چه‌ کار کنم کودکم به اتاق خواب خودش برود؟ ۶ راه‌حل کمکی

بسیار از ما از اینکه فرزند کوچک‌مان در رختخواب خودش نمی‌خوابد شکایت داریم. این مساله می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و موجب شود با سختی‌های بسیاری دست‌وپنجه نرم کنیم. اما با بررسی راه‌حل‌ها و شناخت بیشتر این مشکل می‌توانیم راحت‌تر از پس این مشکل برآییم. در اینجا چند راه‌حل ساده را بررسی می‌کنیم.

۱-یک اتاق‌خواب دوست داشتنی برای کودک

برای دکور و چیدمان اتاق خواب کودک، همکاری خود بچه‌ها نیز لازم است. وقتی کودکان در چیدمان اتاق خود مشارکت داشته باشند، می‌توانند نسبت به آن احساس تعلق خاطر داشته باشند و با والدین بیشتر همکاری کنند. گاهی اتفاق می‌افتد که کودک اصلا اتاق خواب خود را دوست ندارد و موقع خواب هم به ترجیح می‌دهد در اتاق خواب خودش نباشد. اگر اتاق خواب کودک برایش دلچسب و مطلوب باشد و با آنچه دوست دارد تجهیز شود، می‌تواند کودک را بیشتر به سمت خود بکشاند. مثلا می‌توانیم کاردستی‌های مورد علاقه کودک را در اتاقش بگذاریم، عکس‌ها یا هر چیز مورد علاقه کودک که می‌تواند احساس مطلوب‌تری برای او ایجاد کند. به‌طورکلی سعی کنیم در اتاق خواب کودک از رنگ‌های خیلی تند و پرهیجان استفاده نکنیم تا فضایی آرامبخش‌تر برای کودک ایجاد شود.

۲-قاطعانه، مقتدرانه و ثابت‌قدم عمل کنیم

اگر برای کودک توضیح دهیم که هرکس در اتاق و رختخواب خودش می‌خوابد و هرگز از این مورد کوتاه نیاییم، کودک به تدریج متوجه می‌شود که این موارد مهم هستند و بایستی رعایت شوند. اگر به راحتی کوتاه بیاییم و موارد را با قاطعیت، پیگیری نکنیم، کودک نیز این موارد را رعایت نمی‌کند و تصور می‌کند این موارد هیچ اهمیتی ندارند.

۳-قوانین ساده داشته باشیم

اگر کودک خیلی اصرار می‌کند که در کنار اتاق خواب شما بخوابد، برای او مشخص کنید که فقط گاهی می‌تواند رختخوابش را با خود بیاورد و در اتاق شما بخوابد. مثلا در شب تولدش. اگر کودک از شما خواست که به اتاق خواب او بروید، به کودک بگوییم که فقط تا زمانی که بیدار است در کنارش می‌مانید و یک قصه برایش می‌خوانید و پس از اینکه او خوابید و قصه تمام شد به اتاق خود می‌روید.

۴-قبل از خواب چند قانون ساده داشته باشیم:

الف:یک تا دو ساعت قبل از خواب، کودک را از کار و بازی با تبلت و موبایل پرهیز دهیم و این وسایل را به بیرون از اتاق خواب آنها منتقل کنیم.

ب: یک تا ساعت قبل از خواب، شام را میل کنید تا کودک فرصت اجابت مزاج داشته باشد و به این بهانه به اتاق شما مراجعه نکند.

ج: برای جذب هرچه بیشتر کودکان به اینکه در اتاق خواب خودشان بخوابند، فضای اتاق آنها را با قصه، لالایی، روشن کردن چراغ خواب، سایه‌بازی با نور چراغ خواب و یا بازی با عروسک‌های پارچه‌ای، آماده‌ی خوابیدن کنید.

د: زمان و برنامه مشخصی برای خواب داشته باشیم و دیر به رختخواب نرویم.

۵-مراقب فیلم و سریال‌هایی که کودکان می‌بینند باشیم

گاهی اتفاق می‌افتد که کودکان با دیدن یک یا چند شخصیت ترسناک در فیلم یا سریال‌ دچار ترس و اضطراب می‌شوند و هنگام تنها شدن در اتاق خواب‌ این احساس آنها را اذیت می‌کند. همان‌طور که می‌دانید قدرت تخیل‌پردازی کودکان بسیار بالاست و آنها می‌توانند با تصویرسازی ذهنی، تمام تصاویر و یا شخصیت‌های ترسناکی را که دیده‌اند، متصور شوند. این مساله باعث می‌شود کودکان نتوانند در اتاق‌خواب خود به تنهایی بمانند.

۶-از کودکان راه‌حل بخواهید

اگر راه‌‌های زیادی را امتحان کرده‌اید اما هنوز کودک به اتاق‌خواب خودش نمی‌رود، یکی از بهترین راه‌ها این است که از خود کودک بخواهیم راه‌حل ارائه کند. محدودیت‌ها و امکانات خود را برای او بازگو کنیم و از او بخواهیم با ما هم‌فکری کرده و هر راه‌حلی به نظرش می‌رسد، با ما در میان بگذارد.

مهرنوش خالقی

 

 

 

 

 

 

 

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=11063
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. رضا می گوید

    باسلام پسرم ۱۱سال داره خیلی میترسه چسبیده به من ومادرش جداهم نمیشع البته من یه دختره بزرگترهم دارم اون خیلی راحت جداشدوتواتاق خودش میخوابه ولی پسرم اینطورنیست این روهم بگم که نه لوس ونه زیادی بهش توجه کردیم فقط میترسع ممنون میشم کمک کنید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.