راهنمای بازی با اسباب بازی

اسباب‌بازی، یکی از ملزومات جدایی ناپذیر زندگی کودک برای رشد و شکوفایی اوست و لازم است برای استفاده بیشتر و بهتر از آن نکاتی را بدانیم:

کودکان از حدود دوسالگی به سمت اسباب‌بازی تمایل پیدا می‌کنند، بنابراین بایستی تعداد مناسبی از اسباب‌بازی را در اختیار آن‌ها قرار دهید؛ تعداد کم اسباب‌بازی منجر به بی‌حوصلگی،توسعه نیافتن مهارتها و.. کودک می شود. و تعداد زیاد آن اثرات مخربی مثل بی اعتنایی،سردرگمی، عدم خلاقیت، بروز رفتارهای خشن و… را دارد.

هنگامی که یک اسباب‌بازی جدید در اختیار کودکتان قرار می دهید، در ابتدا روش بازی را به کودک نگویید هر قدر هم ذوق‌زده باشید اجازه بدهید کودک خود به بررسی بپردازد و با آزمایش و خطا روش بازی خود را کشف کند. درک و دریافت خود کودک از اسباب بازی علاوه بر تقویت تفکر و خلاقیت، باعث می شود مدت زمان بیشتری با آن سرگرم شود و همچنین از بازی خودساخته با آن لذت ببرد‌. چه‌ بسا روش بازی کردنی که شما آموزش می‌دهید ممکن است موردعلاقه وی نباشد و آن را در ابتدا کنار بگذارد.

اگر حتی پس از انتخاب درست اسباب‌بازی، و یا ذوق و علاقه خودتان نسبت به اسباب‌بازی مدنظر، کودکتان آن را دوست نداشت می توانید مدتی پنهانش کنید و بعد از مدتی دوباره در دسترس کودک قراردهید به‌احتمال زیاد این دفعه برای بازی با آن اسباب‌بازی علاقه نشان خواهد داد.

سعی کنید برخی اسباب‌بازی‌ها را با کمک کودک و با استفاده از وسایل خانه تهیه کنید. این کار به او این مفهوم را می‌رساند که مصرف گرا نباشد و خودش جهت تهیه خواسته های خود، دست به عمل شود.

نکته قابل ذکر اینکه قسمت‌هایی از اسباب‌بازی را که کودک توانایی انجام آن را دارد به او بسپارید و برای ساخت مابقی قسمت‌ها توسط خودتان بهتر است در معرض دید کودک نباشید.

وقتی کودکان بر سر اسباب بازی با هم درگیر می‌شوند بهتر است آن را به جای چالش به فرصت تبدیل کنید؛ فرصتی برای یادگیری مهارت حل مسئله به این صورت که:

  • از صحبت‌های تکراری مثل تو بزرگ شدی، ببین داره گریه می‌کنه و ….خودداری کنید.
  • هیچ یک از کودکان را مقصر ندانید.
  • اسباب‌بازی‌ها را جمع نکنید که شاید در آن لحظه باعث آرام شدن کودکان شود ولی حس خشم به آنها القا شده و فرصت یادگیری سازش و حل مسئله را ازدست میدهند.
  • خودتان مانند یک کودک وارد بازی شوید.
  • حین بازی نظراتشان را بپرسید.در درواقع از خودشان کمک بگیرید که چه می‌خواهند و چطور می‌خواهند بازی کنند.

علیرغم اثربخشی این روشها، اگر بازهم موفق نشدید باید بدانید که اسباب‌بازی باید به صاحب آن داده شود. هرچند این کار میتواند ناراحت کننده باشد ولی برای کودک مفید است تا این مفهوم را یاد بگیرد که همه چیز نمی‌تواند مال او باشد. در صورت ادامه ناراحتی و شاید گریه کودک دیگر، بعنوان بزرگتر در کنارش بوده و هیچ صحبتی برای قانع کردن او نکنید و فقط عشق بورزید.

فاطمه محمدی- کارشناس ارشد مدیریت آموزشی

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=10562
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.