کودک در چه شرایطی احساس خودکارآمدی می ‌کند؟

کودکان پنج‌ساله وارد مرحله‌‌ی جدیدی از کودکی می‌شوند. به نحوی که می‌توانند احساسات خود را به خوبی کنترل کنند. آنها می‌توانند از نظم و قانون موجود تبعیت کنند. آنها دوست دارند از بزرگ‌ترها حمایت‌های مثبت دریافت کنند و با کودکان دیگر دوستی‌های جدیدی را شروع کنند. ممکن است کودکان پنج‌ساله ناگهان رفتارهای یک کودک دو یا سه‌ساله را تقلید کنند. جیغ و فریاد کنند و یا ناگهان قشقرق به پا کنند. یادمان نرود که آنها هنوز یک کودک هستند و نمی‌توانیم از آنها انتظار داشته باشیم مانند یک بزرگسال بالغ رفتار کنند.

پنج‌سالگی دوره‌ای است که کودکان سعی می‌کنند احساسات و عواطف خود را چکش‌کاری کنند. یعنی می‌تواند احساسات خود را بیشتر از قبل کنترل و بیان کند. ممکن است شما ناگهان با جملات معناداری از سوی کودکان پنج‌ساله خود مواجه شوید. مثلا: « من دوست ندارم شب‌ها زود به رختخوابم بروم».

کودک پنج‌ساله به‌طور طبیعی با دیگران همدلی می‌کند. مثلا ممکن است اگر ببیند دوستش ناراحت است او را دلداری دهد و احوالش را جویا شود. کودکان پنج‌ساله سعی می‌کنند به راحتی درباره احساسات خود صحبت کنند و یا اعتراف کنند.آنها قادرند درباره چیزی که فکر می‌کنند با بزرگ‌ترها صحبت کنند و احساسات را به اشتراک بگذارند.

کودک پنج ‌ساله می‌تواند از والدین خود جدا شود، بدون اینکه مضطرب و ناراحت شود. او دوست دارد مستقل‌تر شود و چیزهای بیشتری را تجربه کند. شما می‌توانید کاملا به آنها اعتماد کنید و آنها را در موقعیت‌های جدیدی قرار دهید تا با مسئولیت‌های جدید آشنا شوند. تا زمانی‌که آنها را تنها نگذارید و برای کارهای مختلف به آنها اعتماد نکنید، آنها نمی‌توانند احساس خودکارامدی کنند و متکی به خود باشند. کودک پنج‌ساله می‌تواند دستورالعمل‌های کوتاه را دنبال کند و کارها را به نحو احسن انجام دهد. مثلا سفره غذا را آماده کند. ظرف بشوید و یا گلدان‌ها را مرتب آبیاری کند.

کودکان پنج ساله دوستان مورد علاقه خود را بیشتر دوست دارند و می‌خواهند آنها را خوشنود کنند. مثلا دوست دارند به آنها هدیه بدهند و یا از خوراکی‌های جدید خود به دوستان‌شان هدیه دهند. گاهی آنها دوست دارند مثل دوست‌هایشان باشند و شکل و قیافه خود را مثل دوستانشان تغییر دهند. همچنین آنها به احتمال بیشتری از قوانین موجود پیروی می‌کنند. مثلا قوانینی که در جامعه وجود دارند و کودکان با آنها مواجه می‌شوند.

ترجمه و گردآوری: مهرنوش خالقی

منابع:

https://www.verywellfamily.com/5-year-old-developmental-milestones-620713

https://healthywa.wa.gov.au/Articles/A_E/Child-development-4-5-years

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=3365
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.