اهمیت بازی آزاد برای کودکان

آیا ما بازی آزادانه کودکان را به رسمیت می‌شناسیم؟ زندگی امروزی ما خانواده‌ها به گونه‌ای است که فعالیت و زندگی کودکان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. سبک زندگی‌های مدرن ما موجب شده است کودکان‌مان از بازی در طبیعت و فضای آزاد، محروم بمانند.‌ علاوه‌براین، امروزه بسیاری از کودکان ما از تعامل با همسالان‌شان دور مانده‌اند و به زحمت می‌توانند مهارت‌های اجتماعی خود را ارتقا دهند. در چنین شرایطی بازی آزادانه و گاه به صورت گروهی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که در این بخش به آن می‌پردازیم.

بازی آزاد به چه معناست؟

بازی آزاد به آن معناست که کودکان در انتخاب بازی، آزادی کامل داشته باشند و به هر روشی که دوست دارند بتوانند فرایند آن بازی را طی کنند. در صورتی‌که بچه‌ها چنین آزادی عملی در فضای طبیعت داشته باشند، عناصر بیشتری را تجربه می‌کنند. لازم به ذکر است کودکان بالای سه سال می‌توانند در بازی آزاد و با همسالان خود شرکت کنند.

چرا بازی آزاد برای کودکان مفید است؟

کودکان در قالب بازی آزاد، می‌توانند عناصر مختلف را کشف و واکاوی کنند. تمام آنچه که شاید برای ما تکراری شده است، احتمالا برای کودکان پر از سوال است و جای کنجکاوی دارد. علاوه‌براین کودکان در طی این فرایند چیزهای مختلفی را یاد می گیرند و می‌توانند حواس پنجگانه خود را به کار گیرند. آنها برای سوالاتی که در ذهنشان ایجاد می‌شود، به دنبال راه‌حل‌ها می‌گردند و برای یافتن پاسخ، شیوه‌های مختلفی را آزمایش می‌کنند. کودکان در خلال این فرایندها از مهارت‌های جسمانی خود نیز استفاده می‌کنند و هرگاه لازم باشد، خود را از خطر حفظ می‌کنند.  در حقیقت یک کودک در طی بازی آزادانه، مهارت‌های زیادی از قبیل هماهنگی‌های حسی و حرکتی را در خود پرورش می‌دهد. کودکان به‌طور ذاتی، جست‌وجوگر هستند و ابزار جست‌وجوگری آنها، آزمودن و پرسه‌زدن است. آنها به این شیوه محیط پیرامون خود را کشف می‌کنند و این مساله موجب رشد شناختی، جسمانی، اجتماعی، عاطفی و تخیل و خلاقیت کودکان می‌شود.

چرا کودکان به بازی آزاد نیاز دارند؟

حقیقت این است که ما در جهانی زندگی می‌کنیم که دائما دست‌خوش تغییرات بسیار می‌شود. بنابراین کودکان ما نیاز دارند حواس و مهارت‌های خود را پرورش دهند تا بتوانند از هر مهلکه‌ای جان خود را نجات دهند. تجربه بازی آزاد در طبیعت و البته بدون دخالت بزرگترها می‌تواند یک بستر غنی برای یادگیری فراهم آورد. در جهان کنونی ما، داشتن مهارت‌های ارتباطی و تعاملات اجتماعی، شیوه‌های پرسشگری و جست‌وجوگری و تفکر نقادانه از جمله کاربردی‌ترین مهارت‌هایی است که لازمه زندگی هر فرد است. کودکانی که تجربه بازی آزاد را از سر گذرانده باشند، بیشتر از دیگر کودکان می‌توانند این مهارت‌ها را در خود پرورش دهند.

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=11266
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.