چه زمانی کودک نسبت به فعالیت‌های روزانه خودآگاه‌تر می‌شود؟

کودک دو ساله می‌تواند با کمک شما به دستشویی برود. کودک در این سن می‌تواند از پوشک جدا شود و بیاموزد که به دستشویی برود. برای این‌که در این دوران موفق عمل کنید، نیاز هست که با کودک خود صحبت کنید. با مهربانی، حوصله و صبر برایش توضیح دهید که هرکس خودش به دستشویی می‌رود و دیگر پوشک نمی‌پوشد. یک دوره دو تا سه‌هفته‌ای درنظر بگیرید و در مقابل خطاهای کودک، هرگز با او پرخاش نکنید. یعنی اگر احیانا قبل از رفتن به دستشویی، ادرار یا مدفوع کرد هرگز واکنش منفی نشان ندهید. صبر داشته باشید وگرنه به احتمال زیاد کودک شما به درجاتی از وسواس مبتلا می‌شود. سعی کنید پیشنهادات جدید به او ارائه کنید. با او همدلی و همراهی کنید و عجله و پرخاشگری نکنید. هر مرحله از رشد کودکان مستلزم صبر و مهربانی است. کودک شما در مرحله‌ای قرار دارد که درکی از معنای درست و غلط ندارد. درک او از جهان پیرامونش با شما متفاوت است. شما می‌توانید مثل او به دنیا نگاه کنید اما او نمی‌تواند مثل شما نگاه کند.

البته کودک دو ساله نسبت به فعالیت‌های روزانه آگاه‌تر می‌شود. یعنی می‌داند صبح‌ها و شب‌ها زمان انجام چه کارهایی است. او می‌تواند بیشتر از قبل تمرکز داشته باشد. مثلا اگر برایش قصه‌ای کوتاه بگویید، احتمالا تا پایان قصه را می‌شنود. دست‌کم سه تا پنج دقیقه می‌تواند این حالت را حفظ کند و به چیزی توجه کند. در عین حال باز هم مشتاق است جهان اطرافش را کشف کند. رفتن به طبیعت و بازی با عناصری مانند خاک، شِن و آب، به رشد حواس او کمک بسیار زیادی می‌کنند. این عناصر، قابلیت تغییرپذیری دارند. به همین دلیل کودک شما می‌تواند همزمان مواد مختلف را کشف کند و یا چیزی بسازد. او قادر است به نوبت کارها را انجام دهد. مثلا اول دست‌هایش را مشت کند، سپس درون ظرف آب ببرد، آب بردارد، روی خاک بریزد و گِل درست کند. به او اجازه دهید کشف کند، شاد باشد و هرگز او را با کلماتی از قبیل دست نزن و نکن، منع نکنید. در عوض با جملات مثبت به او پیشنهادات جایگزین ارائه کنید.

کودک دو ساله از نظر حرکتی انرژی بسیار بالایی دارد و گاهی نمی‌تواند خود را متوقف کند. شما با پیشنهاد برخی بازیهای مخصوص حفظ تمرکز و تعادل می‌توانید انرژی بالای او را هدایت کنید. برخی کودکان دو ساله خجالتی هستند، اما برخی دوست دارند واکنش شما را بسنجند. مثلا جیغ می‌زنند تا واکنش شما را ببینند. اگر به کارهای آنها واکنش زیادی نشان دهید، آنها بیشتر علاقه دارند از این قبیل کارها انجام دهند. چراکه به این ترتیب بیشتر نظر شما را جلب می‌کنند.

کودک دو ساله می‌تواند بخزد، از جایی بالا برود و بپرد. قوای بدنی او بیشتر شده و می‌خواهد از شما دور شود تا فعالیت‌های مورد علاقه‌اش را انجام دهد. باید مراقب او باشید و او را مدت طولانی تنها نگذارید. او هنوز نمی‌داند که برخی کارها برایش خطرناک‌اند. می‌توانید او را به زمین‌های بازی مخصوص کودکان زیر سه سال ببرید تا به دور از محدودیت‌ها، فعالیت‌های جسمانی که در خانه امکان انجامشان نیست، انجام دهد. به جای محدود کردن کودک، در این دوران حساس به او کمک کنید مهارت‌های حرکتی خود را تقویت کند. او در این دوران می‌تواند به راحتی از پله‌ها بالا و پایین برود و توپی را شوت کند. همچنین می‌تواند لباسی را درآورد و گاهی به تن کند. شاید بعضی کودکان زودتر یا دیرتر این کارها را انجام دهند. هرگز آنها را با هم مقایسه نکنید. کودک شما منحصربه‌فرد است و هر کودک در زمان خاص خود، تحولات رشد را از سر می‌گذارند.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منابع:

https://healthywa.wa.gov.au/Articles/A_E/Child-development-2-3-years

https://www.healthlinkbc.ca/health-topics/ue5314

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=3462
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.