بازی‌های حرکتی، از سرگرمی تا ضرورت

شاید تا به حال کودکان زیادی را دیده باشید که بیش از حد تحرک دارند و یا برعکس، خیلی تنبل و کم‌دل و جرأت هستند. ما در دورانی زندگی می‌کنیم که بخش بزرگی از شهرها را ساختمان‌های بلند با واحدهای کوچک، اشغال کرده‌ است. ساختمان‌هایی با آسانسور، پله‌برقی‌ها و پارکینگ‌هایی که روبه در آسانسور قرار می‌گیرند. کودکان ما در روزگار کنونی فرصت‌های محدودی برای جست‌و‌خیز و حرکت دارند. در این مطلب قصد داریم تا اطلاعاتی درباره‌ی مزایای بازی‌های حرکتی برای کودکان ارائه کنیم.

 

  • منظور از بازی‌های حرکتی، فقط جست‌وخیزهای بی‌هدف و بداهه نیست. اگرچه کودکان به بازی‌های کاملا آزاد نیاز دارند، اما بازی‌های حرکتی، آن دسته از فعالیت‌های طراحی شده و هدف‌داری هستند که برای افزایش مهارت‌های حرکتی کودک استفاده می‌شوند. مثلا بازی لِی‌لِی یا راه رفتن روی جدول موجب افزایش تعادل در کودکان می‌شود
  • کودکان یک تا شش ساله نیاز دارند که هر روز به تناسب گروه سنی‌شان به تمرین‌های حرکتی بپردازند. در حقیقت والدین می‌توانند با مطالعه و کسب آگاهی بیشتر کودک خود را به حرکات جسمانی تشویق کنند. انجام بازی‌های حرکتی موجب موجب رشد سلامت رشد و نمو کودک می‌شود. رشد استخوان‌ها از جمله مهمترین تغییرات رشد جسمانی در کودکان است. با پرداختن به مهارت‌های حرکتی، نه‌تنها منجربه رشد استخوان‌ها و ماهیچه‌های کودک می‌شود، بلکه موجب افزایش تعادل و تناسب در بدن او می‌شود. ماهیچه‌های قلب و بخش‌های مختلف ریه نیز با انجام بازی‌های حرکتی قوی‌تر می‌شود و کودکانی که بیشتر بازی‌های حرکتی می‌پردازند، از وزن متناسب‌تری برخوردارند.
  • علاوه بر مزایای جسمانی، برخی ابعاد روانی نیز باید در نظر گرفته شود. بازی‌های حرکتی موجب بالا رفتن میزان عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس کودک می‌شود. همچنین این کودکان با انجام بازی‌های حرکتی گروهی می‌توانند مهارت‌های ارتباطی خود را نیز ارتقا دهند. آنها در قالب بازی می‌توانند راحت‌تر تفاوت‌ها و تغییرات در بین هم‌سالان خود را بپذیرند. به علاوه می‌توانند میزان یادگیری، تمرکز و توجه خود را نیز پیشرفت دهند. در نهایت باید گفت مهارت‌های حرکتی موجب رشد سلول‌های مغزی می‌شود و مغز کودک قادر است برای هر مهارت جدید حرکتی، یک شبکه سلولی تازه را تشکیل می‌دهد.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منابع:

https://www.healthyfamiliesbc.ca/home/articles/importance-physical-activity-children

https://www.healthdirect.gov.au/benefits-of-physical-activity-for-children

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=5614
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.