واکنش مناسب در مقابل نافرمانی کودک

رشد هیجانی کودک دو ساله با تغییرات بسیاری همراه است زیرا او دائم حالش عوض می‌شود. ممکن است بلافاصله بعد از گریه کردن بخندد و ناگهان بعد از خندیدن، جیغ بکشد و بترسد، بدون هیچ دلیل مشخصی. این دوران به ظاهر نامتعادل اما کاملا طبیعی است و رشد هیجانی کودک دو ساله به این ترتیب توسعه می‌یابد. این تغییرات نشانه‌ تلاش‌های کودک برای کنترل بر احساسات، واکنش‌ها و بدن اوست.

در این دوران کودک شما علاقه دارد هرچه بیشتر دنیای اطراف خود را کشف کند. او ماجراجویی را دوست دارد و می‌خواهد مرزها و محدودیت‌های مختلف را بشناسد و واکنش خودش و اطرافیان و محیط را ببیند. مثلا می‌خواهد بداند اگر با ضربه‌ای محکم روی میز بکوبد، واکنش شما چیست و چه تغییراتی در چهره شما ایجاد می‌شود. اگرچه در این دوران او نیاز دارد مهارت‌های زیادتری را بیاموزد، به مراقبت از سوی شما نیز بسیار نیازمند است.

کودک دو ساله سعی می‌کند محدودیت‌ها را کنار بزند و در مقابل شما نافرمانی می‌کند. حس خشم را بیشتر تجربه می‌کند و ممکن است به شدت عصبانی شود و جیغ و فریاد کند. ممکن است در کنار عصبانیت‌های آتشین خود، لگد زدن و گاز گرفتن هم تجربه کند.

کودک دو ساله نمی‌تواند خشم خود را کنترل کند زیرا تازه آن را پیدا کرده است. کودک دو ساله به شکلی ناگهانی خشم خود را به صورت گریه، به‌طورکلی کودک در این دوران هیجانات مختلف را تجربه می‌کند و آنها را می‌شناسد. این تنها راهی‌ست که او تلاش می‌کند با واقعیت‌های زندگی کنار بیاید. حتی ممکن است رفتاری کنند که ناخواسته به خود یا دیگری آسیب برسانند.

طبیعی‌ست که کودکان دو ساله به شما آویزان شوند و از غریبه‌ها دور شوند. چون آنها هنوز به غریبه‌ها اعتماد ندارند. آنها از واکنش‌های دیگران خبر ندارند، بنابراین اغلب رفتارهای عجیب‌وغریبی با شما می‌کنند تا هیجانات شما را محک بزنند. وقتی با شما هستند حتی دوست دارند چیزهای خطرناک یا سخت را امتحان کنند زیرا می‌دانند که اگر اتفاق بدی در کمین باشد، شما آنها را حفظ می‌کنید.

کودکان دو ساله ممکن است ناگهان به رفتارهای قدیمی خود بازگردند و ناگهان یاد این بیوفتند که شما او را کنار خواهرش تنها گذاشته‌اید و شروع به گریه و زاری کنند و این جدایی را تحمل نکنند و با دیدن شما، به سرعت آرام شوند. درصورتی که با چنین رفتارهایی از سوی کودک دو ساله خود مواجه شدید، به هیچ وجه واکنش شدیدی نشان دهید و او را تنبیه نکنید. گاهی کودکان فقط دوست دارند از حضور شما و عشق شما نسبت به خود مطمئن شوند.

مترجم و گردآوری : مهرنوش خالقی

منبع:

https://www.healthychildren.org/English/ages-stages/toddler/Pages/Emotional-Development-2-Year-Olds.aspx

 

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=3209
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.