می‌خواهم عادت‌های خوب غذایی برای کودک چهار ساله‌ام ایجاد کنم

راهکارهایی برای ایجاد عادت‌های سالم غذایی برای کودک چهار‌ساله‌ام

چرا بهتر است عادت‌های غذایی مفید برای کودک ایجاد کنیم؟

بدیهی‌ست وقتی کودکان تغذیه غنی و سالمی داشته باشند، احساس بهتری نسبت به خود و محیط‌شان تجربه می‌کنند. کودکان پیش‌دبستانی بایستی مانند دیگر اعضای خانواده خود از یک برنامه روتین غذایی برخوردار باشند. خوب است که به کودکان خود مواد غذایی غنی و سالم پیشنهاد دهیم و برخی عادت‌های مفید را از دوران کودکی در آنها نهادینه کنیم. اگرچه مهم‌ترین مساله این است که خودمان الگوی مناسبی برای تغذیه فرزندانمان باشیم.

چگونه تبدیل به الگوی خوبی برای فرزندم شوم؟

ما نمی‌توانیم از غذاهای فراوری‌شده تغذیه کنیم ولی فرزندانمان را از خوردن آنها منع کنیم. بهتر است مواد غذایی سالم، طبیعی و کافی را در محیطی آرام و به صورت منظم در سفره خانواده قرار دهیم. این در اختیار فرزند شماست که از کدام یک استفاده کند. وظیفه ما به عنوان والدین این است که چندین ماده غذایی سالم و مفید را برای انتخاب فرزندمان ارائه کنیم و اجازه دهیم او خودش انتخاب کند. هرگز نباید خوردن چیزی را با زور و سختی به کودک‌ تحمیل کنیم. چراکه این کار احتمال بروز اختلالات خوردن مانند پرخوری عصبی را افزایش می‌دهد. این‌که گاهی کودکان ما ظرف غذای خود را به طور کامل خالی نکنند،‌ طبیعی‌ست. عادات خوراکی کودکان چیزی نیست که با عجله و تنبیه و زور ایجاد شود. اگر اجازه دهیم کودک به اندازه‌ای که گرسنه است،‌ میزان غذایش را خودش انتخاب کند،‌ به تدریج متوجه می‌شود چقدر غذا نیاز دارد و احتمالا کمتر غذایی در بشقابش باقی می‌ماند. در این مسیر به کودکان خود اعتماد کنیم و آنها را مجبور به کاری نکنیم.

  • پیشنهاد برخی حذف و اضافه‌ها به سفره‌ی خانواده

در زمینه انواع غذاهایی که به کودکان خود پیشنهاد می‌دهیم، بهتر است به‌طورکلی از خریدن انواع نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های شکردار و با مواد افزودنی، صرفه نظر کنیم. به جای آن می‌توانیم میوه‌های تازه و خوشمزه را به راحتی پوره کنیم و با مقداری عسل، شیر یا یخ، از آنها لذت ببریم. دستور تهیه انواع اسموتی‌های میوه‌‌ای متناسب با فصل و ذائقه خانواده‌ها به راحتی قابل دسترسی است. به‌علاوه بهتر است مصرف انواع محصولات غذایی فراوری شده، که پرچرب، شور و یا بیش‌از حد شیرین هستند را به حداقل برسانیم و در سفره خانواده هیچ جایگاهی برای آنها قائل نباشیم زیرا این خوراکی‌ها در طولانی مدت، منجربه انواع اختلالات و بیماری‌های مختلف می‌شوند. به‌علاوه بهتر است زمان‌های مشخصی از روز را به وعده‌های غذایی اختصاص دهیم و همگی با هم از غذا خوردن خود لذت ببریم. بهتر است در زمان غذا خوردن تلویزیون را خاموش کنیم و از خوردن غذا در کنار اعضای خانواده لذت ببریم.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منبع:

https://www.healthychildren.org/English/ages-stages/preschool/nutrition-fitness/Pages/Feeding-and-Nutrition-Your-4-to-5-Year-Old.aspx

https://raisingchildren.net.au/preschoolers/nutrition-fitness/daily-food-guides/dietary-guide-4-8-years

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=10918
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.