نقاشی، عصای جادویی کودکانی که از بیش‌فعالی رنج می‌برند

چگونه می‌توانم ز ویژگی‌های درمانی نقشی برای فرزندم استفاده کنم؟

نقاشی به عنوان یک شیوه درمانی
نقاشی کردن روی کاغذ یا هر چیز دیگری به کودک اجازه می‌دهد تا احساسات خود را بیان کند. این یک شیوه موثر برای بیان افکار و احساسات است. البته بیشتر برای کودکانی که نیاز دارند راه‌های ارتباطی دیگری به جز صحبت کردن را امتحان کنند. برخی کودکانی که از بیش‌فعالی رنج می‌برند، بی‌وقفه حرف می‌زنند و به شما اجازه نمی‌دهند جمله خود را تمام کنید. برای این کودکان نقاشی می‌تواند یک راه جدید باشد تا این کودکان به جای حرف زدن، به شیوه‌ای دیگر ارتباط برقرار کنند.
نقاشی درمانی عملکرد مغز کودک را متمرکزتر می‌کند
وقتی کودک نقاشی می‌کند، در واقع مشغول کاری می‌شود که مجبور است حواس خود را جمع کند، تمرکز کند و بین دست و چشم خود هماهنگی‌های لازم را ایجاد کند. نقاشی کاری دقیق است که به ما اجازه می‌دهد از فضای اطراف خود جدا شویم و بر روی کاغذ یا بوم نگاه کنیم. در چنین شرایطی مغز در حالت آلفا قرار می‌گیرد. یعنی در حالت هشیاری کامل، حالتی که در شرایط مراقبه، نیایش یا گوش دادن عمیق به موسیقی به وجود می‌آید. ضمن اینکه گذر زمان نیز کمتر احساس می‌شود و نشانه‌هایی از قبیل نقص توجه و تمرکز در کودک، به تدریج کمرنگ‌ می‌شود. در طی فرایند نقاشی، هر دو نیمکره مغز کودک فعال می‌شود. نیمکره چپ، بخش منطق و نیمکره راست مرتبط با احساسات و خلاقیت است. بنابراین همزمان با بیان احساسات، مغز می‌تواند عمیق‌ترین افکار را مرور و غربال کند.
نقاشی آزادانه به عزت‌نفس کودک کمک می‌کند
از آنجایی‌که کودکان در فضایی بدون رقابت، آرام و راحت می‌توانند آزادانه نقاشی کنند و از سوی والدین یا درمانگر خود تشویق شوند، زمینه برای افزایش عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس آنها افزایش می‌یابد. علاوه‌براین کودکان بیش‌فعال می‌توانند میزان هماهنگی‌های حسی خود را افزایش دهند. به خصوص وقتی‌که نقاشی را با پخش موسیقی همراه می‌کنیم، کودک می‌تواند کار دست خود را با نوای موسیقی که می‌‌شنود هماهنگ کند. شاید تفاوت نقاشی با نقاشی‌درمانی، در هدف آنها باشد. هدف از نقاشی‌درمانی کاهش برخی نشانه‌های روانی آسیب‌رسان در کودکان است.
یاداوری یک نکته
مادران و پدرانی هستند که با دیدن چند حرکت شیطنت‌آمیز از کودک خود، به او برچسب بیش‌فعالی می‌زنند اما بیش‌فعال بودن یا نبودن یک کودک تنها با تِست‌‌های عصب‌-روان‌شناسانه مشخص می‌شود. همچنین بسیاری از کودکان به خاطر رژیم غذایی نامناسب، اسباب‌بازی‌ها و هم‌بازی‌های خشن و یا بی‌نظمی‌های خانوادگی، علائمی مشابه بیش‌فعالی نشان می‌دهند. عدم تمرکز و توجه، کم‌طاقتی و تحرک بیش‌ازحد از جمله مهم‌ترین علائم بیش‌فعالی به‌شمار می‌روند.
ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی
منبع:
https://exploringyourmind.com/creative-therapy-painting/
https://www.additudemag.com/art-therapy-projects-activities-adhd-children/
https://www.asriran.com/fa/news/565865/%D8%B9%D9%84%D8%A7%D8%A6%D9%85-%D8%A8%DB%8C%D8%B4-%D9%81%D8%B9%D8%A7%D9%84%DB%8C-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=10910
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.