چرا کودکم از دلقک‌ها می‌ترسد؟

آیا تا به حال دیده‌اید که یک کودک با دیدن تن‌پوش‌های عروسکی یا دلقکی، وحشت زده شوند؟ وقتی از این کودکان بپرسید که از چه چیزی تا این حد ترسیده است، می‌گوید آن دلقک و عروسک‌های بزرگ و ترسناک، من از آنها می‌ترسم. کودک شروع به جیغ و فریاد می‌کند و می‌خواهد از آنها فرار کند. حتی برخی کودکان بستری در بیمارستان از حضور دلقک‌های بیمارستانی که همه آنها را دوست دارند، وحشت می‌کنند و می‌ترسند. در این مطلب می‌خواهیم درباره ترس کودکان از دلقک‌ها و عروسک‌های نمایشی بگوییم.

کدام بچه‌ها از دلقک‌ها می‌ترسند؟

درصد بالایی از کودکانی که از دلقک‌ها‌ و عروسک‌های بزرگ می‌ترسند، دختربچه‌ها هستند. این کودکان حتی از فکر کردن به اینکه با یک دلقک روبرو شوند، می‌ترسند و دچار اضطراب می‌شوند. اگرچه بسیاری از پژوهش‌ها حضور دلقک‌ها در بیمارستان‌های کودکان را مثبت دانسته‌اند اما درصد بالایی از کودکان از دلقک‌های بیمارستانی می‌ترسند. حتی برخی از دستیاران پزشکی کودکان نیز از دلقک‌ها می‌ترسند یا آنها را دوست ندارند. براساس پژوهشی در یکی از بیمارستان‌های انگلستان، مشخص شد، درصد بالایی از کودکان ۴ تا ۱۶ساله، از دلقک‌ها می‌ترسند یا آنها را دوست ندارند.

چرا کودکان از دلقک‌ها می‌ترسند؟

براساس پژوهش‌ها ترس کودکان از دلقک‌ها به دو علت اتفاق می‌افتد. ممکن است کودک تحت تاثیر یک اتفاق منفی در گذشته باشد و تجربه بدی را از سرگذرانده باشد. علت دوم این است که برخی برنامه‌های ویدیویی و تلویزیونی تصویری شیطان‌صفت و گناهکار از دلقک‌ها جلوه داده‌اند و کودکان با دیدن این برنامه‌ها به احتمال زیاد، دچار ترس و وحشت بسیاری از دلقک‌ها می‌شوند. با این حال هیچ کدام از این دو تئوری‌، قانع‌کننده نیستند.

با این کودکان چه‌کار کنیم؟

کودکانی که دچار دلقک‌هراسی هستند، دلهره و اضطراب بسیاری را تجربه می‌کنند. به عنوان والدین چنین کودکانی باید در چند مرحله بیاموزیم تا چه رفتاری با آنها داشته باشیم. در وهله اول هرگز نباید کودک خود را مسخره کنید و به او بخندیم. ترس‌های او را خنده‌دار و بی‌اهمیت جلوه ندهیم. اگر دیگران نیز چنین کاری می‌کنند، بایستی مانع شویم و درباره احساس ترس کودک از او سوالاتی بپرسیم و از احساسات او باخبر شویم. باید بیشتر درباره احساسات او بدانیم تا بتوانیم او را حمایت کنیم و برخی شیوه‌های آرامبخش را به او بیاموزیم تا بتواند هیجانات خود را کنترل کند. هرگز اجازه ندهید کودکتان به خاطر ترس‌هایش، خجالت بکشد و به او توضیح دهید که کودکان زیادی هستند که از دلقک‌ها می‌ترسند. کودک خود را تا جای ممکن حمایت کنید و به او اطمینان دهید که کنار او هستید و او را تنها نمی‌گذارید. هرگز اجازه ندهید او تصور کند که فرد ترسو و ضعیفی است. به او بفهمانیم که هیچ اتفاق عجیبی رخ نداده و او فقط احساس خوبی به دلقک‌ها ندارد و نیازی نیست با آنها در ارتباط باشد.

مهرنوش خالقی

منبع:

https://www.verywellmind.com/clown-phobia-2671682

https://www.momtastic.com/home/entertaining/760363-fear-of-clowns-how-to-help-your-child-overcome-coulrophobia/

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=11069
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.