۵ مکان پیشنهادی برای آشنایی کودکان با طبیعت و فرهنگ‌های مختلف

آیا برای یک گردش هدفمند برای کودک خود به دنبال مکان‌های مختلف می‌گردید؟ می‌توانیم یک گردش روزانه را با اهدافی مانند آشنایی بیشتر با فرهنگ ایران و یا طبیعت، آمیخته کنیم و یک خاطره خوب در حافظه کودک خود بسازیم. می‌توانیم برای چنین برنامه‌ای، برخی دوستان و همسالان کودک را با او همراه کنیم و یک گردش هدفمند و گروهی را ترتیب دهیم. در اینجا پنج مکان برای آشنایی بیشتر کودکان با طبیعت و فرهنگ ایران را معرفی می‌کنیم.

موزه کودکی ایرانک

موزه کودکی ایرانک (ایران کودکی) یکی از درگاه‌های موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان است که در سال ۱۳۸۵ با نام بانک اطلاعات فرهنگ و ادبیات کودکان ایران راه اندازی و رونمایی شد. در این موزه هر چیزی که به کودکان ربط پیدا کند، از قدیمی‌ترین‌شان گرفته تا چیزهایی که مربوط به همین اواخر است، پیدا می‌شود. در حقیقت این موزه به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود. بخش‌هایی مربوط به کتاب‌ها، قصه‌ها، اسباب‌بازی‌ها، لباس‌ها و وسایل زندگی کودکان و عروسک‌ها. همچنین در این موزه یک بخش مجزا برای کودکان زیر سه سال در نظر گرفته شده است.

پارک ژوراسیک

پارک ژوراسیک یا پارک دایناسورها، یک مجموعه تفریحی- آموزشی است که اسفندماه ۱۳۹۲ در شهر تهران به بهره‌برداری رسید و امروزه به‌عنوان یکی از مکان‌های دیدنی تهران، میزبان گردشگران است. در پارک ژوراسیک، مجسمه‌های متحرکی از گونه‌های مختلف دایناسورها در اندازه طبیعی، به نمایش گذاشته شده‌اند. این مجسمه‌ها با در نظر گرفتن آناتومی بدن دایناسورها ساخته شده‌اند؛ بنابراین بسیار طبیعی به نظر می‌رسند. ویژگی‌هایی نظیر حرکت پلک‌ها، دست‌ها و صدای دایناسورها، باعث می‌شود آن‌ها واقعی‌تر نیز تصور شوند. همچنین یک تخم دایناسور بزرگ در پارک قرار دارد که نحوه به دنیا آمدن دایناسورها را نمایش می‌دهد. اگر کودک شما به دنیای تخیلی و طبیعت دایناسورها علاقه دارد، پارک ژوراسیک یکی از بهترین انتخاب‌ها است.

خانه رفاه کودک و خانواده پرچین

این مرکز از مراکز غیردولتی تحت نظارت سازمان بهزیستی است و در سال ١٣٩٨ به عنوان اولین مرکز رفاه کودک و خانواده در تهران تأسیس شد. این مرکز شامل فضای باز و طبیعی و همچنین ۲۵۰ متر فضای داخلی است. مجموعه پرچین با رویکرد یادگیری آزاد- انسان گرا در بستر غنی طبیعت و با نیروهای آموزش دیده در زمینه کودک و طبیعت، در جهت رشد همه جانبه کودکان (حرکتی-هیجانی-شناختی-ارتباطی-عاطفی) گام برمی‌دارد. کودکان در ساعات بازی آزاد می‌توانند در تعامل با طبیعت و حیوانات اهلی، تجربیات و کشفیات منحصربه‌فردی داشته باشند. اگر دوست دارید فرزند شما نیز از بازی در فضای طبیعی و ایمن بهرمند شود، این مرکز یکی از بهترین انتخاب‌هاست.

باغ گیاه شناسی ملی

باغ گیاه شناسی  ایران به وسعت ۱۴۵هکتار در دامنه جنوبی رشته کوه البرز در اراضی چیتگر، در شمال غربی تهران واقع است. در طرح جامع ایجاد رویشگاه‌های نمونه که نشان دهنده مناطق رویشی مختلف ایران و جهان باشند مورد توجه بوده است. هم چنین تعدادی کلکسیون موضوعی با اهداف آموزشی و پژوهشی و نمایشی برای باغ طراحی گردید. بازدید کودکان از این باغ زیبا بسیار لذتبخش است و به عنوان تجربه‌ای بی‌نظیر موجب آشنایی وتعامل هرچه بیشتر کودکان با طبیعت می‌شود.

موزه عروسک‌های ملل

موزه عروسک‌های ملل از جمله مکان‌های تفریحی سرپوشیده تهران است که محیطی جالب و جدید برای کودکانی است که به عروسک‌ها علاقه دارند. این موزه در سال ۱۳۹۳ افتتاح شده است. ۵۴۰ عروسک مختلف و بامزه از ۵۳ کشور متفاوت در این موزه به چشم می‌خورد. فرزند خود را به یکی از رویایی‌ترین مکان‌های تفریحی کودکان ببرید تا از دیدن این همه عروسک ذوق‌زده شود. عروسک‌های افغان، ارمنی، روسی (ماتریوشکا)، عثمانی، هندی، مازنی، تاجیکی، اتریشی، کورن دال و عروسک غصه در این مجموعه وجود دارد. عروسک‌های تاریخی ایران نیز در این مجموعه شگفت‌انگیز وجود دارد. فرزند عزیزتان را به این موزه رویایی و باورنکردنی ببرید تا از این عروسک‌های ناز و دلفریب دیدن کند.

 

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=11259
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.