بهترین ورزش برای نوزادان زیر یک‌سال

آیا از مزایای حالت شکمی برای نوزادان زیر یک سال خبر دارید؟

شاید در نظر برخی والدین، کودکان زیر یک‌سال نمی‌توانند تمرین بدنی خاصی را در برنامه خود داشته باشند اما واقعیت این است که نوزادان تا یک‌سالگی مراحل بسیار مهم رشد را طی می‌کنند و از نظر جسمانی در وضعیت حساسی قرار دارند. ما به عنوان والدین آنها بایستی بهترین شرایط رشد جسمانی‌ را برای کودک فراهم کنیم. تمرینات حرکتی کودکان زیر یک‌سال (به خصوص قرار گرفتن در حالت شکمی)، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نوزادان حرکت‌های جسمانی خود را به شکل غلت خوردن و چرخیدن به پهلوها شروع می‌کنند اما مهم‌ترین تمرین مربوط به حالت شکمی می‌شود. در حالت شکمی، زیر یک‌ساله‌‌ها روی شکم خود قرار می‌گیرند و سعی می‌کنند سروگردن را بالا نگه دارند. به طوری‌که با کمک ساعد و مچ دست‌ها می‌توانند خود را در این حالت حفظ کنند. بنابراین قرار گرفتن در حالت شکمی موجب تقویت عضلات دست‌ها و گردن نوزاد می‌شود. فرم پاها نیز از عقب به شکلی‌ست که زانو‌های کودک خم می‌شوند و در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. بعدها، به تدریج کودک می‌تواند پاها‌ را به سمت بالا حرکت دهد. این تمرین از ویژگی‌های بسیاری برخوردار است و موجب تقویت دسته‌ای از عضلات حیاتی نوزاد ما می‌شود.

قرار گرفتن در حالت شکمی، موجب جلوگیری از تخت شدن ناحیه پسِ‌سَری نوزاد می‌شود. به علاوه، ‌این فعالیت مقدمه بسیار مناسبی برای مراحل بعدی رشد حرکتی است. مراحلی مانند چهار دست و پا راه رفتن، از زمین برخاستن و بالاخره، راه رفتن. پس یکی از بهترین تمرینات حرکتی برای زیر ‌یک‌ساله‌ها، قرار دادن نوزاد بر روی زمین نرم و راحت،‌ به حالت شکمی است. می‌توانیم این تمرین را از همان روزهای ابتدایی تولد نوزاد شروع کنیم. منتها از حدود یک تا دو دقیقه، به تدریج می‌توانیم زمان آن را افزایش دهیم. یعنی هرقدر فرزندمان بزرگ‌تر می‌شود، زمان قرار گرفتن در حالت شکمی را افزایش دهیم. هرگز نباید نوزاد را در این حالت تنها بگذاریم. حتما نوزاد را زیر نظر بگیریم و او را به مدت طولانی در این حالت قرار ندهیم. به‌علاوه ما می‌توانیم نوزاد را در حالت شکمی بر روی سینه و شکم خودمان نیز قرار دهیم.
البته بسیاری از متخصصان معتقدند برای جلوگیری از ایجاد برخی مشکلات تنفسی نوزادان هرگز نباید آنها را به حالت شکمی در تخت‌خواب‌شان بگذاریم. خوابیدن نوزادان در حالت شکمی، ممکن است خطر مرگ ناگهانی نوزادان در خواب (به علت مشکل در تنفس) را افزایش دهد. بنابراین بهتر است نوزادان بیشتر اوقات، در حالت تاقباز قرار گیرند و فقط هنگامی که سرحال و بیدارند به عنوان یک تمرین بدنی مناسب،به حالت شکمی قرار گیرند.
ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی
منبع:
https://www.pregnancybirthbaby.org.au/tummy-time
https://www.healthdirect.gov.au/benefits-of-physical-activity-for-children

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=10864
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.