یک پایان خوب برای خرید کتاب‌های بد

«کتاب» کالایی ضروری برای خردسالان و کودکان است. حتی شاید ما به‌عنوان اطرافیان هدیه‌ی مناسب را تنها کتاب بدانیم. اما بعضی از ما تجربه‌ی خوبی از خرید کتاب‌ نداریم. ممکن است بعد از خرید کتاب با مشکلاتی مانند متن ضعیف و محتوای ترسناک و نامناسب روبرو شده باشیم. صدالبته جنس و کیفیت یک کتاب هم مهم است ولی بسیاری از بزرگسالان از محتوا و تصویر بد بعضی کتاب‌ها گله دارند و نمی‌دانند که چرا این کتاب‌ها به فروش می‌رسند؟ واقعیت این است که ما نمی‌توانیم جلوی فروش این کتاب‌ها را بگیریم اما با رعایت چند نکته‌ی ساده می‌توانیم کتاب‌های خوب را شناسایی کنیم.

  • شناخت ناشرهای خوب

همان‌طور که ما در جستجویی کوتاه و با تکیه بر نظر جمعی رستوران و پوشاک خوب را برای فرزندمان انتخاب می‌کنیم، خوب است که به دنبال ناشران خوب کودک و نوجوان بگردیم. اما در این زمینه لازم است دنبال منابع تخصصی بگردیم. اما ناشر خوب چه کسی است؟ اغلب ناشرانی که سایت معرفی و فروش کتاب دارند، ناشرهای معتبری هستند. پس از مراجعه به سایت این ناشران بخش «درباره‌ی ما» را مطالعه کنید و با روند حرفه‌ای ناشر آشنا شوید. دریافت جایزه از جشنواره‌های معتبر می‌تواند یکی از نشانه‌های قابل تامل برای انتخاب این ناشران باشد.

  • شناخت فهرست‌های معتبر معرفی کتاب

اگرچه افراد حقیقی فهرست کتاب‌های خوب را معرفی و یا در صفحه‌های خود تبلیغ می‌‌کنند. اما چهار فهرست اصلی برای دسترسی ما به کتاب‌های مناسب کودکان و نوجوانان وجود دارد. شورای کتاب کودک، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فهرست لاک‌پشت پرنده و جشنواره‌ی کتاب رشد بنابر فعالیت‌های خود فهرست‌های فصلی و سالانه‌ای از کتاب‌های مناسب برای کودکان و نوجوانان را منتشر می‌کنند. تمام این منابع قابل استناد هستند و ما می‌ توانیم مطمئن باشیم کتاب‌های معتبری برای فرزند ما هستند. حتی پس از مطالعه‌ی این فهرست‌ها می‌توانیم ناشرهای معتبر را شناسایی کنیم. با یک جستجوی کوتاه می‌توانید به سایت این مجموعه‌های فرهنگی دسترسی پیدا کنید.

  • سوال از فروشندگان کتاب کودک

خوب است که از کتابفروشی‌های مختص کودک و نوجوان خرید کنیم. کتابفروشی‌هایی که آثاری از ناشران مختلف را به نمایش گذاشته‌اند به ما فرصت انتخاب بهتری می‌دهند. می‌توانیم از فروشندگان راهنمایی بخواهیم و درباره‌ی صحت و کیفیت ناشران و هرکتاب سوال کنیم. یادمان ب اشد که اجازه داریم کتاب‌ها را پیش از خرید ورق بزنیم و مطالعه کنیم.

  • آیا کتاب‌های پرفروش مناسب‌اند؟

یادمان باشد کتاب پرفروش و کتاب‌هایی که تبلیغات زیادی در‌باره‌ی آن‌ها می‌بینیم و می‌شنویم لزوماً کتاب‌های معتبری نیستند. تبلیغات ممکن است باعث انحراف ذهن ما از واقعیت شود و تنها به‌دلیل فشار افکار عمومی و در تبعیت ار مصرف‌گرایی کتابی را تهیه کنیم. فراموش نکنیم که خرید کتاب به منزله‌ی خرید یک کالای لوکس نیست و کتاب‌ها قرار است دوست و راهنما و جریان‌ساززندگی فرزند ما باشند.

نویسنده: تهمینه حدادی/ روزنامه نگار حوزه‌ی کتاب

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=4799
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.