همه چیز درباره میزان خواب کودکان ۰ تا ۶ سال

برای کودکان خردسال خواب از اهمیت فوق‎العاده ای برخوردار است. در سال‌‎های ابتدایی زندگی هر فرد روند گسترده و عظیمی از رشد و تکامل را تجربه خواهد کرد که همگی تاثیرات ویژه‌‎ای بر مغز، اندام‎‌های مختلف بدن، عواطف و همچنین احساسات به جای می‎گذارند. در این میان خواب کافی و با کیفیت کمک زیادی به تکمیل موفقیت آمیز مراحل مذکور خواهد کرد. مجموعه این فاکتورها سبب شده تا بنیاد ملی خواب (به اختصار NFS) با راه اندازی زنجیره‎ای از مطالعات علمی و همینطور بررسی تحقیقات قبلی، توصیه‌‎هایی کاربردی را برای رده سنی زیر ۶ سال ارائه دهد.

  • میزان خواب توصیه شده برای رده سنی زیر ۶ سال طی شبانه روز

با توجه به گزارش‌های منتشرشده توسط بنیاد ملی خواب و مقالات مختلف، کودکان در هر سنی نیاز متفاوتی به خواب خواهند داشت. از این رو توصیه می‌شود که والدین بستر مناسب برای پاسخ‌گویی به این نیاز را فراهم کنند:

  • نوزادان ۰ تا ۳ ماه: ۱۴ الی ۱۷ ساعت در شبانه روز
  • نوزادان ۴ تا ۱۱ ماه: ۱۲ الی ۱۵ ساعت در شبانه روز
  • کودکان نوپا ۱ تا ۲ سال: ۱۱ الی ۱۴ ساعت در شبانه روز
  • کودکان پیش از سن ورود به مدرسه ۳ تا ۵ سال: ۱۰ الی ۱۳ ساعت در شبانه روز
  • کودکان پیش دبستانی ۶ ساله: ۹ الی ۱۱ ساعت در شبانه روز

لازم به ذکر است که بازه‌های زمانی فوق متشکل از خواب شبانه و چرت‌های کوتاه مدتی هستند که ممکن است کودک طی روز انجام دهد. البته تغییرات محدود زمان‌های پیشنهادی بسته به شرایط منحصربه‌فرد هر کودک بلامانع خواهد بود و مشکلی ایجاد نمی‌کند. به طور کلی والدین با استفاده از دستورالعمل معتبر نام برده قادر به تضمین یک برنامه خواب سالم برای نوزادان و کودکان نوپای خود هستند.

  • نوزادان ۰ تا ۳ ماهه

همانطور که بنیاد ملی خواب توصیه کرده است، نوزادان ۰ تا ۳ ماهه به حداقل ۱۴ و حداکثر ۱۷ ساعت خواب طی شبانه روز نیاز دارند. از آن جایی که فرزندان در این چندین ماه نخستین زندگی خود وابستگی بالایی به تغذیه مکرر خواهند داشت، خواب شبانه روز به دوره‌های کوتاه تری تقسیم می شود.

با وجود آن که قسمت عمده خواب انسان در شب هنگام اتفاق می‌افتاد، نوزادان به ندرت خواب شبانه ممتد دارند. از این رو والدین باید به خوبی با الگوهای نوسانی خواب در نوزادان تازه متولد شده آشنایی داشته باشند و بر اساس آن برنامه زندگی خود را تنظیم کنند.

  • نوزادان ۴ تا ۱۱ ماهه

در دستورالعمل‌های پیشنهادی بنیاد ملی خواب آمده است که نوزادان ۴ تا ۱۱ ماهه به ۱۲ الی ۱۵ ساعت خواب در شبانه روز احتیاج دارند. این در حالی است که با استناد به گزارش آکادمی پزشکی اطفال آمریکا، میزان خواب مطلوب برای رده سنی مذکور ۱۲ الی ۱۶ ساعت خواهد بود. بدین ترتیب چرت روزانه در حدود ۳ تا ۴ ساعت کاملا طبیعی محسوب می‌شود.

اما چرا نوزادان بیش از نیمی از زمان روزانه خود را در خواب سپری می‌کنند؟ این دوره مرحله‌ای قابل ملاحظه از رشد را شامل می‌شود و خواب به مغز در راستای ساخت شبکه ارتباطی حساس مورد نیاز خود و همچنین مشارکت در فعالیت‌هایی که مستلزم تفکر و یادگیری هستند یاری خواهد رساند.

  • کودکان ۱ تا ۲ ساله

چرت‌های روزانه با ورود کودک به ۱ سالگی در مقایسه با دوران پیش از آن دستخوش افت واضحی می‌شوند. در واقع تنها ۱ الی ۲ ساعت خواب در زمان روز برای آنها کافی خواهد بود و مابقی ساعات مورد نیاز از طریق خواب شبانه تامین خواهد شد.

والدین در این بازه زمانی با ایجاد آرامش در فضای خانه، کیفیت و کمیت خواب فرزندان را تامین می‌ کنند. در ادامه هرچه خواب شبانه روز کودک از کیفیت بالاتری برخوردار باشد، رشد و تکامل ذهنی و در عین حال جسمی کودک سرعت بیشتری خواهد یافت.

  • کودکان ۳ تا ۵ ساله

در خصوص کودکان ۳ تا ۵ ساله، آکادمی پزشکی اطفال آمریکا و بنیاد ملی خواب کاملا هم نظر هستند. اگر فرزندی در این سن و سال دارید، وی به حدودا ۱۰ الی ۱۳ ساعت خواب در شبانه روز وابسته خواهد بود.

نکته جالب توجه آن است که در بازه زمانی نام برده چرت‌های روزانه تا اندازه زیادی کاهش می‌یابند و یا حتی امکان دارد با نزدیک شدن به سن پیش دبستانی، به طور کلی متوقف شوند.

  • کودکان ۶ ساله

بنیاد ملی خواب حد استراحت لازم برای کودکان پیش دبستانی را ۹ الی ۱۱ ساعت پیشنهاد داده است. در مقابل آکادمی پزشکی اطفال آمریکا زمان مورد نظر را تا ۱۲ ساعت نیز افزایش می‌دهد و توصیه می‌کند که والدین در این زمینه توجه دقیقی به شرایط فیزیکی و روانی فرزندان خود داشته باشند.

گفتنی است که با ورود کودک به سن پیش دبستانی و در ادامه آغاز دوران مدرسه، الگوهای خواب در شبانه روز نیز تغییرات محسوسی می کنند. بخش عمده‌ای از این تغییرات به هماهنگی بیشتر با استقلال دوران نوجوانی و موفقیت در تحصیلات آکادمیک مربوط می‌شود.

رکسانا دانیالی

منابع:

https://www.sleepfoundation.org/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/

https://www.aap.org/en-us/Pages/Default.aspx

https://journals.sagepub.com/

https://www.mayoclinic.org/

https://www.stanford.edu/

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=10113
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.