۵ دستورالعمل کاربردی برای معرفی مواد غذایی جدید و مفید به کودکان

با این پنج دستورالعمل ساده از اولین برخورد کودک با یک ماده غذایی جدید، خاطره خوب بسازیم

۱-غذاها و طعم‌های جدید را در بهترین شکل به کودک معرفی کنیم

فرض کنید می‌خواهید یک طعم جدید را امتحان کنید. اگر در یک شرایط ملتهب و پُراضطراب قرار بگیرید، سفره غذا کثیف و شلخته باشد و آن غذا به بدترین شکل ممکن برای شما سرو شود، آیا اصلا میل دارید به آن غذا لب بزیند؟ حالا فرض کنید همان غذا در یک محیط شاد و پر از آرامش، در یک سفره‌ی زیبا و تمیز و با قشنگ‌ترین شکل و شمایل برای شما سرو شود. به نظرت می‌رسد در این شرایط بیشتر تمایل داشته باشید آن طعمِ جدید را امتحان کنید. بنابراین اولین برخورد کودکان با یک غذای جدید بسیار مهم است. بسیاری از پژوهش‌ها نشان دادند که علت اینکه ما از یک ماده غذایی بدمان می‌آید، معمعولا به خاطره اولین برخورد ما با آن غذا برمی‌گردد.

۲-زمان درستی را برای معرفی یک غذای جدید انتخاب کنیم

برای معرفی یک ماده غذایی جدید و مفید (مثلا کلم بروکلی یا اسفناج)‌ زمان مناسبی از روز را انتخاب کنید که هم شما و هم کودک در آرامش باشید. یعنی زمانی‌که خواب‌آلودگی، کسالت، بیماری، مشکلات و حاشیه‌های خانوادگی یا هر چیز دیگری آرامش شما را برهم نریخته باشد. اگر کودک در حال بازی کردن است، با زور او را به امتحان کردن یک ماده غذایی وادار نکنیم. اگر تازه از خواب برخاسته است و هنوز کاملا هشیار نشده، به او غذا ندهیم. اگر به خاطر موضوعی ناراحت است، گریه می‌کند یا بهانه می‌گیرد، زمان مناسبی برای غذا دادن به کودک نیست.

۳-معرفی یک ماده غذایی جدید با چنگال

برای اینکه کودکان یک طعم و ماده غذایی جدید را امتحان کنند بهتر است غذا را با چنگال به آنها پیشنهاد دهید. زیرا چنگال حجم بسیار کمتری از غذا را حمل می‌کند و کودک با خیال راحت‌تری تمایل دارد غذا را امتحان کند.

 

۴-پیش از شروع غذا یک مراسم ساده داشته باشیم

قبل از اینکه کودک را با یک ماده غذایی جدید آشنا کنیم، می‌توانیم با شعر، قصه و بازی کودک را نسبت به امتحان کردن ماده غذایی جدید کنجکاو کنیم. مثلا خواندن یک ترانه، تعریف کردن داستان آن ماده غذایی، بازی در قالب یک نمایش بسیار ساده و یک‌دقیقه‌ای یا حتی شعرخوانی برای شکرگزاری و شستن دست‌ها قبل از خوردن غذا. با این شیوه‌ها می‌توانیم اولین برخورد کودک با آن ماده غذایی را لذتبخش و تبدیل به یک کشف کودکانه کنیم. کودکان به چیزهایی که کشف می‌کنند علاقمند می‌شوند. ضمن اینکه ما به این شیوه می‌توانیم تخیلات کودک را نیز بیشتر تحریک کنیم.

۵-موقع غذا خوردن، تلویزیون یا تبلت و موبایل حواس کودک را پرت نکند

روشن بودن تلویزیون یا بازی با تبلت و موبایل، تمرکز کودک را از روی غذا خوردن کم می‌کند. وقتی کودک در حال تماشای تلویزیون یا بازی با تبلت و موبایل است، زمان مناسبی نیست که بخواهیم او را با یک طعم جدید آشنا کنیم. البته برعکس این موضوع هم درست است. اگر می‌خواهیم یک ماده غذایی جدید و مفید به کودک پیشنهاد دهیم، بهتر است هر وسیله‌ای که ممکن است به هر شکلی حواس کودک را پرت کند، خاموش باشد.

مهرنوش خالقی

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=11012
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.