۵ راهکار برای کودکانی که «سلام» نمی‌کنند

کودکان با این پنج راه‌حل می‌توانند بهتر سلام کردن را تمرین کنند

۱-تمرین‌های شانه‌به‌شانه و نمایشی

شانه‌به‌شانه کودک قرار بگیریم و تلاش کنیم برای ارتباط صمیمانه و نزدیک‌تر با او بهانه‌ای داشته باشیم. مثلا یک نمایش ساده با موضوع سلام و احوالپرسی کردن. شما می‌توانید نقش کودکی را بازی کنید که کلمات را اشتباه می‌گوید و از سلام کردن فرار می‌کند. آن زمان نزد کودک خود بیایید و از او راهنمایی بخواهید. از کودک سوالات متعدد بپرسید و یا در نقش عروسک‌ها، این بازی را انجام دهید. نقش بازی کردن، می‌تواند به تدریج کودک شما را برای سلام و احوال‌پرسی کردن، آماده کند. چنین بازی‌هایی کودک را برای ارتباط چشمی با دیگران نیز نرم‌تر می‌کند.

۲-کودک صدای شما را می‌شنود و شما را درک می‌کند

اگر کودک جواب سلام ما را نمی‌دهد، به این معنا نیست که صدای ما را نمی‌شنود (در صورتی‌که از سلامت شنوایی کودک مطمئن هستید). کودکی که سلام نمی‌کند، با چهره خود نشان می‌دهد که شما را می‌شنود، مثلا لبخند می‌زند، چهره‌اش را از شما پنهان می‌کند و یا پشتِ والدینش پنهان می‌شود. مطمئن باشید کودک شما را می‌شنود و فقط به زمان و آشنایی بیشتر نیاز دارد. پس نیازی نیست او را ناراحت و معضب کنیم و یا به کاری مجبور کنیم. این موقعیت برای کودکان بسیار سخت و اضطراب‌آور است. باید بدانیم که همین‌قدر که ما با او سلام و احوالپرسی می‌کنیم، کافی است و او درک می‌کند که ما و دیگران خواهان ارتباط و معاشرت با او هستیم. گاهی همین ارتباط برای او کافی است.

۳-شاید لمس مهربانانه کودک مفید باشد

ممکن است این راه‌حل فقط برای بعضی از کودکان مناسب باشد. شاید پیشنهاد دست دادن یا یک خوش‌وبشِ و بازیِ دستی مانند این: در اصطلاح «بزن قدش رفیق» مناسب باشد و موتور آنها را روشن کند. دست زدن به مُشت یا شانه‌ی کودک یا کلاهِ کودک نیز می‌تواند مفید باشد.

۳-کودکان نیاز به زمان بیشتری دارند

کودکان برخلاف بزرگسالان نمی‌توانند به سرعت و بلافاصله با یک فرد ناشناس و یا حتی شناخته شده، سلام و احوالپرسی کنند. آنها اغلب نیاز دارند تا زمان بیشتری را با فرد مقابل سپری کنند و او را بیشتر بشناسند تا بتوانند با او ارتباط برقرار کنند.

۴-مکالمه خود را با کودک ادامه دهید

اگر می‌خواهید کودک شما زودتر بتواند در موقعیت‌ مناسب سلام کند و با دیگران معاشرت و ارتباط داشته باشد، بهتر است از صحبت کردن با او دست نکشید. کودک هرقدر بیشتر شما را بشنود و با چهره خود واکنش نشان دهد، بهتر و سریعتر می‌تواند سلام کردن را تمرین کند. وقتی با او صحبت می‌کنید او صدای شما را می‌شنود و درک می‌کند که شما می‌خواهید با او ارتباط برقرار کنید. به این ترتیب به او فرصت بیشتری هم داده‌ایم تا بیشتر با شما ارتباط برقرار کند.

۵-تنبیه کردن و تحت فشار قرار دادن کودک را فراموش کنید

این کار هیچ کمکی به کودک و والد نمی‌کند بلکه باعث آسیب روحی به کودک می‌شود. کودکان برای سلام کردن فقط به زمان بیشتر، صحبت‌کردن و نمایش بازی کردن دارند. بنابراین بهتر است براساس یک راه‌حل منطقی جلو برویم و از شیوه‌های هیجانی و کنترل نشده خودداری کنیم.

مهرنوش خالقی

منبع:

https://www.amusingmaralee.com/

 

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=10995
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.