۵ بازی و فعالیت برای قبل از خواب (بالای سه ‌سال)

راه‌حل‌هایی وجود دارند که به ما کمک می‌کنند، زمان خواب کودکان را خوشایندتر کنیم. شاید تا به حال با مقاومت کودکان در برابر خواب مواجه شده‌ باشید. برخی بازی‌ها و فعالیت‌ها وجود دارند که می‌توانند کودکان را برای خوابیدن آماده کنند و به آنها بفهمانند که اکنون وقت خواب است. در اینجا شش فعالیت و بازی مناسب برای قبل از خواب کودکان را معرفی می‌کنیم.

نکته: بیش از هر چیز بایستی به این نکته توجه داشته‌ باشیم که کودکان برای اینکه مشتاق خوابیدن شده و خواب خوبی را تجربه کنند، بایستی در ساعات بیداری، انرژی خود را تخلیه کرده باشند و به قدر کافی از مزایای بازی‌های آزاد و حرکتی با کودکان دیگر بهرمند شده باشند. ضمن اینکه والدین بایستی نظارت کنند تا استفاده از موبایل و تبلت توسط کودکان و خوردن خوراکی‌های با قند بالا، به حداقل‌ترین میزان ممکن رسیده باشد، به‌ خصوص تا دو ساعت قبل از رفتن به رختخواب. بهتر است شب هنگام حداکثر تا ساعت ۱۰ شب چراغ‌ها را خاموش کنیم و برای ادامه کارها از نورهای کم و ملایم مانند آباژور استفاده کنیم.

۱-سایه‌بازی

یکی از مهمترین عواملی که هر فردی را به خواب دعوت می‌کند، تاریکی است. با خاموش کردن چراغ‌های اتاق کودک و استفاده از یک آباژور خیلی کم‌ نور می‌توانیم تاریکی و در عین حال امنیت را برای کودک فراهم کنیم. در این حالت از تاریکی اتاق استفاده کنیم و با نور یک چراغ قوه یا همان آباژور، کودک را به سایه‌بازی دعوت کنیم. لزومی ندارد برای سایه‌بازی وسیله خاصی داشته باشیم. سایه‌های ساخته شده با دست‌های‌مان نیز برای کودکان بسیار جذاب است. در این حالت بچه‌ها به تدریج با تاریکی اتاق دوست می‌شوند و کمتر ممکن است از آن بترسند. دقت کنیم تا در هنگام سایه‌‌بازی، از درست کردن سایه‌های بسیار بزرگ پرهیز کنیم زیرا ممکن است بچه‌ها بترسند. می‌توانیم در فضای تاریک اتاق با صدای آرام، درباره سایه‌ها یک قصه بگوییم.

۲-بالشت بازی (ساخت خانه بالشتی)

بسیاری از کودکان به دلیل اینکه فضای تخت‌خواب خود را شخصی و امن نمی‌دانند، به اتاق خواب خود نمی‌روند و یا در مقابل خوابیدن، مقاومت می‌کنند. برای همین می‌توانیم ساخت یک فضای کاملا شخصی و مخصوص کودک را پیشنهاد دهیم. تعدادی بالشت، ملحفه و اسباب‌بازی نرم نیاز است تا به کودک پیشنهاد دهیم، یک خانه بالشتی امن و خصوصی برای خودش بسازد و حتی (در صورت امکان) در همانجا بخوابد.

۳-ساختن یک فرشته نگهبان

فرشته نگهبان جزو یکی از عروسک‌های سنتی گذشتگان ماست. آنها قصه‌ای داشتند مبنی بر اینکه اگر یک فرشته نگهبان بسازیم و در طول شب آن را زیر بالشت خود قرار دهیم،‌ فرشته از ما مراقبت می‌کند. این بازی اغلب برای کودکان انجام می‌شد و بسیاری از کودکان با خیال راحت می‌خوابیدند. برای ساخت فرشته نگهبان می‌توانیم از مقوا، پارچه، نمد یا روبان‌های رنگی استفاده کنیم. نیازی نیست وسواس به خرج دهیم و هزینه کنیم. با کمک کودک می‌توانیم به راحتی یک فرشته نگهبان بسازیم.

۴- قصه‌گویی

خواندن یک قصه قبل از خواب کمک می‌کند تا کودکان را به خوابیدن دعوت کنیم. اغلب ممکن است کودکان از شما بخواهند، که ‌یک قصه تکراری را بارها برای‌شان بخوانید. این کار برای آنها خسته‌کننده نیست و کودکان اغلب با این کار چیزهای مختلفی را یاد می‌گیرند. اگر قصه‌ای که می‌خوانیم مربوط به خوابیدن کودک باشد، خیلی بهتر است و کودک با همزادپنداری با شخصیت‌های قصه، بیشتر علاقمند خواب می‌شود.

۵- ماساژ و نرمش قبل از خواب

ماساژ دادن بدن کودکان یا انجام چند حرکت آرامبخش و کششی، چه به عنوان فعالیتی برای دعوت کودک به خواب و چه به عنوان یک بازی، برای کودکان بسیار جذاب است. با این کار گردش خون در بدن کودک به تعادل می‌رسد و احساسی آرامبخش او را در برمی‌گیرد و بدن کودک در حالتی‌ قرار می‌گیرد که بیشتر تمایل به خواب و استراحت پیدا می‌کند.

مهرنوش خالقی

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=11206
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.