۴ نکته مهم برای آموزش تقسیم کردن وسایل به کودکان سه ساله

اگر می‌خواهیم شریک شدن را به کودک خود بیاموزیم، این ۴ آموزه را فراموش نکنیم

۱- کودکان تقسیم کردن را از والدین و خواهر و برادر خود می‌آموزند. آنها به رفتار والدین توجه کرده و راهنمایی‌های آنها را دنبال می‌کنند. اگر شما فردی بخشنده هستید و وسایل خود را با دیگران شریک می‌شوید، کودک شما نیز به تدریج این مساله را می‌آموزد. می‌توانید در قالب بازی‌های مختلف، کودک را ترقیب کنید تا اسباب‌بازی‌هایش را با دیگران تقسیم کند.

۲- به کودک خود بیاموزید از کلمات، جملات و عبارات مناسب برای به اشتراک گذاشتن وسایل خود استفاده کنند. مثلا:  «حالا نوبت توست»

«تو هم دوست داری امتحان کنی؟»

«می‌توانی این را به من قرض بدهی؟»

۳-اگر کودک شما سه سال یا بیشتر دارد و می‌خواهید از هرگونه تنشی بین او و دوستانش جلوگیری کنید، بهتر است پیش از آمدن دوستانش، اسباب‌بازی‌های مورد علاقه او را جایی دور از دسترس قرار دهید و به کودک توضیح دهید که مجبور نیست این اسباب‌بازی‌ها را با دوستانش شریک شود. در عوض اسباب‌بازی‌های دیگر را در اختیار او و دوستانش قرار دهید تا با یکدیگر شریک شوند.

۴-هرگز کودکی را که اسباب‌بازی خود را با دیگران شریک نمی‌شود، تنبیه نکنید، چراکه ما نمی‌خواهیم «شریک شدن» را به امری آزاردهنده و تداعی کننده خاطرات بد، تبدیل کنیم. وقتی کودک وسایل خود را با دیگران شریک نمی‌شود، بهتر است او را از آن موقعیت دور کنیم و بازهم به عنوان الگویی از مهربانی و بخشندگی عمل کنیم تا کودک رفتار ما را مشاهده کند و از رفتار ما بیاموزد.

برای مثال فرض کنید، کودک خود را برای بازی به زمین شنی برده‌اید، اگر کودک بیلچه را با کودک دیگری شریک نمی‌شود، می‌توانید به کودک دیگر بگویید: «او امروز از بازی با بیلچه خیلی هیجان‌زده شده، آیا تو هم دوست داری، بعد از اینکه او بازی‌اش با بیلچه تمام شد،‌ با آن بازی کنی؟»

می‌توانید به کودک بگویید: «لطفا وقتی به چیزی نیاز داری به من بگو تا وقتی کارم با آن تمام شد، آن را در اختیار تو بگذارم». ممکن است کودک چیزی را از دست دوستش بقاپد، برای کودک توضیح دهیم که قاپیدن کار خوبی نیست. دوست تو الان در حال بازی با آن اسباب‌بازی است، وقتی بازی او تمام شود، تو می‌توانی با آن بازی کنی.

مهرنوش خالقی

منبع:

www.raising children.net.nu

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=10934
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.