساسی به او بدهند.

کودکان از چهار سالگی می‌توانند آموختن ورزش‌های مختلف را شروع کنند. مثلا شنا یا اسکیت‌سواری. آنها از نظر بدنی به میزان بالایی از هوش و توانمندی رسیده‌اند و می‌توانند فعالیت‌های خارق‌العاده‌ای را شروع کنند. بسیاری از ورزشکاران حرفه‌ای، از چهار سالگی شروع به آموختن و تمرینات ورزشی کرده‌اند.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منابع:

https://childdevelopment.com.au/resources/child-development-charts/sensory-processing-developmental-chart/

https://childdevelopment.com.au/resources/child-development-charts/sensory-processing-developmental-chart/

https://www.healthlinkbc.ca/health-topics/ue5315

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=3584
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.