۶ شیوه کاربردی برای کمک به اجتماعی شدن کودکان

آیا کودک شما نیز دوری از دیگر همسالان خود را تجربه کرده است. در این دوران بسیاری از ارتباطات کودکان محدود شده و کودکان نتوانستند آن‌طور که باید در مسیر دوست‌یابی و اجتماعی شدن، قدم بردارند. با توجه به اینکه دوستابی برای کودکان از مهمترین عوامل رشد سالم برای کودکان است، در اینجا چند شیوه بسیار مفید برای اجتماعی شدن کودکان را بررسی می‌کنیم.

۱-یک قرار بازی در فضای آزاد

این ساده‌ترین شیوه برای دوست‌یابی کودکان است. در حقیقت شما با ترتیب دادن چنین قرار ملاقاتی، زمینه را هموار کرده‌اید تا کودکان بتوانند در کنار یکدیگر هم از بازی در فضای آزاد لذت ببرند و هم ارتباطات جدیدی را بین خودشان پایه‌ریزی کنند. حتما لباس‌های گرم و دم‌دستی برای بچه‌ها ارائه کنیم تا اگر کثیف شدند یا سردشان شد، پیشگیری کرده باشیم. تا جایی که بچه‌ها قصد آزار به خود یا دیگری را نداشته باشند، به هیچ‌وجه در بازی آنها مداخله نکنیم و اجازه دهیم، خودشان تصمیم‌گیری کنند.

۲-تقسیم کردن بعضی اسباب‌بازی‌ها

می‌توانیم به کودکان پیشنهاد دهیم که برخی اسباب‌‌بازی‌های خود را با همسالان‌شان به اشتراک بگذراند. البته بسیاری از کودکان این کار را  دوست ندارند. اما بعضی بچه‌ها می‌توانند بعضی اسباب‌بازی‌های خود را که شاید خیلی برایشان محبوب نیستند، به دوستان خود پیشنهاد دهند. این کار می‌تواند پنجره‌های دوستی و اجتماعی شدن بین آنها را بگشاید. همچنین می‌توانیم خوراکی‌های مختلف با خود همراه داشته باشیم تا کودکان آنها را بین خودشان تقسیم کنند. این کار هم به اجتماعی‌تر شدن آنها کمک می‌کند.

۳- برگزاری یک مهمانی کودکانه

برای چنین مهمانی یا دورهمی ساده‌ای می‌توانیم از اهالی همسایه‌ها یا کودکان فامیل دعوت کنیم و مثلا برای جشن تولد یا هر مناسبت دیگری، کودکان را دور هم جمع کنیم. این کار نیز موجب گشایش ارتباطات اجتماعی بین آنها می‌شود.

۴-مسافرت گروهی

این کار نیز مانند مورد قبلی برای بچه‌ها فضایی اجتماعی ایجاد می‌کند که هم والدین می‌توانند با هم ارتباط برقرار کنند و هم کودکان می‌توانند دوستان جدیدی بیابند.

۵- ساخت یک کاردستی گروهی

یک کاردستی گروهی، می‌تواند از ساخت یک آدم‌برفی در هوای زمستانی تا همکاری در پخت غذا را شامل شود. علاوه‌براین با یک جست‌وجوی ساده در فضای مجازی می‌توانیم متناسب با سن کودکان‌مان، ایده‌های متنوعی برای ساخت یک کاردستی را پیدا کنیم و به کودکان پیشنهاد دهیم. آنها نیز به سلیقه خود می‌توانند تغییراتی در ایده‌ها اعمال کنند.

۶-ارائه یک نمایش گروهی

برای این کار نیاز به هیچ نمایش‌نامه یا وسیله‌ی خاصی نیست. می‌توانیم از تخیلات کودکان درباره اشیا، حیوانات و انسانها استفاده کنیم و بچه‌ها را راهنمایی کنیم تا یک قصه تخیلی و کاملا بداهه را سرهم کنند و به جای نقش‌های آنها بازی کنند. اگرچه می‌توانید به میل خود از یک قصه مشهور و کتابی هم استفاده کنید. حتی می‌توانید به اشیا و یا حیوانات خانگی هم یک نقش برای بازی بدهید و کودکان را برای اجرای یک نمایش خانگی، ساده و بداهه، با یکدیگر آشنا کنید. چنین بازی‌هایی تجربیات بسیار مفیدی را در اختیار کودک قرار می‌دهد. مهارت‌های اجتماعی مهمی مانند همکاری با دیگران، کمک کردن و همدلی با دیگران.

مهرنوش خالقی

 

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=11120
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.