۴ ویژگی رشد هیجانی چهار ساله‌ها‌

با این ۴ ویژگی کودکان ۴ ساله خود را بیشتر بشناسیم

۱- چهارساله‌های توانمند و ماهر

کودکان چهار ساله علاقه دارند جنب‌وجوش بدنی خود را تقویت کنند. یعنی مهارت‌های بدنی‌شان را ارتقا دهند و با کودکان دیگر در قالب بازی‌های گروهی، تجربیات جدیدی داشته باشند. آنها در این مسیر می‌آموزند  احساسات و نیازهای دیگران را درک کنند. در حقیقت آنها همدلی با دیگران را به خوبی درک می‌کنند و می‌توانند وسایل و اسباب‌بازی‌های خود را حتی برای مدتی کوتاه، در اختیار دیگران بگذارند. بهتر است والدین با کودکان چهار ساله خود شروع به صحبت کردن کنند. زیرا آنها در این سنین از درک بالاتری برخوردار شده‌اند و مسائل مختلفی را می‌فهمند. برخی والدین با کودک چهار ساله خود هنوز مانند یک کودک دو ساله رفتار می‌کنند و این مساله تاثیرات مخربی بر کودک می‌گذارد.

۲-چهارساله‌‌‌های حسود و رقابت‌طلب

گاهی اوقات کودکان ۴ ساله نسبت به کودکان دیگر و دوستان‌شان‌ حسادت می‌کنند. زیرا آنها مهارت مقایسه کردن و یافتن تفاوت‌ها را یاد گرفته‌اند. همچنین آنها توانایی‌های بدنی خود را با کودکان دیگر مقایسه می‌کنند و چون از درک بالاتری برخوردار شده‌اند، معنای رفتار خوب و رفتار بد را به خوبی می‌فهمند. در روابط دوستانه‌ خود این مسائل را درک می‌کنند، چراکه نسبت به احساسات دیگران آگاه‌تر شده‌اند.

۳-چهارساله‌های تخیل‌پرداز

بازی‌های تخیلی از جمله لذت‌بخش‌ترین بازی‌هایی‌ست که آنها دوست دارند با دوستان خود دنبال کنند. این در حالی‌ست که آنها نسبت به تفاوت‌های جنسیتی هم علاقه زیادی نشان می‌دهند. یعنی دختربچه‌ها دوست دارند، کارهای مخصوص خانم‌ها را انجام دهند و مثلا لاک بزنند یا کفش پاشنه بلند بپوشند و در تخیلات خود، نقش بزرگترها را تقلید کنند. پسربچه‌ها هم احتمالا دوست دارند نقش مردان موفق فوتبالیست یا قهرمان‌ها را به عهده بگیرند. البته کودکان چهار ساله تفاوت بین تخیل و واقعیت را تشخیص می‌دهند و ممکن است کمتر از قبل گول بخورند.

۴-چهارساله‌های اجتماعی

آنها از بازی‌های گروهی لذت می‌برند و دوست دارند با دوستان هم‌جنس خود بیشتر بازی کنند و دوستان صمیمی برای خود انتخاب می‌کنند. اگرچه استقلال خود را دوست دارند و نیروهای انفرادی خود را توسعه می‌دهند اما با دوستان‌شان در کارهای مختلفی همکاری می‌کنند و دوست دارند وسایل و اسباب‌بازی‌های خود را دست‌کاری کنند.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منبع:

https://healthywa.wa.gov.au/Articles/A_E/Child-development-4-5-years

https://aussiechildcarenetwork.com.au/articles/child-development/social-and-emotional-development-for-preschoolers-4-5-year-olds

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=10964
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.