با این مستندات علمی، زودتر کودکان را در برابر کرونا واکسینه کنیم

این روزها صحبت از واکسینه کردن کودکان در برابر ویروس کرونا در سراسر دنیا همچنان ادامه دارد. این در حالی‌ست که مبارزه با این ویروس در سطح جهانی نیز در دست اقدام است و همه می‌دانیم که هنوز خیال‌مان از خطرات این ویروس راحت نشده است. پس از بحث و پژوهش‌های بسیار بر سر واکسن زدن یا نزدن کودکان در مقابل کرونا، اکنون در کشور ما نیز اقدامات جدی برای واکسینه کردن کودکان دیده می‌شوند.

کودکان با اتکا به کدام مستندات علمی واکسن بزنند؟

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ساینس دیلی، نتایج مطالعات پژوهش‌گران بیمارستان شیکاگو نشان می‌دهد واکسیناسیون در برابر ویروس کرونا، خطر بستری شدن در کودکان ۵ تا ۱۱ ساله را در طول دوره ابتلا به ویروس اومیکرون تا دو سوم کاهش داد. همچنین اقدامات این پژوهش‌گران نشان داد که در میان نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ ساله که با سری اولیه واکسن کووید ۱۹ واکسینه شده بودند، امکان بستری شدن آنها در طول دوره اومیکرون نیز کمتر از دوره دلتا بود.

به گزارش خبرگزاری مهر «بریا کوتس»، پزشک متخصص بخش مراقبت‌های ویژه در این مطالعه متذکر شد: «نتایج مطالعات ما اطمینان‌بخش است و نشان می‌دهد واکسیناسیون کووید ۱۹ در کودکان و نوجوانان واجد شرایط همچنان در برابر شدیدترین پیامدهای کرونایی صرف نظر از سویه آن، محافظت ایجاد می‌کند». بنابر اعلام این محققان، در طول دوران ابتلا به سویه اومیکرون، واکسیناسیون خطر بستری شدن را در کودکان ۵ تا ۱۱ ساله تا ۶۸ درصد کاهش می‌دهد. همچنین اثربخشی واکسن در برابر هر نوع بستری مرتبط با کووید ۱۹ در نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ ساله که سری اولیه واکسن را دریافت کرده بودند از ۹۲ درصد در طول دوره دلتا به ۴۰ درصد در طول دوره اومیکرون کاهش یافت.

از واکسیناسیون کرونایی کودکان در ایران چه خبر؟

بهمن ماه سال گذشته بود که موج اومیکرون همه‌جا و به خصوص در بین کودکان پراکنده شد. همان زمان محمد هاشمی سرپرست مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، اعلام کرد که ابتلای کودکان به امیکرون بسیار قابل توجه است و دست‌کم ۲۰ درصد موارد بستری تنفسی اخیر، از بین کودکان هستند.

پس از آن و با رسیدن نتایج بسیاری از پژوهش‌ها، واکسیناسیون تمامی کودکان زیر دوازده سال در دستور کار قرار گرفت. دیگر همه‌ی وزارت بهداشتی‌ها می‌دانستند که کودکان هم از سویه‌های کرونایی در امان نخواهند بود مگر اینکه واکسینه شوند. بنابراین با دستورات وزارت بهداشت نیز اقدامات برای واکسینه کردن کودکان ۹ تا ۱۲ سال از بهمن ماه ۱۴۰۰شروع شد. پس از آن نیز واکسینه کردن کودکان ۵ تا ۹ سال در دستور کار قرار گرفت. والدین می‌توانند با مراجعه به پایگاه‌های واکسیناسیون در سراسر کشور برای واکسینه کردن کودکان خود هرچه سریعتر اقدام نمایند. طبق پروتکل‌های اعلام شده وزارت بهداشت، واکسن‌های مناسب گروه سنی کودکان، سینوفارم و پاستوکووک است که در دو نوبت تزریق می‌شود. لازم به ذکر است والدین بایستی برای تزریق دوز سوم کودکان نیز پیگیر و پرسشگر باشند.

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=11279
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.