۵ مرحله آماده‌سازی کودکان بالای ۴ سال برای مهاجرت

۱-با کودک گفت‌وگو کنیم

گفت‌وگو یکی از مهمترین و ساده‌ترین شیوه‌های ارتباط سالم با کودک است. پس اولین قدم این است که با کودک گفت‌وگو کنیم. از کودک سوالاتی بپرسیم مانند اینکه: «آیا تا کنون چیزی درباره مهاجرت و یک زندگی دیگر شنیده‌ای؟» به آنها فرصت فکر کردن و پاسخگویی بدهیم و نظرات و ایده‌های مختلف آنها را جویا شویم. همچنین دلایل، ایده‌ها و پیشنهادات خود را با کودک در میان بگذاریم. درباره راه‌حل‌ها و مشکلات نیز با هم گفت‌وگو کنیم. فراموش نکنیم که کودکان ما از دیدگاه کودکانه خود به جهان می‌نگرند. نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که کودک مانند ما به جهان اطراف خود و مسائلش نگاه کند.

۲-ارتباطات رسانه‌ای کودک را محدود کنید

کودکان هیچ نیازی ندارند تا در معرض اخبار هولناک و رسانه‌ها قرار گیرند. اگر شما قصد مهاجرت از شهر یا کشور را دارید احتمالا دلایل مهمی دارید و در این مورد تحقیق کرده‌اید. گاهی به علت شرایط نابسامان جغرافیایی یا بلایای طبیعی، مردم مجبور به مهاجرت می‌شوند. در چنین شرایطی ممکن است رسانه‌ها دائما به پخش اخبار تکان‌دهنده بپردازند که هیچ نیازی نیست کودکان در معرض آنها قرار گیرند، زیرا متحمل آسیب‌های بسیاری می‌شوند.

۳-برای کودک یک برنامه روزانه و مشخص فراهم کنیم

برای اینکه نظم زندگی کودک را حفظ کنیم و او را از آشفتگی‌ها برحذر داریم، بهتر است یک برنامه روزانه مشخص، شاد و مفید برای او در نظر داشته باشیم. بسیاری از کودکان که زندگی‌شان دچار تغییرات و بی‌نظمی‌های متعدد می‌شود، ممکن است درجاتی از اضطراب را تجربه کنند.

۴-داستان مهاجرت اقوام گذشته خود را برای کودک تعریف کنیم

بسیاری از خانواده‌هایی که اکنون در مرکز شهرها زندگی می‌کنند، روزگاری از روستاها و مناطق دورتر به مرکز شهر مهاجرت کرده‌اند و برای دست‌یابی به آموزش به‌روز و کار بهتر، زندگی تازه‌ای را شروع کرده‌اند. می‌توانیم برای آماده‌ کردن ذهن کودکان همین داستان‌ها را برای آنها بازگو کنیم.

۵- یک قصه یا نمایش با موضوع مهاجرت برای کودک بخوانیم

کتاب داستان‌های زیادی درباره مهاجرت پرندگان وجود دارند که می‌‌توانیم یکی از آنها را انتخاب کنیم و برای کودک بخوانیم. به این ترتیب می‌توانیم به‌تدریج کودک را با مقوله مهاجرت آشنا کنیم. می‌توانیم مسائل و تغییرات بزرگ زندگی را در قالب قصه یا نمایش به کودکان منتقل کنیم. برای اینکه بتوانیم مسائل مختلف را با کودک درمیان بگذاریم، لازم است زبان گفت‌وگوی مناسب کودکان را انتخاب کنیم. زبانی که به تخیل و ذهن کودک نزدیک‌تر باشد.

مهرنوش خالقی

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=10978
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.