۴ گروه از والدینی که موجب زیاده‌ خواهی فرزند خود می ‌شود

آیا از اینکه کودک‌تان زیاده‌خواه و پرتوقع است نگران شده‌اید؟ شاید از خودتان می‌پرسید علت اینکه فرزند من تا این حد زیاده‌خواه و ناراضی است، چیست؟ اگر کودکان توقعات زیادی از شما دارند،‌ ریشه در برخی اشتباهات والدین در برآورده کردن نیازهای کودک دارد. برای اینکه این دلایل را بیشتر بشناسید،‌ مطلب زیر را بخوانید.

  • برخی والدین شاغل یا ناتنی

برخی والدینی که ساعت‌های زیادی از روز را کار می‌کنند و یا مشاغل با سفرهای طولانی دارند،‌ ممکن است گاهی احساس گناه کرده و برای اینکه با این احساس مقابله کنند، ناگهان کودک را در اسباب‌بازی، تفریح و سرگرمی غرق می‌کنند. برخی والدین غیر خونی نیز سعی می‌کنند با چنین رفتارهای اغراق‌آمیزی، کودک را غرق در امکانات کنند. زیرا نسبت به کودک احساس مسئولیت زیادی می‌کنند.

  • والدینی که می‌خواهند به هر قیمتی کودک را شاد نگه دارند

یکی ازعلت‌های رایج که والدین کودکان خود را غرق در امکانات می‌کنند، این است که آنها دوست دارند کودک‌شان شاد باشد و شاید روزهای ناخوشایندی که خود تجربه کرده‌اند را برای کودک خود نمی‌خواهند. پس به هر قیمتی تلاش می‌کنند تا همه نیازهای کودک را برآورده کنند. آنها اجازه نمی‌دهند کودک کوچک‌ترین نارضایتی را از سر بگذرانند.

  • والدین با بیماری‌های جسمی

برخی والدینی که از بیماری جسمی یا ناتوانی‌ها رنج می‌برند، ممکن است احساس گناه کرده و هر نوع خواسته‌ و نیازهای کودک را برآورده کنند. شاید به این دلیل که این گروه از والدین تصور می‌کنند فرصت کمی دارند و باید خواسته‌های کودک خود را به سرعت و کاملا اغراق‌آمیز، برآورده کنند. آنها معمولا به کودکان خود خیلی سخت نمی‌گیرند و تمایل دارند هر کاری انجام دهند تا کودک را غرق در شادی کنند.

  • والدینی که در فقر بزرگ شده‌اند

برخی والدینی که در فقر بزرگ شده‌اند،‌ دوست ندارند فرزندان‌شان طعم فقر را بچشند. اغلب این پدر و مادرها تمایل دارند تمام امکانات را برای کودکان خود فراهم کرده و اجازه ندهند کودک با هیچ سختی‌ای مواجه شود. علاوه‌براین برخی از این والدین هیچ چارچوب و سخت‌گیری را برای کودکان خود در نظر نمی‌گیرند.

به‌طورکلی والدینی که موجب رفتارهای زیاده‌خواهانه در کودک می‌شوند، معمولا کودک را غرق در انواع دارایی‌ها و سرگرمی‌ها می‌کنند، سخت‌گیری خاصی بر کودک اعمال نمی‌کنند و ممکن است بیش از ظرفیت کودک، او را مجبور به غذا خوردن کنند. در صورتی‌که این رفتارها به تدریج متوقف نشوند، اثرات نامطلوبی در رفتار کودک تا بزرگسالی او را سبب می‌شوند.

ترجمه: مهرنوش خالقی

منبع:

https://www.verywellfamily.com/

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=9897
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.