مهمان ناخوانده ای به نام زگیل

تقریبا تمام زگیل‌ها توسط ویروسی به نام پاپیلوما ویروس انسانی ایجاد می‌‌شوند. زگیل‌ها به شکل‌های گوناگون، در نقاط مختلف بدن پدید می‌آیند. اگر فرزند شما بیش از دو سال داشته باشد ممکن است دچار زگیل‌هایی در ناحیه دست و پا و یا صورت شود. برای از بین بردن زگیل چه راهکاری وجود دارد؟

  • انواع زگیل

زگیل که اندازه آن از سر سوزن تا یک دانه لوبیا متفاوت است، به دو صورت زبر و صاف ایجاد می‌شود و به هیچ وجه عارضه‌ای درد ناک نیست، اما ممکن است کودک به دلیل برجسته بودنش، سعی کند آن را بکند، اگر زگیل باز شده و مایع حاوی ویروس درون آن با سایر نقاط بدن تماس یابد، باعث پدید آمدن زگیل‌های تازه می‌شود. زگیل‌هایی که در کف پا هستند، اغلب دردناک‌اند.

  • انتقال زگیل به چه صورتی است؟

زگیل می‌تواند از طریق تماس پوستی از شخصی به شخص دیگر منتقل شود، به هر حال حتی اگر درمانی صورت نگیرد، در عرض چند ماه یا یک سال بهبود می‌یابد. اگر مایل هستید به سرعت زگیل را درمان کنید، به پزشک مراجعه کنید تا با تجویز داروی موردنیاز و یا سایر روش‌های درمانی به کمک شما بیاید، زگیل ممکن است مدتی پس از بهبود، دوباره ظاهر شود.

هیچ گاه از تماس فرزندتان با کودکی که دارای زگیل است جلوگیری نکنید زیرا به طور معمول با رشد کودکان،  پادتن زگیل در بدن آنها ایجاد می‌شود و آنها نسبت به این بیماری مصونیت پیدا می‌کنند.

  • والدین چه کمکی می توانند بکنند:

  1. اگر فرزندتان دارای خارش و جراحت پوست (غیر از نیش پشه) بود، این ناراحتی بیش از دو روز به طول انجامید، او را نزد پزشک ببرید و همواره از مصرف دارو بدون نسخه پزشک خودداری کنید، زیرا شکل زخم را تغییر داده و تشخیص آن را دشوار می‌سازد؛
  2. اصول بهداشت را رعایت کنید، دستان خود را به طور مرتب بشویید و برای هر عضو خانواده، حوله جداگانه‌ای در نظر بگیرید و هیچ‌گاه شانه،  ظرف،  لیوان،  قاشق و ….. به طور مشترک استفاده نکنید؛
  3. چنانچه کودکانتان دارای زگیل است، به او اطمینان دهید که این ناراحتی به زودی بهبود یافته و دائمی نخواهد بود. درصورت دردناک بودن زگیل در کف پاها، برای درمان آن با پزشک تماس بگیرید.
  • پزشک چه کمکی می تواند بکند:

  1. آموزش نحوه تمیز کردن زخم‌های پوستی به والدین
  2. تجویز پماد انتی‌بیوتیک برای درمان زخم‌های پوستی
  3. تجویز انتی‌بیوتیک خوراکی درصورت شدید و وسیع بودن زخم‌های پوستی
  4. درمان زگیل با استفاده از دارو، منجمدکردن و یا سوزاندن آن

مژگان موسی‌پور

منبع: کلیدهای تربیت کودکان و نوجوانان کلیدهایی برای بیماری‌های کودکان

دکتر نورمن بی. شل و دکتر جودیت ام. نوریک /مترجم: دکتر مسعود حاجی زاده

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=10587
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.