۶ دستور پخت میان‌وعده‌های زمستانی و به‌صرفه برای سه تا شش‌ ساله‌ها

شاید مانند بسیاری والدین دیگر، در این هوای سرد زمستانی شما هم نگران تغذیه مناسب فرزندتان باشید. البته غذایی که هم از نظر مواد مغذی کامل باشد و هم از نظر اقتصادی به‌صرفه باشد و درست‌ کردن آن آسان و دسترس باشد. در اینجا ۶ نمونه میان‌وعده زمستانی و به‌صرفه برای سه تا شش ساله‌ها معرفی می‌کنیم. برخی از این میان‌وعده به قدری کامل و مغذی است که می‌توانیم به عنوان یک وعده غذایی در نظر بگیریم.

۱-حلوای آرد نخودچی

این غذا به عنوان یک دسر یا میان‌وعده بسیار مغذی می‌تواند برای بهبود سرماخوردگی و سرفه بچه‌ها مفید باشد. اگر همان دستور پخت ساده حلوا را بلد باشیم، به راحتی از پس درست کردن این دسر هم برمی‌آییم. برای آماده‌سازی حلوای آرد نخودچی فقط به نیم ساعت زمان نیاز دارید. ابتدا یک پیمانه شکر را با یک پیمانه آب روی حرارت ملایم حل کنید، اجازه دهید خنک شود و کنار بگذارید. سپس نوبت تفت دادن آرد است. برای به‌دست آوردن یک ترکیب یکدست می‌توانید یک بار آرد نخودچی را الک کنید و دو پیمانه از آن را تفت دهید تا بوی مطبوعی حاصل شود، بعد مقداری کره یا روغن مایع به آن اضافه کنید تا به یک ترکیب خمیری متعادل دست یابید. سپس ترکیب آب و شکر را به خمیر اضافه کنید و به صورت مداوم هم بزنید تا به یک ترکیب یکدست برسید. برای اینکه عطر بهتری به این ترکیب بدهیم، می‌توانیم نوک قاشق مرباخوری هِل ساییده شده به آن اضافه کنیم. اگر کودک شیرینی زیادی نمی‌پسندد، مقدار شکر را کمتر در نظر بگیریم.

۲-انواع میوه‌های خشک

خرید میوه‌های خشک ممکن است کمی گران تمام شود. در حالیکه در زمستان می‌توانیم به‌ راحتی و بر روی شوفاژ‌های خانگی و یا بخاری، میوه خشک درست کنیم. برای این کار بهتر است از میوه‌های فصل زمستان استفاده کنیم. مثلا سیب قرمز، نارنگی و پرتغال. میوه‌ها را بشویید و سپس به قسمت‌های نازکی بُرش دهید. روی سطح آلومینیومی شوفاژ یا بخاری را با یک دستمال، خوب تمیز کنید و میوه‌ها را روی آن بچینید. می‌توانید یک ورق آلومینیومی نازک روی شوفاژ یا بخاری قرار دهید و بعد میوه‌ها را روی آن قرار دهید. هر دو تا سه ساعت به میوه‌ها نگاه کنید و هر زمان به میزان مطلبوبی از خشکی میوه دست یافتید، می‌توانید آن را میل کنید. برخی دوست دارند میوه‌ها کاملا خشک شوند، اما برخی دیگر مایل‌اند کمی از رطوبت میوه را حفظ کنند.

۳-دسر خرمایی

برای این دسر خوشمزه فقط به مقداری خرما و کنجد نیاز داریم. ابتدا پوست و هسته خرما را بگیرید. برای گرفتن پوست خرما نیازی نیست وسواس زیادی به خرج دهیم. برای سهولت در این کار می‌توانیم خرما را بشوییم و اجازه دهیم کمی پوست آن جدا شود. سپس خرماهای بدون هسته و پوست را در یک ظرف قرار داده و با یک قاشق یا چنگال، خوب له کنیم تا مانند یک خمیر شود. می‌توانیم چند عدد بیسکوئیت خُرد شده نیز به این ترکیب اضافه کنیم تا خمیر خرمایی کمی سفت‌تر شود. سپس به اندازه یک گردو از خمیر بردارید و در دستان خود به صورت یک توپ کوچک درآورید. در آخر می‌توایند توپ خرمایی را درون یک نعلبکی از کنجد بغلتانید تا کنجد به همه قسمت‌های آن بچسبد. این میان‌وعده خوشمزه به همراه یک لیوان چای یا شیر جوشیده برای کودکان بسیار لذیذ و مطبوع است.

۴-حلوای هویج

برای این حلوای خوشمزه به حدودا چهار، پنج عدد هویج پخته و پوست کنده نیاز دارید. روغن، شکر، گلاب، آرد و آب نیز بقیه مواد این حلوا را تشکیل می‌دهند. با یک جست‌وجوی ساده می‌توانید به انواع مختلفی از دستور پخت این حلوا دست یابید. البته میزان قند حلوا بسته به سلیقه شما متغیر است. در پایان می‌توانیم با کمک یک ماسوره و کیسه پلاستیکی، حلوا را روی نان بزنیم و برای کودک آماده کنیم.

۵- ماسالا و شیر

پودر ماسالا از ترکیب پودر هِل، دارچین، زنجبیل، میخک و کمی شکر بدست می‌آید. تمام این مواد را آسیاب می‌کنند و به صورت یک پودر درمی‌آوردند. شما می‌توانید به آن شکر هم اضافه نکنید و دو قاشق مرباخوری از پودر ماسالا را در شیر جوشیده و گرم بریزید و برای شیرینی آن مقداری عسل اضافه کنید و بهم بزنید. پودر ماسالا در قهوه‌فروشی‌ها و عطاری‌ها موجود است و می‌توانید به میزان دلخواه خریداری کنید. این ترکیب بسیار مقوی و سالم، موجب گرمابخشی به بدن کودک شده و می‌تواند از سرماخوردگی‌ کودکان پیشگیری کند.

۶-دسر کدو حلوایی

برای این دسر بسیار خوشمزه لازم است مقداری کدو حلوایی را با کمی آب و برای اینکه کدو حلوایی قند خود را آزاد کند با مقدار بسیار کمی نمک، بپزیم. سپس می‌توانید به دلخواه خود کدو حلوایی را کمی در روغن تفت دهید تا سرخ شود و در یک بشقاب قرار دهید. اگر دوست ندارید می‌توانید آن را سرخ نکنید. سپس مقداری قند طبیعی مانند شیره انگور یا خرما روی آن بریزید و با یک قاشق مرباخوری برای کودک سرو کنید. ویتامین‌های موجود در کدو حلوایی نیز از سرماخوردگی و بیماری‌های فصل سرد برای کودکان پیشگیری می‌کند.

گرداوری:مهرنوش خالقی

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=11108
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.