ایمنی کودکان در خانه

نکاتی برای ایجاد یک فضای امن برای کودکانی که به تازگی راه‌ افتاده‌اند

افتادن و پرت شدن نوزادان (بیشترین احتمال خطر برای بچه‌ها)

از آنجایی‌که نوزادان و کودکان شروع به حرکت می‌کنند، بیشتر از هر فرد دیگری احتمال دارد زمین بخورند و دچار آسیب‌دیدگی شوند. کودک مهارت‌های حرکتی خود را به سرعت رشد می‌دهد و به همین جهت، هر لحظه‌ای که از او غافل شویم، ممکن است زمین بخورد و دچار آسیب‌های جسمانی شود. بهترین کار این است که مهارت‌های حرکتی که کودکتان یاد می‌گیرد را مشاهده کنیم و سپس محیط خانه را متناسب با توانایی‌های کودک تنظیم و هماهنگ کنیم.

امنیت مبلمان و چیدمان خانه

بهتر است تا حد امکان، از قرار دادن کودک روی مبل، تخت‌خواب‌های با ارتفاع زیاد و یا صندلی‌ها خودداری کنید. کف اتاق کودک و یا بخش‌هایی از خانه را با پوشش‌های نرم و محکم ایمن کنید و رختخواب کودک را روی زمین یا تخت‌های با حفاظ بلند و کم‌ارتفاع در نظر بگیرید. نوزادان خیلی زود، به توانایی غلت زدن و چرخیدن دست می‌یابند و ممکن است شما را غافل‌گیر کنند. حدودا از ۴، ۵ ماهگی نوزدان می‌توانند از حالت طاق‌باز به حالت شکمی درآیند و یا غلت بزنند. اگر نوزاد را روی تشک‌های بادی یا فنری می‌گذارید، حتما مراقب حرکت او باشید. بهتر است نوزادانی که جنب‌وجوش بالایی دارند، روی این تشک‌ها قرار ندهیم.

بهتر است چیدمان خانه و اتاق نوزاد را طوری تنظیم کنیم که کودک بتواند به اشیاء مورد نیاز خود دست‌ یابد و نیازی نباشد که از قفسه‌ها و مبل و صندلی بالا برود. اگر اشیای خطرناکی در خانه وجود دارد که مناسب بازی کودک نیست، آنها را از دیدرس کودک دور نگه دارید. بهتر است محل بازی و فعالیت کودک را خالی از وسایل مزاحم، بُرنده و یا با احتمال آسیب‌رسانی به کودک، نگه‌داریم.

امنیت بالکن و پنجره‌ها

-پنجره‌ها را قفل کنید یا با محافظ مناسب، مهار کنید تا مانع پرتاب شدن یا آسیب جسمانی کودک شوید.

-از قرار دادن مبل، صندلی، تخت، گلدان‌های بزرگ و میز در فضای زیر پنجره‌ها خودداری کنید. زیرا کودکان نوپا به راحتی می‌توانند از آنها بالا روند و برخلاف انتظار ما، خود را به لبه‌ی پنجره‌ها برسانند.

-بهتر است درب و پنجره‌های شیشه‌ای که ارتفاع قد کودک را شامل می‌شوند، با برچسب‌های مخصوص شیشه‌ یا هر پوشش دیگری، قابل روئیت شوند. زیرا ممکن است کودک شیشه را تشخیص ندهد و با آن برخورد کند.

-ورودی و خروجی‌های بالکن‌ها را همیشه قفل نگه دارید. اگر به کودک اجازه بازی در بالکن می‌دهید، هرگز او را بدون مراقب در بالکن رها نکنید.

– قسمت ورودی و اطراف بالکن را با محافظ مخصوص، بپوشانید و هرگونه خطر پرت شدن کودک از ارتفاع بالا را مهار کنید.

-محافظ اطراف بالکن بایستی دست‌کم یک متر ارتفاع داشته باشد و فاقد هر نوع تکیه‌گاهی که به بالا رفتن کودک کمک می‌کند، باشد.

-اگر در بالکن از مبلمان استفاده کرده‌اید، حتما آنها را از لبه‌های مرتفع دور نگه دارید یا روی زمین محکم ببندید که کودک نتواند با بالا رفتن از آنها، به لبه‌های مرتفع نزدیک شود.

-اگر از نرده‌های محافظ برای بستن اطراف بالکن استفاده می‌کنید، فاصله‌ی بین نرده‌ها را کمتر از ۱۲.۵ سانتی‌متر در نظر بگیرید و جهت آنها را عمودی قرار دهید.

ایمنی حمام

-همیشه در حمام،  نوزاد را در آغوش خود بگیرید و هرگز او را تنها در حمام یا وان و تشت، در محل پر شدن آب نگذارید.

-همیشه کودک را به (نشستن و ندویدن و عدم جنب و جوش زیاد) در حمام تشویق کنید.

-از یک کف‌پوش پلاستیکی و محکم به عنوان زیرانداز کودک استفاده کنید تا مانع لیز خوردن کودک شوید.

امنیت اتاق خواب نوزاد

-از قرار دادن اسباب‌بازی‌ها، (به‌خصوص اسباب‌بازی‌های بزرگ یا اسباب‌بازی‌هایی که جزییات ریز دارند) در تخت‌خواب کودک خودداری کنید.

-اسباب‌بازی‌ها، محافظ‌های پولیشی و بزرگ اطراف تخت نوزاد و بالشت‌ها احتمال خطر مرگ ناگهانی در خواب را در بین نوزادان افزایش می‌دهند.

-سعی کنید کودکان زیر نُه سال را در تخت‌خواب‌های دوطبقه قرار ندهید.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منبع:

www.raisingchildren.com

 

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=10850
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.